Divize dodavatelů a účelových organizací jednala o energetické krizi a možných opatřeních, jak vysokým cenám energií čelit

23. 9. 2022

Ve středu 21. září přivítal brandýský Continental Automotive zástupce dodavatelských firem na mimořádném jednání Divize dodavatelů a účelových organizací Sdružení automobilového průmyslu. Hlavním tématem dopoledního programu byla diskuse o dopadech extrémně rostoucích cen energií na ekonomiku podniků a to včetně výměny zkušeností k již vyzkoušeným, nebo i plánovaným řešením pro zmírnění dopadů energetické krize. Hosté také společně navštívili výrobní závod i nové prostory Continentalu a nedávno otevřený unikátní autonomní sklad AutoStore.

Společné jednání otevřel nový předseda Divize dodavatelů Petr Novák, člen představenstva AutoSAP a ředitel divize Automotive ve společnosti JTEKT Europe. Představil hlavní cíl jednání, kterým byla diskuse ke sdílení tzv. „best practices“ a možných úsporných opatřeních. V průběhu dopoledne pak k tématu vystoupili Zdeněk Petzl, který členy informoval o nejdůležitějších aktivitách, které AutoSAP ve prospěch členů v posledních týdnech realizoval a zároveň shrnul opatření přijatá českou vládou v rámci boje s energetickou krizí. S důvody aktuální energetické krize i o přípravách regulatorního rámce pro danou podporu následně hosty setkání seznámila Martina Hlavsová, partnerka společnosti E&Y, která se zaměřuje právě na sektor energetiky.

Stěžejní částí dopoledního programu ale bylo sdílení zkušeností z výrobních podniků v Česku i v zahraničí. Mezi opatření zavedená např. ve společnosti MOTOR Jikov Group, které představil člen představenstva podniku Tomáš Prášil, patří např. zaměření na možný nedostatek zemního plynu včetně eliminace jeho vysoké ceny (klíčové pro tlakovou slévárnu) s využitím jiných technologií (kapalného propanu). Společnost řeší i zlepšení řízení tavby ve slévárně litiny, nebo kvůli nižší ceně elektřiny přesouvá výrobu na víkendy, na denní bázi se zavádí i další režimová úsporná opatření. Také Petr Novák prezentoval své zkušenosti v rámci společnosti JTEKT, kde v jednotlivých závodech provádí důsledný monitoring a managementu spotřeby energií s následnými návrhy úsporných opatření. Například v olomouckém závodu Koyo Bearings instalovali nové kogenerační jednotky, ve větší míře využívají rekuperaci tepla, vyměňují kompresory za novější a méně energeticky náročné, zavádějí LED osvětlení, nahrazují klimatizace za adiabatické chlazení a v budoucnu se chtějí zaměřit také na fotovoltaiku na střechách i volných plochách. Mezi příklady z dalších evropských závodů pak Petr Novák uvedl např. výměnu předehřevu vysokotlakého lití hliníku z plynu na elektřinu v Pardubicích, stavbu větrné elektrárny v Belgii. Jedním z méně tradičních opatření, která realizují ve Francii, je nátěr střech bílou barvou vedoucí ke snižování vnitřní teploty ve výrobních halách, čímž v letních měsících šetří energii na chlazení.

Nejsou to ale jen energie, čemu nejen dodavatelský sektor automobilového průmyslu v ČR čelí. Už v úvodu setkání na to poukázal hostitel zasedání divize, ředitel Continental Automotive v ČR Tomáš Vondrák. „Jeho“ závod, stejně jako celé odvětví, prochází zásadní transformací a je to právě Brandýs nad Labem, který v digitalizaci výroby určuje trendy v rámci celé globální skupiny. „Pokračujeme dál rychlým tempem v zavádění automatizace, standardizace a digitalizace. Připravili jsme koncept, který digitalizuje firmu jako celek, holisticky. Spolupracujeme s celou sítí Continental závodů, pořádáme meetingy a workshopy, školíme ostatní, jak implementovat podobný koncept v jiných závodech,“ uvedl v červnu T. Vondrák pro časopis Český autoprůmysl. Ostatně o tom se mohli přesvědčit hosté při následné prohlídce závodu včetně představení autonomního skladu AutoStore.