Lakování vozu ve ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi. | Foto: ŠKODA AUTO
Lednová produkce se v segmentu osobních automobilů, ve srovnání s prvním měsícem roku 2022, meziročně nadechla o 21,7 %. V České republice bylo vyrobeno celkem 112 794 osobních vozidel. Téměř 11 % pak tvořila vozidla s elektrickým pohonem. Do objemu produkce se však i nadále negativně promítají rozkolísané dodavatelské řetězce a nedostatek některých komponent. Ty se na počátku roku projevily zejména v poklesu výroby v kategorii autobusů, jichž z výrobní linky sjelo 134 ks (-37,2 %). Meziroční pokles zaznamenala i kategorie motocyklů, kterých bylo vyrobeno celkem 74 ks.
„I přes přetrvávající napjatou situaci v dodavatelských řetězcích a nedostatek některých komponent, se v lednu výrobcům osobních vozidel podařilo dosáhnout téměř 22% nárůstu výroby. Přiblížení se předkrizovým výrobním hodnotám tak pozitivně podpořilo domácí ekonomiku. Meziroční pokles ve výrobě autobusů však ukazuje, že i nadcházející rok 2023 nebude pro český automobilový průmysl jednoduchý. To potvrzují i odhady výroby osobních vozidel pro únor a březen. Výrobci jsou navíc doslova zahlceni nadměrným množstvím nové evropské legislativy, ať už v podobě nepřijatelného návrhu nových emisních norem Euro 7/VII či zvýšeného tlaku na urychlené zavádění elektromobility u těžkých nákladních vozidel a autobusů. Je proto kritické, abychom ve spolupráci s vládou dosáhli takových změn, které zajistí, že mobilita a služby s ní spojené, zůstanou pro české občany dostupné,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
V lednu bylo v České republice vyrobeno 112 794 osobních vozidel, tj. meziročně o 21,7 % více než v prvním měsíci předchozího roku. Elektrických vozidel bylo na počátku roku vyrobeno 11 910 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů přesahoval 10 %. Celkem bylo vyrobeno 8 665 bateriových BEV a 3 245 plug-in hybridních PHEV vozidel.
Největší tuzemská automobilka ŠKODA AUTO vyrobila v prvním měsíci ve svých tuzemských závodech 70 599 osobních automobilů (+13,2 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila ŠKODA 7 095 ks, tj. 10 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 5 437 vozidel bateriových BEV a 1 658 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za první měsíc vyrobeno celkem 24 200 vozidel, tj. o 12 % více než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 3 228 ks čistě elektrický a 1 587 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily téměř 20 % celkové produkce.
Také v kolínské Toyotě byla lednová produkce meziročně výrazně vyšší. Vyrobeno bylo 17 995 automobilů, tj. o 106,7 % více než v lednu 2022. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 9 291 osobních automobilů více. Přes 54 % produkce tvořily hybridní vozy (HEV).
Autobusy
V lednu 2023 bylo v Česku vyrobeno o 134 autobusů méně než v lednu loňského roku. Celková hodnota lednové výroby dosáhla 226 autobusů, což představuje -37,2 % pokles oproti předchozímu roku.
Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 214 autobusů, tedy o 35,2 % méně než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy dokázal v prvních měsíci tohoto roku vyrobit 10 autobusů, tj. o 18 ks méně (-64,3 %) než vloni. Společnost KHMC vyrobila v lednu 2 ks minibusů. V segmentu elektrických pohonů nebyl v lednu vyroben žádný elektrický autobus.
Motocykly
Také tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto zaznamenal lednový pokles výroby. V lednu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 74 motocyklů (-72,2 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 192 motocyklů méně.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.