Komentář: Větší podpora vlády pro čistou mobilitu

Zástupci autoprůmyslu se na středeční schůzce shodli s představiteli státu na nezadržitelnosti nástupu elektrifikované mobility a potřebě její finanční podpory. Klíčem ke stabilnímu rozvoji tohoto sektoru jsou, krom podpory výstavby dobíjecích pro elektromobily, zejména další nefinanční opatření, např. zavedení zrychlených odpisů při výstavbě dobíječek či snížení odvodu z 1 na 0,5 % při využití nízkoemisních služebních vozidel soukromými osobami.

Ve středu 30. října se pro český automobilový průmysl uskutečnila ve Strakově akademii jedna z nejdůležitějších schůzek posledních let. Za Úřad vlády se jednání zúčastnili předseda vlády Andrej Babiš, místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a náměstek MPO Eduard Muřický. Automobilový průmysl, jeden z pilířů českého hospodářství, byl reprezentován Bohdanem Wojnarem (Sdružení automobilového průmyslu a ŠKODA Auto), Robertem Kimlem (TPCA), Milanem Šlachtou (Bosch Česká republika), Martinem Saitzem (Hyundai Motor Czech) a Zdeňkem Gruntem (Renault Česká republika).

Zdeněk Petzl

Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP

Česká republika se se svým dosavadním postojem k elektrifikované mobilitě řadila v rámci Evropské unie řadila spíše mezi země s rezervovaným přístupem k této problematice. S ohledem na aktuální vývoj směřující k urychlené ekologizaci dopravy v EU by nezachycení tohoto trendu výrazně oslabilo pozici českého proexportně orientovaného autoprůmyslu a tím i celého českého hospodářství.

Na více než dvouhodinovém jednání došlo ke shodě obou stran v několika zásadních bodech. Je zapotřebí, aby na již schválené kroky (např. podporu výstavby dobíjecích a plnicích stanic či osvobození od časových poplatků – „dálničních známek“) navázaly další opatření a byl tak zajištěn stabilní rozvoj tohoto sektoru mobility. Dobíjecí a plnicí infrastruktura nemůže samostatně existovat, pokud k ní nebude postupně přibývat i odpovídající počet vozidel. Ministr Havlíček proto doporučí k dalšímu projednání zavedení zrychlených odpisů při výstavbě dobíjecích stanic a snížení povinného odvodu za soukromé použití firemního elektrifikovaného vozidla z 1 % na polovinu. Za situace, kdy více než 75 % prodejů nových osobních vozidel je v Česku tvořeno právě firmami a podnikateli, je klíčové, aby zaměstnanci nebyli finančně znevýhodněni v případě, že zaměstnavatel provozuje elektrifikovaná vozidla, která mají dnes vyšší cenu oproti vozidlům s klasickým spalovacím motorem. Jde o dvě z hlavních opatření, která v současnosti rozvoj elektromobility v ČR brzdí a která v zásadě nezatěžují státní pokladnu.

Oceňuji vstřícné jednání nejvyšších představitelů české vlády a pevně věřím, že deklarovaná podpora nezůstane jen na papíře.

Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP

***

foto na hlavní stránce: zdroj twitter / Karel Havlíček