Český autoprůmysl letos potřetí

4. 10. 2021

Čtvrtletník Sdružení automobilového průmyslu je zpět a jako vždy přináší zajímavé rozhovory, články a novinky ze světa automobilového průmyslu. V úvodním rozhovoru jsme tentokrát vyzpovídali Mojmíra Čapku, člena představenstva AutoSAPu, předsedu představenstva a ředitele společnosti BRISK Tábor. Před blížícími se parlamentními volbami jsme se zaměřili na vize a očekávání hlavních politických stran v ČR v oblasti průmyslu a dopravy. V novém čísle samozřejmě nechybí novinky z firem, ale i tématické články jako například velké čtení o dobíjecí infrastruktuře v Česku nebo o klimatickém balíčku Fit for 55.


Přečtěte si úvodník výkonného ředitele AutoSAPu Zdeňka Petzla, aktuální vydání časopisu najdete zde >>>. Vybrané články pak budeme zveřejňovat na tomto webu v sekci Přečtěte si >>>.

Vážení čtenáři,

ačkoliv léto obyčejně patří ke klidnějším obdobím roku, na to letošní možná v retrospektivě budeme vzpomínat jako na přelomové. Představeným balíčkem opatření Fit for 55 Evropská komise posílila směr, kterým se starý kontinent bude v nejbližších dekádách ubírat a který zásadně promění také naše odvětví. Ano, zcela jistě budeme v následujících měsících a letech diskutovat o procentech, konkrétních
podmínkách a nastavení, nicméně trend je daný a nabírá na rychlosti.

Nejde přitom jen o samotné cíle emisí CO2 z osobních vozidel, otázkou jsou jejich dopady v kombinaci s dalšími chystanými předpisy, jako jsou například emisní normy Euro 7/VII či nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva. Matadoři českého autoprůmyslu – jako například Mojmír Čapka, se kterým si tentokrát můžete přečíst ústřední rozhovor – už delší dobu poukazují na potřebu na nové požadavky regulátorů a trhu reagovat a v tomto duchu také i přímo jednají. Proto také BRISK dnes reprezentují nejen skvělé zapalovací svíčky, ale také moderní senzory. A jsou to právě tyto příklady, které jasně potvrzují, že do nadcházejících evropských vyjednávání autoprůmysl nemůže jít s jen odmítavým přístupem. Naopak, musí hledat způsoby, jak dokázat profitovat z opatření, které s sebou změny nesou.

Hlavním úkolem je zajistit, aby si český dodavatelský sektor dokázal v rámci transformace upevnit své místo na světové mapě automobilového průmyslu. Důležitou roli přitom budou hrát nejen schopnosti tuzemských firem, jejich vlastníků, manažerů a zaměstnanců, ale i schopnost připravit a využít finanční i nefinanční nástroje transformace, o kterých se jednání povedou. To se neobejde bez proaktivního přístupu politiků reprezentujících naši zemi a jejich podpory. Položili jsme proto zástupcům politických stran několik otázek týkajících se automobilového průmyslu, přičemž nás ani tak nezajímala konkrétní opatření jako spíše vize a směr, jakým by se jednotlivé strany v případě úspěchu v podzimních volbách ubíraly. Posuďte sami dle vlastních preferencí. Zcela jistě nás nečeká jednoduchý podzim. Sdružení automobilového průmyslu však bude v nadcházejících diskusích dál aktivně hájit zájmy celého našeho sektoru s důrazem na objektivitu, proveditelnost a technickou neutralitu daných opatření.

Přeji Vám příjemné čtení

Zdeněk Petzl


Český autoprůmysl 3/2021