Český autoprůmysl 3/2022: “Všichni jsme na stejné lodi”

12. 9. 2022

…říká v hlavním rozhovoru čísla Petr Novák, ředitel divize automotive společnosti JTEKT Europe a člen představenstva Sdružení automobilového průmyslu. Ve třetím letošním vydání časopisu ČESKÝ AUTOPRŮMYSL najdete také tradiční rubriky včetně pohledu do členské základny, aktuální trendy a technologie nebo zahraničí okénko.

Online vydání časopisu najdete v odkazu ZDE >>>

Editorial

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, když jsme plánovali obsah tohoto čísla Českého autoprůmyslu, řekli jsme si, že nechceme, aby sestávalo převážně z textů, v nichž se odrážejí obavy z budoucnosti. Nepřinesli bychom asi nic nového. Jsme si vědomi toho, v jak těžké situaci se firmy v automobilovém průmyslu nacházejí. Ve Sdružení automobilového průmyslu víme o všech problémech s dodávkami komponentů, o jejich rostoucích cenách i o rozpadlých dodavatelských řetězcích. Víme, že prodeje automobilů klesají. Že na Ukrajině je válka, což pro výrobce znamená buď přerušení dodávek komponent z této země, nebo ztrátu (ruského) exportního trhu; pro některé obojí. Že je automobilový průmysl navíc v přerodu a Brusel chystá nové předpisy.

Největším problémem je aktuálně růst cen energií a hrozící nedostatek plynu. Tohle všechno AutoSAP nejenže registruje, ale také analyzuje a informuje členy o možném vývoji a chystaných opatřeních. Zároveň jedná s příslušnými autoritami i s vládou o zmírnění dopadů na sektor automotive.

Extrémní ceny energií mění dříve ziskové výroby ve ztrátové a bez kompenzací hrozí, že ty nejvíce postižené podniky nepřežijí. Pod obrovským tlakem jsou především firmy v dodavatelském sektoru, a to nejen ty, které mají energeticky náročnou výrobu. Situaci dodavatelského sektoru, respektive pocity managementu těchto firem přesně vystihuje titulek rozhovoru s členem představenstva AutoSAPu Petrem Novákem: „Přál bych si větší pochopení vážnosti situace dodavatelů“.

Přestože se vláda donedávna stavěla k problémům firem s energiemi spíše netečně, ministr průmyslu a obchodu nakonec oznámil, že program kompenzací pro podniky ve zpracovatelském průmyslu přece jen připraví. První návrh pomoci chce vládě předložit v září. Ani on zřejmě zavřené podniky a masy propuštěných nechce.

Většina textů v tomto čísle hledí do budoucnosti. Firmy, o kterých tady píšeme, jedou dál, i když často s vynaložením maximálního úsilí a za využití jisté dávky ad hoc kreativity. A nejenže vyrábějí, ale věnují se i výzkumu a vývoji, dále zvyšují automatizaci a robotizaci. Transformují se v souvislosti s přechodem na elektromobilitu. Spolupracují s univerzitami na nových řešeních. Stojí za to přečíst si, co všechno se v součinnosti s firemní sférou rodí například na VŠB‑TU Ostrava.

Stojí za to přečíst si i další texty. Poučíte se, jak se chránit proti kyberzločinu. Dozvíte se, proč si Petr Kuchyňa, šéf přeloučské společnosti KIEKERT‑CS, myslí, že se situace už nikdy nezlepší. Nebo proč partner Deloitte ČR Josef Kotrba poukazuje na to, že naši předci nebyli chlupatí. A taky s námi můžete jet elektromobilem do Splitu. Zrovna tahle reportáž je důkazem toho, jak jde vývoj v automotive rychle: Dobíjecí karta Powerpass, kterou jsme používali v červenci,¨už je dnes zase chytřejší.

Co je ale představení nové funkce dobíjecí karty proti tomu, co prezentovala ŠKODA AUTO v den naší uzávěrky! Automobilka ukázala nový elektrický model Škoda Vision 7S a spolu s ním i nové logo a nové plány.

Libuše Bautzová, šéfredaktorka časopisu Český autoprůmysl