Elektromobilita: Kdo šlape na paty Elonu Muskovi

11. 2. 2020 / Světovou jedničkou mezi výrobci elektromobilů je stále americká Tesla. Snaží se pevně uchytit především v Evropě, mimo jiné výstavbou vlastní továrny. Na starém kontinentu jí ale rychle roste konkurence. Kdo jsou dnes rivalové Elona Muska?

Důsledky pandemie koronaviru tvrdě zasáhly automobilový průmysl. Neminuly ani trh s elektromobily, i když na něj dopadly v podstatně menší míře než na prodej vozů se spalovacími motory. Během letošního ledna až června klesl meziročně prodej automobilů na elektrický pohon o 14 procent na přibližně 990 tisíc. Největším odbytištěm se podle statistických údajů serveru ev‑volumes.com stala místo Číny Evropa, kde prodej překvapivě výrazně stoupl. Přitom propad celkového globálního trhu činil 28 procent.

Americký podnikatel si věří

V prodeji elektromobilů, i když k těm plně elektrickým, tedy bateriovým (BEV) připočteme hybridy nabíjené ze zásuvky (PHEV), si letos upevnila pozici americká Tesla. Její značku nese zhruba každý pátý elektromobil a v případě plně elektrických aut to je podle údajů za první pololetí letošního roku 28 procent vozů. Druhé místo v globálním žebříčku patří Volkswagenu, který Tesle sice nešlape úplně na paty, ale je rozhodně jejím největším rivalem.

Tesla zveřejnila 21. října 2020 solidní čísla za leden až září, kdy zákazníkům dodala skoro 319 tisíc aut, meziročně skoro o 23 procent více. Z toho za třetí kvartál to bylo rekordních 140 tisíc aut, o dvě pětiny více než ve srovnatelném loňském období. Tesla už je také páté čtvrtletí bez ztráty. Připomeňme, že za celý loňský rok prodělala 862 milionů dolarů.

Šéf společnosti Elon Musk na konferenci s investory potvrdil předchozí záměr dodat letos zákazníkům kolem půl milionu vozů. Podotkl ale, že to bude obtížnější, než si původně představoval. Na otázku, zda nadále platí záměr prodat příští rok 840 tisíc až milion aut, odpověděl, že takový cíl je dosažitelný.

Muskovy dlouhodobé ambice jsou ale mnohem rozsáhlejší. V roce 2030 by měla jeho Tesla vyrábět kolem 20 milionů elektrických aut, to je skoro tolik jako současný celkový roční objem výroby Volkswagenu a Toyoty dohromady, poznamenal list Handelsblatt. Pokud jde o celkový počet prodaných aut bez rozlišení pohonu, je nyní Tesla sotva větší než například Opel (součást koncernu PSA Group) nebo Porsche. Jenže její vozy jsou plně elektrické, v jejichž výrobě hlavní konkurenti Tesly zaostávají.

Tesla se snaží upevnit svoji pozici v Evropě. Nedávno sem začala vyvážet svůj Model 3 vyráběný v čínské Šanghaji. Exportuje do 10 evropských zemí, zejména do Německa, Francie a Švýcarska.

Vývoz z Číny má pomoci udržet dodávky Tesly na evropský trh „na požadované úrovni“, jak řekl Musk, do léta příštího roku, kdy má podle plánu zahájit americká společnost výrobu Modelu 3 a Modelu Y v nové továrně Tesly v Grünheide nedaleko Berlína. Její cílová výrobní kapacita má činit půl milionu vozů ročně.

Továrna Tesly na předměstí Šanghaje, která začala vyrábět počátkem letošního roku, je vůbec první, kterou společnost postavila za hranicemi USA. Maximální kapacita činí 250 tisíc aut ročně, zatímco hlavní továrna Tesly v kalifornském Fremontu má podle informací z poslední výroční zprávy mezní kapacitu 590 tisíc. Firma začala letos v červenci stavět svoji druhou americkou továrnu v texaském Austinu. Její výrobní linky bude opouštět SUV nazvané Model Y a také lehké užitkové auto Cybertruck. Se zahájením provozu se počítá koncem příštího roku.

Volkswagen z Tennessee

Německý Volkswagen, největší automobilka světa podle výroby i prodeje, se netají tím, že se chce stát jedničkou i na globálním trhu s elektrickými vozy. Šéf koncernových odborů Bernd Osterloh (který je mimochodem také členem grémia dozorčí rady, tedy jejího řídícího orgánu) v rozhovoru pro list Die Welt uvedl, že Volkswagen bude v roce 2023, nebo o něco dříve, disponovat výrobní kapacitou půldruhého milionu elektromobilů ročně, a předstihne tak Teslu.

Volkswagen sází na plně elektrické SUV ID.4, které představil letos v září a které se bude vyrábět v pěti továrnách – dvou evropských, dvou čínských a od roku 2022 také v továrně VW v americkém státě Tennessee. Do té doby se bude do USA dovážet z Německa.

Plně elektrickou budoucnost Volkswagenu ale zahájil model nižší střední třídy ID.3, jehož sériová výroba byla spuštěna začátkem loňského listopadu ve východoněmeckém Cvikově a v příštím roce by se měl tento model – jako vůbec první, který se začal dělat na platformě MEB – vyrábět také v Drážďanech.

Francouzský Renault o elektroofenzívě sice nemluví tak nahlas jako Volkswagen, ale přitom vyrábí nejprodávanější evropský elektrický model – Zoe. A Francouzi si nemíní toto prvenství nechat vzít, píše německý server automobilwoche.de.

Luca de Meo, nový šéf Renaultu, který předtím řídil Seat, španělskou dceru VW, vysílá do boje o trh model Mégan eVision. Jeho sériová výroba bude zahájena v příštím roce a měl by se stát vážným konkurentem ID.4 od Volkswagenu. Jde o vůbec první model v rámci aliance Renault‑Nissan‑Mitsubishi, využívající novou platformu CMF‑EV.

Ofenzíva BMW a Daimleru

Dvě německé automobilky vyrábějící luxusní osobní auta ve své obchodní strategii vsadily zprvu na hybridní pohon, do vývoje a následné výroby plně elektrických vozů se ve větším rozsahu pustily až během dvou posledních let.

Daimler začal loni v květnu vyrábět plně elektrické SUV EQC a v příštím roce na trh chystá elektrické modely třídy S nazvané EQS. Stuttgartská automobilka plánuje postupně elektrizovat všechny své modelové řady.

Do pronásledování Tesly se pustila také mnichovská automobilka BMW, která v roce 2010 založila „subznačku“ BMWi. Svůj první elektrický model i3 (hybrid nabíjený ze zásuvky) začala vyrábět v Lipsku v roce 2013. V příštím roce hodlá na trh uvést model i4, potom elektrické SUV iNext. V roce 2022 bude následovat elektrizace sedmičkové a pětkové modelové řady.

Koncern současně nadále hodlá nabízet jak vozy na hybridní pohon, tak vozy s klasickými spalovacími motory, jak naftovými, tak benzínovými.

Fordovy smělé plány

Na evropském trhu s elektrickými auty se chce uchytit také americký Ford, a to bez ohledu na problémy s hybridním modelem Kuga, jemuž se přehřívá baterie. „Signály přicházející z Evropy jsou jednoznačné. Poptávka po elektrických autech výrazně stoupá a není to jenom díky státním subvencím,“ sdělil německému listu Handelsblatt Stuart Rowley, šéf společnosti Ford Europe. Rowley si dokonce myslí, že druhá největší americká automobilka má na to, aby mohla v Evropě hodit rukavici Tesle.

Ford ale nezačne na starém kontinentu nabízet model vyráběný přímo tady. Prvním modelem bude SUV Mustang Mach‑E vyráběný v Mexiku. Na evropský trh ho uvede v příštím roce. „Myslím, že tento vůz je lepší než Tesla Y, a proto se v segmentu SUV s cenou pod 50 tisíc eur dobře prosadí,“ řekl k tomu Rowley, podle kterého evropští zákazníci akceptují elektrická auta více než ti američtí.

První vůz s plně elektrickým pohonem plánuje Ford vyrobit v Evropě v roce 2023. Mělo by jít o menší model, na jehož designu se nyní pracuje. Produkce bude pravděpodobně zahájena v kmenovém závodě Ford v Kolíně nad Rýnem, kde ve zmíněném roce skončí výroba malého modelu Fiesta. Zatím není jasné, co se bude dělat ve druhé německé továrně Fordu v Saarlouis, kde v roce 2024 skončí model Focus.

Ford v plánované výrobě svého evropského vozu hodlá v rámci uzavřené aliance spolupracovat s Volkswagenem. S ním se také dohodl na dodávkách 600 tisíc kusů elektrické platformy MEB. Zatím jde o 10 miliard eur, přičemž tato suma se může výhledově až zdvojnásobit.

I když bude Ford využívat komponenty od Volkswagenu, Rowley ujišťuje, že si model určený pro Evropu zachová design příznačný pro americkou automobilku. Od modelů Volkswagenu se bude výrazně odlišovat.

Hyundai s Kiou nezahálí

Stranou konkurenčního boje nemíní zůstat ani jihokorejská Hyundai Motors, která v březnu zahájila v Nošovicích výrobu plně elektrického SUV Kona Electric. Jde o vůbec první elektrický vůz, který se začal vyrábět v tuzemsku. Tento model byl poprvé uveden na trh v prvním pololetí roku 2018 v Jižní Koreji, kam ho dodává továrna v Ulsanu. Kromě toho se vyrábí ještě v Pekingu.


Jihokorejská Hyundai Motors zahájila letos v březnu v Nošovicích jako první výrobce v České republice sériovou výrobu plně elektrického vozu SUV Kona Electric.

Vedení koncernu se letos v létě rozhodlo, že značka Ioniq, kterou se dosud označuje jeden model v různém elektrickém provedení (BEV, PHEV), povýší na značku globální. To znamená, že se bude vztahovat na všechna auta koncernu s elektrickým pohonem. Má přispět ke splnění klíčového cíle – prodat v roce 2025 po celém světě milion aut na elektrický pohon a získat alespoň 10 procent světového trhu s elektromobily.

Vlastní plány předestřela také sesterská Kia Motors, jež hodlá do roku 2027 uvést na trh sedm elektrických aut, z toho během příštího roku jeden model. „Do roku 2029 chceme mít čtvrtinu globálního trhu s elektrickými auty,“ sdělil šéf automobilky Kia Ho Sung Song.

Do výroby elektroaut se pouštějí nejen zavedené firmy, ale také četné start‑upy, často v rámci partnerství se zavedenými automobilkami a s finanční podporou různých investičních fondů. Jedním z nich je britský Arrival, který v říjnu dostal od společnosti UPS objednávku na 10 tisíc dodávek (vanů). Firma založená před pěti lety v Londýně se specializuje na vývoj elektrických užitkových vozů a autobusů. Na podzim získala od amerického fondu soukromého kapitálu BlackRock 111 milionů dolarů, předtím ji více než sto miliony dolarů podpořila jihokorejská Kia.

Společnost BlackRock také investovala do amerického start‑upu Rivian Automotive se sídlem v Michiganu, za nímž stojí automobilka Ford a také maloobchodní společnost Amazon. Ta spolupracuje s Rivianem ve vývoji a výrobě elektrických dodávek na rozvoz zboží.

Evropské perspektivy

V Evropě se loni podle statistik Evropského sdružení automobilových výrobců (ACEA) vyprodukovalo přibližně 15,8 milionu osobních aut, a to ve 110 továrnách. Podle studie, kterou v září prezentoval Automobilový ústav z východoněmeckého Chemnitzu (CATI), se 17 z těchto továren zabývá výrobou čistých elektromobilů, šest z nich je v Německu.

V roce 2019 se v Evropě vyrobilo 276 500 aut na čistě elektrický pohon a tento objem by se měl podle zmíněného zdroje v roce 2022 zhruba zdvojnásobit. S tím, že vyrábět se budou na 35 místech.

Výroba osobních aut na plně elektrický pohon by se měla na tomto kontinentu podle předpovědi CATI v následujících letech rychle zvyšovat, a to až na více než dva miliony v roce 2025. Více než polovina, 55 procent, bude dle předpokladů autorů studie vyrobena v Německu, kde největší kapacity budou představovat současná továrna Volkswagenu ve Cvikově a budoucí továrna Tesly v Grünheide nedaleko Berlína.

Významnou výrobní lokalitou se skoro pětinovým podílem na evropské produkci se stane střední Evropa, především Česká republika, Slovensko a Maďarsko. A každé desáté plně elektrické auto se bude vyrábět ve Francii.


Plně elektrické vozy se v Evropě vyrábějí v 17 továrnách, šest z nich je v Německu.

V přehledu, který publikoval CATI, jsou uvedeny značky a modely plně elektrických aut, která se vyráběla koncem roku 2019. Vývoj v této oblasti jde rychle dopředu a od té doby několik automobilek oznámilo další plány, představilo nové prototypy, případně už začalo vyrábět nové elektrické modely. Příkladem může být i ŠKODA AUTO. Ta svůj první sériový elektromobil Citigoe iV, který přišel na trh před rokem, vyprodala už letos v září a kvůli naplněným výrobním kvótám ukončila v České republice příjem objednávek. Dodávat již objednané vozy bude do příštího roku, kdy by měla být výroba modelu ukončena.

Na začátku září ovšem představila zcela nový elektrický vůz Enyaq, první sériový vůz této značky na bázi modulární platformy MEB. Budoucí rozložení sil na trhu zejména plně elektrických automobilů ovšem neovlivní jen to, kdo a kde bude mít továrny na finální montáž, případně prokáže lepší marketingové schopnosti. Klíčem k úspěchu bude zajistit si výkonné a přitom cenově rozumné baterie. Bez nich by to totiž nejelo.

Libuše Bautzová (s využitím zahraničních zdrojů)

zdroj foto: Shutterstock