Český autoprůmysl 2/2021: Emise, čipy a mnoho dalšího

9/6/2021

Časopis Český autoprůmysl opět přináší zajímavé rozhovory, novinky z členských firem a aktuality, které hýbou českým a vlastně i světovým automobilovým průmyslem. V titulním rozhovoru jsme se na svět autosvětel podívali s Karlem Billem, prokuristou společnosti HELLA AUTOTECHNIK a členem představenstva AutoSAPu. Věnovali jsme se také problematice chybějících polovodičů, připravované evropské legislativě a v tradičním zahraničním okénku jsme se tentokrát podívali do USA.


Přečtěte si úvodník šéfredaktorky časopisu Libuše Bautzové a stáhněte si nové vydání zde >>>. Vybrané články pak budeme zveřejňovat na tomto webu v sekci Přečtěte si.

Vážení čtenáři, vážené čtenářky,

jestli někdo neměl v poslední době opravdu mnoho důvodů k radosti a hledí i do budoucna s dalšími obavami, byli a jsou to manažeři v automobilovém průmyslu. Posledních zhruba patnáct měsíců jim servíruje k řešení nejednu lahůdku a testuje odolnost firem celého odvětví.

Podniky se musely vypořádat s nástupem a rychlým šířením nemoci covid‑19 a pak s druhým a třetím vrcholem epidemie, což pro všechny znamenalo nejen zavedení mimořádných organizačních a bezpečnostních opatření, ale i ztráty ve výrobě. Jakkoliv bychom si všichni přáli návrat do „normálu“, na místě je varování, aby se rychlým rozvolňováním a upouštěním od testování a dodržování přísných hygienických pravidel na pracovištích situace znovu nezhoršila. Noční můrou je představa další, podzimní vlny nárůstu onemocnění.

S pandemií, ale nejen s ní souvisí i další problém: potíže v dodavatelsko‑odběratelských vztazích, z nichž nejviditelnější (ale ne jediná) je celosvětový nedostatek čipů. Jen z tohoto důvodu by se letos mohl snížit objem výroby v automobilovém průmyslu o deset procent. A jak předpovídají analytici i sami výrobci, v nejbližších dvou třech letech se pravděpodobně situace na trhu polovodičů nezlepší. S pozvednutým obočím sledují zástupci automobilového průmyslu také plány Evropské komise ohledně nových emisních norem Euro 7/VII. Nejde jen o to, že aktuálně známé návrhy požadavků jsou za stávajících podmínek jen těžko realizovatelné, ale jejich přijetí by dokonce mohlo být kontraproduktivní. Zpřísnění norem znamená především tlak na elektrifikaci pohonů u všech kategorií vozidel, případně až likvidaci konvenčních modelů. Mnozí v evropských strukturách si to možná uvědomují, ale v dnešní někam podivně posunuté době je pro ně politicky nekorektní mluvit o tom, že by baterie i v dalších letech mohly mít alternativu ve (zdokonalených) spalovacích motorech.

Kde je vůle, tam je cesta, říká ve velkém rozhovoru Karel Bill, ředitel vývoje HELLA AUTOTECHNIK NOVA. Jistě, u výše uvedených problémů jen vůle k nalezení cesty nestačí, ale jsou oblasti, kde to platí. A z toho plyne i řada dobrých zpráv – jako třeba ty z HELLY, která spolupracuje s univerzitami. Nebo z WITTE Nejdek, kde se podílejí na historicky největší zakázce, nebo z AGC Automotive Czech, kam jsme se zajeli podívat na výrobu chytrých autoskel. A samozřejmě nelze nezmínit dobré zprávy ze ŠKODA AUTO: novou fabii a enyaq konečně „na pultech“.

O tom všem píšeme v aktuálním čísle Českého autoprůmyslu.

Ať se daří, rozum vítězí a studené a deštivé jarní měsíce vystřídá krásné léto.

Libuše Bautzová


Český autoprůmysl 2/2021

Další novinky

Další novinky

+ Zobrazit