Thomas Schäfer: Pokud chcete sklízet, musíte nejprve zasít

4. 3. 2021 / Uvedení deseti nových elektromobilů na trh v průběhu pěti let, rozšíření aktivit v Indii a v severní Africe a aktuálně vyrovnání se s nedostatkem čipů. To jsou jen některé z výzev, se kterými se musí vypořádat už vlastně ne tak úplně nový šéf společnosti ŠKODA AUTO Thomas Schäfer. Přistupuje k tomu s optimismem. Říká, že ho motivuje a inspiruje schopný tým zaměstnanců a spolupracovníků v automobilce.


Více než půl roku řídíte z pozice CEO automobilku ŠKODA, už tedy můžete srovnávat. Jaké jsou vaše dojmy, když srovnáte Českou republiku s Jihoafrickou republikou, kde jste předtím působil?

V České republice se cítím velmi dobře. Je tady sice trochu chladněji než v Jižní Africe, ale jinak se mi tady opravdu líbí. ŠKODA AUTO má výborný tým a perfektní zaměstnance, můžeme toho spolu hodně dosáhnout. A také pivo tady chutná o poznání lépe.

Je to na vás vidět, že se vám tady líbí. Navzdory všem výzvám působíte optimisticky, vyrovnaně a pozitivně… Jste skutečně takový?

V Jižní Africe je jedno přísloví: Nastav tvář slunci a všechny stíny padnou za tebe. Myslím, že je to zdravý přístup. Každý den mě navíc motivuje a inspiruje to, jak schopný tým zaměstnanců a spolupracovníků ve společnosti ŠKODA AUTO máme. A co se týče vyrovnanosti, tak každé ráno chodím běhat. Je to nejlepší způsob k přemýšlení a vyčištění hlavy.

ŠKODA již dříve prohlásila, že do roku 2025 uvede na trh deset elektromobilů. Výroba modelu Enyaq iV již naběhla. Co bude následovat?

Postupně budeme elektrifikovat celé modelové portfolio. Přechod na elektromobilitu se bude vzhledem k Zelené dohodě pro Evropu automaticky urychlovat. Jsme na to dobře připraveni: ještě v tomto roce představíme emocionální kupé, variantu vozu Enyaq iV. Náš první plně elektrický vůz Enyaq iV i oba plug‑in hybridní modely Octavia iV a Superb iV mají velmi dobrou odezvu v médiích i u zákazníků.


Přechod k elektromobilitě budeme urychlovat. Ještě letos představíme emocionální kupé, variantu vozu Enyaq iV.

Ostatně to také potvrzuje, že přivedení elektromobility do České republiky bylo správné rozhodnutí, které s sebou mimo jiné přináší i zajištění pracovních míst do budoucna.

Budoucnost modelů ŠKODA je postavená na bateriových elektromobilech. Palivovým článkům nedáváte šanci?

Už kvůli vysokým nákladům bude tahle technologie zajímavá jen pro velká vozidla jako náklaďáky či autobusy. V segmentech, ve kterých působíme my, nebude palivový článek představovat ve střednědobém horizontu alternativu.

Jaké máte plány se stávajícími modely?

I v tomto roce budeme pokračovat v produktové ofenzívě, počínaje novou generací vozu Fabia. Tento model posílí naši ambici nabízet v segmentu kompaktních vozů auta za dostupné ceny. Později se nástupce dočká i varianta Fabia Combi, velmi oblíbená nejen na českém trhu. Navíc představíme i facelifty našich bestsellerů v segmentu SUV Kodiaq a Karoq.

Jak to aktuálně vypadá s poptávkou u nového modelu Enyaq a s dodacími lhůtami?

Enyaq iV uvedeme na český trh během jara tohoto roku. Poptávka je velmi vysoká, a to nejen v Česku. Vzhledem k probíhající pandemii koronaviru může dojít k mírnému zpoždění dodávek, děláme ale maximum pro to, aby byly čekací lhůty co nejkratší.

Vedle pandemie působí problémy i opožděné či menší dodávky od výrobců polovodičů. Jak to řešíte?

Fakt, že v důsledku pandemie vázne v mnoha zemích obchod, pro nás představuje další výzvu, se kterou se musíme vypořádat. Aktuální prodejní čísla bohužel jasně ukazují, žeK tomu se přidává vámi zmiňovaný problém s polovodiči, kterých chybí velké množství. Momentálně si ještě vedeme dobře, situace ale zůstává kritická. Kvůli problémům s dodávkami čipů provádíme operativně nutné změny ve výrobě. Děláme vše, abychom ztratili co možná nejméně vozů.

Náběh a zvyšování výroby elektromobilů znamená přesun výroby některých modelů do jiných závodů. Například model Superb bude ŠKODA v budoucnu vyrábět v Bratislavě. Kdy k tomu dojde a jaké další přesuny se uskuteční?

V listopadu minulého roku jsme po intenzivních diskuzích s koncernem Volkswagen dostali zelenou pro dodatečné navýšení výrobních kapacit. Přesunem výroby příští generace modelu Superb do Bratislavy vytvoříme v našem závodě v Kvasinách od roku 2023 kapacity pro více než 150 tisíc vozů. Využijeme je nejen pro navýšení objemu výroby oblíbených SUV modelů Kodiaq a Karoq, které jsou vysoce ziskové, ale i pro další model ŠKODA. V Mladé Boleslavi zase vytvoříme prostor pro nástupce modelu Fabia Combi. Jisté je, že výroba modelu Kodiaq zůstane v Kvasinách, což je jasný signál dávající jistotu našim zaměstnancům v této továrně.

ŠKODA AUTO je již zodpovědná za koncernové aktivity v Indii. Nyní byla pověřena, aby převzala koncernovou zodpovědnost také za Rusko a region severní Afriky. Proč padlo toto rozhodnutí?

Škodovácký tým nasadil v Indii v uplynulých dvou letech neuvěřitelné tempo. Již v březnu tam představíme ve světové premiéře model Kushaq – a právě toto kompaktní SUV startuje naši modelovou ofenzívu v Indii. Kushaq je první sériový vůz značky ŠKODA postavený na modulární platformě MQB‑A0‑IN, která byla speciálně upravena pro indický trh. Koncern VW nám věří, že dokážeme naše zkušenosti z rozvíjejícího se trhu přenést také do severní Afriky a regionu Ruska včetně států SNS. Jak Rusko, tak i severní Afrika jsou zajímavé trhy s velkým prodejním potenciálem, vždyť jenom Egypt má téměř 100 milionů obyvatel. Momentálně analyzujeme, jak tyto potenciály co nejlépe využít. Kromě toho také zkoumáme, jak rozšířit naše aktivity v regionu ASEAN.

Je logické, že se soustředíte na rostoucí trhy, na kterých se bude prodávat hodně vozů, jakmile vzroste kupní síla. V prvních letech po vstupu na trh se na nich ale asi nedají očekávat velké zisky. Neklesne tím celkově ziskovost automobilky?

Samozřejmě to ze začátku nebude procházka růžovým sadem. Pokud chcete sklízet, musíte nejprve zasít. Toho jsme si vědomi. Naší velkou výhodou je, že v podobě koncernu Volkswagen máme silného partnera a můžeme tak využít řady synergií. Přemýšlíme dlouhodobě. Podívejte se: Volkswagen taky nevstoupil do Číny teprve tehdy, když se stala průmyslovou zemí. Někdo musel mít mnohem dříve odvahu, politickou vůli a správný odhad. A stal se z toho úspěšný příběh. Mým cílem je dokázat něco takového také na rozvíjejících se trzích, za které nyní neseme odpovědnost. V jednom vás ale můžu ujistit: ŠKODA AUTO zůstane ziskovou firmou.

Transformační proces v automobilovém průmyslu pokračuje i navzdory koronavirové pandemii. Už jsme mluvili o tom, jak budete uvádět na trh nové elektromobily. Kolik peněz investujete v příštích letech do technologií budoucnosti, jako je právě elektromobilita nebo třeba digitalizace?

V příštích pěti letech investujeme do technologií budoucnosti celkem přibližně 2,5 miliardy eur. Z toho zhruba 1,4 miliardy bude vynaloženo na další rozšiřování elektromobility, 650 miliony eur podpoříme a urychlíme naše aktivity v oblasti digitalizace a 350 milionů eur investujeme do závodů a výrobních zařízení, abychom mohli i nadále ziskově růst.

Zároveň ale samozřejmě pečlivě zvažujeme výdaje a jednáme úsporně. Dosud nám to jde dobře, protože všichni táhneme za jeden provaz. I přes dopady pandemie dosáhla naše rentabilita tržeb v uplynulém roce slušné úrovně.

Libuše Bautzová


Thomas Schäfer

Kariéru v automobilovém průmyslu zahájil coby strojní inženýr v roce 1991 ve společnosti Daimler. Do roku 2002 pracoval v Německu, v USA a v Jihoafrické republice v různých vedoucích funkcích v oblasti výroby a řízení kvality. V letech 2002 až 2005 stál jako člen představenstva za oblast techniky u zrodu společnosti DaimlerChrysler Malaysia, kde byl pověřen výstavbou a přestavbou prodejních, výrobních a dodavatelských struktur. Poté byl ve společnosti Daimler v Německu odpovědný za dodávky vozů, zákaznické centrum a za celosvětové xKD aktivity v nově vznikajících trzích.

V květnu 2012 přešel Thomas Schäfer do koncernu Volkswagen, kde nejprve řídil zahraniční výrobu, dále byl pověřen vedením xKD projektů a jednáními o nových výrobních závodech. Od roku 2015 zastával funkci předsedy představenstva a výkonného ředitele Volkswagen Group South Africa, kde zodpovídal za rozvoj koncernových značek v subsaharské Africe. Za jeho vedení koncern Volkswagen výrazně posílil svou pozici v tomto regionu.

Od srpna 2020 je Thomas Schäfer předsedou představenstva společnosti ŠKODA AUTO.