Tomáš Vondrák: Pokračujeme dál rychlým tempem

1. 7. 2022 / S příchodem elektromobility se auta začnou více než jízdními vlastnostmi odlišovat uživatelským zážitkem v interiéru vozu, myslí si Tomáš Vondrák, šéf Continentalu v Brandýse nad Labem. V produkci brandýské firmy jsou nově vysoce výkonné počítačové jednotky a velkoplošná displejová řešení. Více než na levnější pracovní sílu sázejí v konkurenci na komplexní digitalizaci, pro kterou jsou v rámci divize Continental Automotive modelovým závodem.

Možná by tuhle otázku některé firmy v automobilovém průmyslu mohly považovat za provokaci, ale s vámi to risknu: Jak se daří Continentalu v Brandýse nad Labem?

Děkuji za optání, máme se dobře. Podařilo se nám loni dosáhnout vytyčených cílů, přestože to bylo období v návaznosti na rok 2020 velmi náročné. Expanzi závodu, technologickou modernizaci i veškeré náběhy nových produktů jsme zvládli v daném čase a to je něco, co nás těší. A rok 2022 začal ve velkém tempu.

Jedna z nejvýznamnějších událostí letošního roku, která mnoho firem zasáhla, byla a je válka na Ukrajině. Jak se to dotklo vás?

Dotklo se nás to hodně, a to zejména v té osobní rovině. Zaměstnáváme bezmála 500 ukrajinských pracovníků, z nichž asi 80 procent jsou kmenoví zaměstnanci. Vyjádřili jsme jim okamžitě podporu a nabídli pomoc. Osobně jsem měl asi patnáct schůzek se zaměstnanci ukrajinského původu, a přestože jsem zvyklý vystupovat před velkým publikem, na tohle jsem se nemohl připravit. Byl to velký emoční nával pro nás pro všechny.

Udělali jsme bezpočet opatření, například jsme zorganizovali několik autobusových přeprav pro rodiny našich ukrajinských zaměstnanců ze slovensko‑ukrajinských hranic, zaměstnali jsme 25 nových ukrajinských kolegyň, předplatili jsme 70 lůžek na jedné ubytovně, uspořádali finanční sbírku, aby mohlo být v Brandýse otevřeno několik adaptačních skupin. Vytvořili jsme zaměstnaneckou aplikaci v ukrajinském jazyce. Máme přes dvacet dobrovolníků mezi našimi zaměstnanci, kteří jsou nepřetržitě k dispozici ukrajinským občanům. Jsem na svůj tým velmi hrdý.

Všichni vaši ukrajinští pracovníci tady zůstali?

Ano, s výjimkou jednoho.

Má brandýský Continental nějaké obchodní vztahy k Ukrajině nebo Rusku?

Na Ukrajinu nemáme žádné přímé exportní ani importní vazby. Do Ruska jsme dodávali jeden produkt, ale v naprosto marginálním objemu.

Říkal jste, že se vám loni všechno podařilo. Jistě na vás ale také doléhá nedostatek některých komponent, zejména čipů, a rostoucí ceny vstupů. Jak se s tím vypořádáváte?

Samozřejmě, nárůst cen vstupů společně s přetrvávající čipovou krizí je pro automobilový průmysl náročný mix. Jelikož potřebujeme pro naši denní výrobu miliony elektrokomponent, tak nás jejich nedostatek pořád hodně zaměstnává. Ukrajinský konflikt způsobil, že spousta našich OEM zákazníků byla limitovaná třeba nedostatkem kabelových svazků a musela omezovat výrobu, a tím pádem i poptávku směrem k nám. To se v letošním roce logicky odrazilo v určitém propadu. To všechno v kombinaci s nárůstem cen vstupů včetně energie je opravdu náročný mix. Naše roční spotřeba elektrické energie je okolo 30 GWh, takže účet za elektřinu bude letos o několik desítek milionů korun vyšší, než byl v roce 2021. S plynem je to podobné, protože s ním topíme, sušíme a chladíme, naše spotřeba je zhruba 750 tisíc m3 ročně. Takže to jsou v současnosti nákladově velmi kritické vstupy.

Jsou zákazníci ochotni akceptovat zvýšení cen vašich produktů?

Bavíme se s nimi o tom.

Limituje vás nedostatek komponent natolik, že někdy nemůžete splnit požadavky vašich zákazníků? Nebo vám v tomto smyslu paradoxně „nahrává“ nižší poptávka?

My jsme nikdy naše zákazníky ve výrobním plánu neomezili. Jak víte, v automobilovém průmyslu, zejména u osobních aut, došlo v prvním kvartále ke dvacetiprocentnímu propadu, takže spíš je to tak, že my jsme brzděni jejich snižující se poptávkou. Jsme schopni dostatek čipů si zajistit, ale jak už jsem uvedl, je to náročné, náročnější než třeba v loňském roce. Podepisuje se na tom totiž navíc i vývoj na Ukrajině, kvůli němuž jsou zavřené dopravní cesty z Asie do Evropy, jak letecká, tak železniční. K tomu přistupují tvrdá lockdownová opatření v Asii, to je další „stress faktor“.

Máte menší problémy než ostatní firmy opatřit si dostatek čipů díky tomu, že jste součástí velké rodiny Continental?

Ano, to určitě platí. Divize Continental Automotive je jedním z největších odběratelů elektrokomponent v automobilovém průmyslu na světě, takže má určitou sílu. Navíc funguje i jistá spolupráce v rámci skupiny. My tady máme přehled o denní spotřebě jednotlivých druhů čipů nejen u nás, ale i ve všech ostatních závodech Continental, takže dokážeme prioritizovat a pokrýt potřebu v globálním měřítku.

Důležitá je ale i dlouhodobá strategická spolupráce s dodavateli, komunikace ohledně budoucích potřeb. Čipy nejsou žádné komoditní zboží, jsou velmi různorodé a musíme s dodavateli plánovat na roky dopředu, jaké technologie se budou využívat.

Má ještě smysl bavit se dnes o pandemii? Nebo jste na ni už tak nějak ve světle nových těžkostí zapomněli?

Pořád cítíme dozvuky. Velmi náročné bylo zejména období letošních šesti testovacích týdnů. Všichni zaměstnavatelé měli povinnost dvakrát týdně testovat všechny zaměstnance bez ohledu na to, jestli byli očkovaní nebo prodělali covid‑19. V některých dnech jsme měli výpadky až 25 procent, přitom to byli vesměs lidé bez jakýchkoliv symptomů. Když to zjistíte pár minut před nástupem na směnu, těžko se shání náhradních dvacet lidí se specifickými kompetencemi.

Česká republika byla v Evropě jediná, kdo to dělal, přitom naši zákazníci byli zrovna v období, kdy zvyšovali poptávku. S nedostatkem lidských zdrojů a za situace, kdy se vůbec nic nedalo plánovat, to bylo velmi náročné.

Vykrývali jste to narychlo lidmi z jiných směn?

Ano, ale byly dny, kdy jsme i my z managementu nastupovali do směn a řídili je, když vypadl vedoucí směny. Ale zvládli jsme to – jednak díky našim digitálním nástrojům, jednak díky všem zaměstnancům.

Mluvili jsme o pandemii, Ukrajině, o cenách, nedostatku komponent. Říká se „všechno zlé je pro něco dobré“. Našel byste na současné situaci v automobilovém průmyslu něco dobrého?

To je tedy těžká otázka. Na to, co se děje teď, nebyl nikdo připravený. Myslím, že nás tyhle kontinuální „stress testy“, jak tomu říkám, posilují a stmelují. Motivovaly nás k rychlejším rozhodováním, k zeštíhlení řídících procesů… Už by ale bylo dobré vrátit se do klidných vod.

Letos v dubnu jste v Brandýse zahájili provoz nového skladovacího systému AutoStore. V čem je unikátní?

Je to první řešení tohoto charakteru v České republice. Nápad vznikl s cílem zredukovat o 40 procent plochu skladu a téměř zčtyřnásobit jeho výkonnost. A to se povedlo. Takže tento systém nám ušetřil dva tisíce metrů čtverečních, které jsme mohli transformovat do výrobní plochy pro nové projekty. Díky třinácti robotům, které obsluhují 18 tisíc boxů, se výrazně zvýšila výkonnost. Systém je velmi flexibilní a například za situace, kdy jeden z robotů zrovna nemá zakázku z výroby něco naskladnit nebo vyskladnit, tak prochází „sebeučícím“ procesem, kdy se učí optimalizovat svoje trasy.

Zahájení činnosti nového skladu je zřejmě součástí procesu, který v Continentalu v Brandýse probíhá v posledních dvou letech a jehož cílem je zvýšit automatizaci, robotizaci a digitalizaci. Zhruba před rokem jste tady měli 66 cobotů a na plně automatizovaných linkách 125 industriálních robotů. Jak je to dnes?

Celkový počet robotů a cobotů se zvýšil už na 300.

Takže v investicích vás současné problémy nepřibrzdily?

Určitě ne. Pokračujeme dál rychlým tempem v chytré automatizaci, standardizaci a digitalizaci.

Kolik jste investovali celkem a do čeho šlo nejvíce prostředků?

Robotické aplikace jsme implementovali zejména v nových výrobních provozech a k objemu investic můžu říct jen to, že byly rekordně vysoké.

Brandýský závod je jedním z nejvýznamnějších v rámci Continental Automotive, je takzvaným modelovým závodem. Co to pro vás znamená?

Je to pro nás obrovská příležitost a zároveň velký závazek. My jsme se přede dvěma a více lety zamýšleli nad tím, jaká je a bude naše konkurenční výhoda. Víme, že z dlouhodobého hlediska to nebudou personální náklady. Odpověď jsme našli v inteligentním pojetí digitálního závodu. Připravili jsme koncept, který digitalizuje firmu jako celek, holisticky. V tom je naše jedinečnost a to teď realizujeme krok za krokem. Spolupracujeme s celou sítí Continental závodů, pořádáme meetingy a workshopy, školíme ostatní, jak implementovat podobný koncept v jiných závodech.

Mají i české firmy zájem se od vás učit?

Ano, registrujeme v posledním roce bezpočet kontaktů. Jsme otevření vést dialog, i pro nás to může být užitečné. Ale samozřejmě ne všechno know‑how se dá sdílet.

Digitalizace se netýká jen výroby, ale i pracovníků. Pokud vím, chystali jste se zavést pro všechny zaměstnance QR kódy, které budou nejen umožňovat vstup do areálu, ale také obsahovat mnoho dalších užitečných informací. Už jste to zavedli?

Tak daleko zatím nejsme, ale směřujeme k tomu. Máme od května v plném provozu novou plánovací aplikaci, na které jsme pracovali dva roky a která našla velmi efektivní uplatnění. Díky ní se můžou naši zaměstnanci z pohodlí svých obýváků ze svých vlastních chytrých telefonů například přihlásit nebo odhlásit ze směny, požádat o dovolenou.

Tuhle aplikaci jsme hodně využívali v době těch větších výpadků pozitivně testovaných zaměstnanců. Když se uvolní nějaké místo ve směně, přijde zaměstnanci, který zrovna nemá směnu a je kvalifikován na práci na té určité lince, takzvaná push up notifikace. On se může rozhodnout, jestli nastoupí. Může se to týkat i nějaké pozice, na kterou není plně kvalifikován s tím, že na ni může být zaškolen.

To ale zdaleka není všechno, co aplikace umí. Mezi další funkcionality patří možnost zarezervování si sdíleného pracovního stolu, zasedací místnosti, sdílené přepravy s kolegy či parkovacího místa. Můžou si jejím prostřednictvím požádat o home office, najdou tam jídelní lístek a další věci.


Naší konkurenční výhodou je inteligentní holistické pojetí digitálního závodu.

Nároky na to, co všechno by mělo vozidlo umět, se dramaticky zvyšují, roste množství dat, která musí auta zpracovávat. Continental zavedl před nedávnem do výroby takzvaný High Performance Computer, který by měl zvládnout všechna data zpracovat. Vysvětlete, o co přesně jde a v čem je tento produkt průlomový.

Jde vlastně o vysoce výkonný počítač, první takový, který tady vyrábíme, a souvisí s novou architekturou vozů. Jeho činnost spočívá v tom, že konsoliduje stovky dílčích elektronických ovládacích jednotek do několika hardwarově menších, ale softwarově podstatně výkonnějších. A v tom právě spočívá ta změna filozofie architektury vozu. Snižuje se počet součástek ve voze, klesá jejich hmotnost a roste počítačová síla.

Pokud vím, tento vysoce výkonný počítač do auta děláte pro BMW. Je víc zákazníků, kteří o něj mají zájem?

Zákazníků je víc, je to směr, kterým vykročily nebo vykročí všechny automobilky. Z Brandýsa ale dodáváme pouze pro BMW.

Jaký bude benefit pro řidiče?

Bude mít daleko jednodušší, rychlejší a intuitivnější ovládání a větší uživatelský prožitek. Vycházíme z toho, že zejména s příchodem elektromobility nebude požitek z jízdy samotné u jednotlivých značek a modelů nikterak zásadně rozdílný, ale čím se budou automobilky odlišovat, to bude právě uživatelský zážitek řidiče a posádky v rámci jízdy, tedy jak se budou zobrazovat informace a jaké bude ovládání. A proto jsem moc rád, že v našem závodě se vedle těch vysoce výkonných počítačových jednotek vydáváme také směrem velkoplošných displejových řešení.

Jak naznačujete, posledním trendem u displejů je jejich zvětšování. Stále je v plánu vyrábět od roku 2024 v Continentalu pro některé modely aut displeje přes celou palubní desku, takzvané Pillar‑to‑Pillar?

Je to přesně tak, jednoznačným trendem jsou stále větší a větší displeje. V Brandýse jsme začali s výrobou vlastních displejů v roce 2015 a tehdy to byly displeje velikosti sedm, maximálně devět palců. Dnes se bavíme o čtyř- až pětinásobku těchto velikostí a celkově o daleko sofistikovanějších technologiích a vyšší kvalitě zobrazení. Cílem je plná digitalizace cockpitu plus hlasové ovládání.

Pokud jde o první displej od sloupku ke sloupku, který bude z produkce Continentalu, bude se od roku 2024 vyrábět v jiné lokaci mimo ČR. V Brandýse ale pracujeme na obdobném projektu a velkoplošný displej tady začneme vyrábět o rok později. Za oběma projekty už jsou konkrétní zákazníci.

Z čeho mám také velkou radost, je fakt, že v těchto velkých displejích bude poprvé na světě použita v uživatelském prostředí automobilu technologie OLED. A ta se bude vyrábět tady v Brandýse.

Technologie OLED pro displeje je výsledkem vašeho vývoje?

Náš vývojový tým na ní od začátku spolupracoval.

Jsou některé nové produkty nebo technologie výsledkem pouze zdejšího vývojového centra? Brandýská vývojová skupina je relativně malá, máme ve vývoji jen 60 pracovníků. Většina nových aplikací a produktů se vyvíjí centrálně, přičemž náš tým je součástí tohoto globálního vývojového týmu. To dává smysl i do budoucna, protože jsme čím dál víc propojení díky digitalizaci. Díky naší digitální kompetenci je možné nasimulovat formát v budoucnosti vyrábějící linky.

Máme tady digitální laboratoř, ve které využíváme ve velké míře brýle virtuální reality, kterými se přenesete do prostoru plně automatické linky, mezi roboty, kam se normálně za provozu nemůžete dostat. Díky řešení digitálního dvojčete ve virtuální realitě vidíte v reálném čase, jak linka vyrábí, a můžete průběžně optimalizovat výrobní procesy.

Continental Brandýs je výrobce autorádií, multimediálních systémů a jejich předních displejů, analogových a digitálních palubních přístrojů, ovládacích panelů klimatizací, telematiky, eCall systémů a řídících jednotek palivových systémů. Stále to platí? Jak se postupně mění produktový mix?

Ve fázi absolutního útlumu jsou palivové jednotky a kde naopak vidíme tu nejrychlejší transformaci, to je posun od analogových palubních přístrojů k velkým digitálních displejům. To se také projevuje v poptávce zákazníků, a tedy i v našem produktovém portfoliu.

Dá se říci, že právě výroba displejů zaměstnává v Continentalu Brandýs nejvíc lidí a přináší největší tržby?

Ještě tomu tak není, ale směřuje to k tomu.

Mění se nějak portfolio vašich zákazníků?

Zákaznické portfolio se loni rozšířilo o projekty, které jsme převzali ze Španělska. Jde o výrobu palubních přístrojů a displejových jednotek. Díky tomu jsme začali spolupracovat například s Fordem, kterému dodáváme vysoká týdenní množství jak do jeho evropských závodů, tak třeba do Turecka.

Někteří zákazníci, jako třeba už zmiňované BMW, kvantitativně posílili. Jinak je portfolio našich zákazníků víceméně stabilní a dobře vybalancované. Dodáváme de facto všem OEM zákazníkům, takže některé specifické výpadky u jednoho zákazníka na nás nemají až tak negativní dopad. Samozřejmě, tak široké portfolio zákazníků s sebou nese určitou náročnost, protože musíte řešit spoustu jejich specifických požadavků.

Co všechny změny, o kterých jsme mluvili, znamenají pro zaměstnance?

Určitě to na ně klade nové nároky, a to nejen technologické změny, ale i covid‑19, Ukrajina, problémy s dodávkami a podobně. Objem práce hodně narostl. Snažíme se hodně pracovat s jejich rozvojem a zvyšovat jejich produktivitu. Každý má prostor růst, zaměstnanci mají možnost posouvat se v rámci naší organizace do vyšších pozic. Za poslední tři roky bylo povýšeno do manažerských pozic 91 interních kandidátů.

Potýkáte se s nedostatkem pracovníků, nebo jich máte v souvislosti s problémy autoprůmyslu aktuálně přebytek?

Máme v současnosti okolo tří tisíc pracovníků. Těší mě, že jsme atraktivním zaměstnavatelem, v uplynulých dvou letech se podařilo nabrat více než 650 nových kmenových zaměstnanců. Pokud by byla letos poptávka od zákazníků na původně plánované výši, potřebovali bychom jich víc, ale to není.

Za první čtvrtletí kopírovalo snížení poptávky celkový propad automobilového průmyslu. Jak vidíte zbytek roku?

Rok 2022 bude i nadále velmi náročný. Budeme se dál potýkat s nedostatkem čipů, jak to bude na Ukrajině, nikdo neví, i když si přejeme, aby konflikt co nejdříve skončil a stejně tak lockdowny v Asii. Nicméně ani když nepřijde na podzim nová pandemická vlna, nemyslím si, že by bylo možné ztráty z prvního pololetí v tom druhém dohnat. Náš původní plán pro letošek byl 25 milionů produktů dodaných našim zákazníkům, aktualizovaná predikce je někde na úrovni 21 nebo 22 milionů.

Hovoříme spolu v nové administrativní budově, kterou jste zprovoznili před pár týdny. Čím je mimořádná a co bude v uvolněných prostorách?

Nová budova je multifunkční, neobsahuje jenom administrativní část, ale také velkokapacitní kantýnu s 500 místy a kavárenským koutkem, fitness centrum, lékařské středisko, hlídací a odpočinkový koutek pro děti našich zaměstnanců, tréninkové centrum využívající prvky virtuální reality…

Administrativní část je velmi moderní, říkáme jí „new office world“. Koncept spočívá v tom, že jsou tady sdílená místa, nikdo, tedy ani já, nemá svou vlastní kancelář. I manažeři sedí okolo jednoho kolaborativního stolu, abychom spolu mohli neustále komunikovat a dělat rychlá rozhodnutí. Ale jsou zde vymezené prostory na koncentrovanou práci i uzavřené telefonní budky.

V prostorách, odkud jsme se přesunuli, budou částečně nové administrativní prostory, částečně výrobní plochy.

Libuše Bautzová

 


Tomáš Vondrák

Vystudoval strojní fakultu, obor průmyslové inženýrství na Západočeské univerzitě v Plzni, další vzdělání absolvoval v Německu (Fachhochschule Deggendorf), Austrálii (Institute of Technology, Brisbane) a ve Španělsku (Master of Business Administration, ESMA Barcelona). Ve společnosti Continental působí od roku 2006, nejprve v České republice jako projektový manažer, následně řídil zavádění nových projektů. V letech 2011 až 2019 zastával vedoucí pozice v oblasti Infotainment & Connectivity nejprve v německé a poté v mexické dceřiné společnosti. Generálním ředitelem Continental Automotive Brandýs nad Labem je od března 2019.