Český automobilový průmysl zaznamenal v červnu 2020 mírné oživení, přesto bylo za celé 1. pololetí letošního roku vyrobeno o 32,5 % méně motorových vozidel než v roce 2019. V červnu se dařilo zejména výrobcům autobusů Iveco CR a SOR Libchavy, kteří dosáhli výrazného růstu 12,7 %. To však pouze lehce zmírňuje celkový propad od začátku roku, který v součtu představuje pokles výroby motorových vozidel o více než 244 tisíc vozidel.
Celková čísla výroby v České republice kopírují vývoj v segmentu osobních automobilů, který se i přes postupný restart trhů rozjíždí jen pozvolna. Pokles produkce odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii. Ta v červnu zaznamenala meziroční pokles o 22,3 %, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec,“ komentuje dosavadní vývoj Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
„V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Celá řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic jako je například Ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů,“ dodává Bohdan Wojnar.
Osobní automobily
V první polovině roku bylo v ČR vyrobeno celkem 503 615 osobních automobilů, to je o 32,6 % méně než ve stejném období roku 2019. ŠKODA AUTO vyrobila 337 580 (- 28,2 %). K postupnému snižování poklesu výroby způsobeného pandemií koronaviru přispěl v porovnání s předchozími měsíci postupný nárůst její produkce v červnu, kdy automobilka vyrobila 73 991 vozidel. Nošovický Huyndai vyrobil v prvním pololetí celkem 96 390 automobilů (- 39,9 %), automobilka TPCA vyrobila celkově 69 645 malých automobilů, tedy o 40,3 % méně než v prvním pololetí loňského roku.
Autobusy a nákladní vozidla
I když celkově výroba autobusů v prvním pololetí poklesla o 11,9 % na 2 231 ks, po obnovení výroby se naplno projevila specifická zakázková výroba v tomto segmentu. Vysokomýtské Iveco vyrobilo v červnu o 37 autobusů více než v červnu 2019 (+ 8,7 %). Za 1. – 6. měsíc 2020 bylo v Iveco vyrobeno 1 999 ks autobusů. SOR Libchavy pak navýšil v červnu výrobu o 73,3 % na 52 ks a za celé první pololetí firma vyrobila 223 ks autobusů. Společně s firmou KH Motor Centrum Opava, která od začátku roku vyrobila 9 autobusů, tak výrobci v červnu realizovali produkci 516 autobusů (+ 12,7 %).
Nadále se daří kopřivnické Tatra Trucks, která ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. Tatra v prvním pololetí vyrobila celkem 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku (tj. + 29,5 %).
Motocykly
Jediný výrobce motocyklů, týnecká JAWA, vyrobil v prvním pololetí 249 kusů motocyklů. Ve srovnání s předchozím rokem tak zaznamenal pokles produkce o 637 kusů (- 71,9 %).
Přívěsy a návěsy
Segment přípojných vozidel zatím pandemií koronaviru příliš neutrpěl. Celková výroba ve všech kategoriích v prvním pololetí mírně vzrostla o 1,9 % na celkových 15 454 přípojných vozidel. Za pozitivním vývojem stojí především nárůst produkce malých přívěsů vyráběných firmou Agados na celkových 14 363 vozidel (+ 2,5 %). V kategorii velkých přípojných vozidel se dařilo výrobci Schwarzmüller s 908 vyrobenými kusy za leden až červen (+ 0,5 %). PANAV naopak v 1. pololetí zaznamenal pokles, a to jak v kategorii přívěsů (135 ks; – 19,2 %), tak návěsů (48 ks; – 38,5 %).
Kompletní statistiku výroby a odbytu najdete na webu AutoSAP zde >>>
To provide the best possible service, we use technologies such as cookies to store and / or access device information. Consent to these technologies will allow us to process data such as crawling behavior or unique IDs on this site. Disagreement or withdrawal of consent may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
Technical storage or access is essential for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service expressly requested by a subscriber or user, or only for the purpose of transmitting a communication over an electronic communications network.
Preferences
Technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not required by the customer or user.
Statistics
Technical storage or access used exclusively for statistical purposes.Technical storage or access used exclusively for anonymous statistical purposes. Without summons, voluntary service by your Internet Service Provider, or other third party records, information stored or obtained solely for this purpose cannot normally be used to identify you.
Marketing
Technical storage or access is required to create user profiles in order to advertise or track a user on a website or several websites for similar marketing purposes.