Valná hromada AutoSAP vytyčila priority na rok 2019

Tradičně ve vzdělávacím centrum Floret v Průhonicích se konalo vrcholné setkání majitelů a manažerů firem českého automobilového průmyslu. Jubilejní 90. Valná hromada Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) byla v době, kdy se celé odvětví intenzivně připravuje na hluboké změny, které souvisejí s trendy budoucnosti, s velkými inovačními změnami, nástupem nízkoemisní mobility a také s novými předpisy Evropské unie.

Prezident AutoSAP Bohdan Wojnar v hlavním projevu Valné hromady řekl, že klíčové trendy, které tuzemský autoprůmysl v minulých dvou letech definoval, jsou nezvratné. Letošní rok a zejména aktuální vývoj v oblasti legislativy regulací emisí z vozidel toto jen potvrzují: „Usilujeme už druhý rok o to, aby byly emisní limity reálné, neohrozily samu podstatu automobilového průmyslu v České republice, budoucí konkurenceschopnost firem a zaměstnanost. Příští rok budeme pracovat na tom, abychom se na nastupující regulace a trendy připravili nejen my jako výrobci, ale také aby se na ně připravila státní správa a postupně i zaměstnanci a občané.“

Právě v zajištění podmínek pro nástup nízkoemisní mobility, podmínek pro konektivitu a autonomní řízení, nástup digitalizace a umělé inteligence bude AutoSAP přispívat k vytváření prostředí, ve kterém nebude docházet k neuváženým legislativním a nelegislativním změnám, které mohou mít pro autoprůmysl v České republice i Evropě zásadní následky. Sdružení automobilového průmyslu bude průběžně mapovat potřeby dodavatelských firem a účelových organizací, reagovat na ně například v oblasti lidských zdrojů nebo Průmyslu 4.0.

O budoucích změnách hovoří autoprůmysl v ČR naštěstí v době, kdy se mu stále daří. Z předběžných údajů zejména od výrobců vozidel můžeme predikovat, že i v roce 2018 se automobilovému průmyslu povede vyrovnat nebo mírně překonat výsledky roku 2017.

Prezident Bohdan Wojnar k tomu řekl: „Je zřejmé, že se v současné době nacházíme na konci jednoho z nejdelších konjunkturálních cyklů. Automobilový průmysl v roce 2018 sice v tuzemsku dále rostl, ale růst se již zpomalil.  Tyto výsledky nejsou samozřejmostí, ale stojí za tím ohromné úsilí našich zaměstnanců na všech úrovních v době, kdy čelíme jak chronickému nedostatku pracovních sil, tak řadě nově se projevujících vnějších a vnitřních faktorů.“

Za leden až listopad bylo vyrobeno více než 1,3 miliónu osobních automobilů. Velmi pozitivní zprávy přicházely během celého roku od našich dvou výrobců autobusů. Výsledky výrobců přípojných vozidel jsou na úrovni loňského roku. Mírný nárůst výroby opět letos vykázala Jawa. Letos tedy očekáváme, že se budeme opět pohybovat okolo rekordního loňského počtu 1,4 mil. motorových vozidel. Je nyní důležité pracovat na dlouhodobé vizi do budoucna, reagovat na přeměnu celého automobilového průmyslu v oblasti elektromobility, digitalizace a nových obchodně ekonomických modelů. Česká republika musí mít jasný plán a orientaci, jak se stát technologicky vyspělou zemí s vytvářením vysoké přidané hodnoty, a ještě užším kontaktem na koncové zákazníky.

Prezident Wojnar na Valné hromadě AutoSAP vyzval členské firmy, aby si rok 2019, kdy sdružení slaví 30 let od svého vzniku, oslavili, jako tři dekády úspěchů moderního automobilového průmyslu v Česku.