News

News

15/12/2022
News

Přes mírný listopadový pokles výroby zpět k předkrizovým výrobním hodnotám

Výroba osobních vozidel meziročně poskočila o 9,3 % na celkových 1 118 639 ks za prvních 11 měsíců. V samotném listopadu však došlo k mírnému poklesu objemu výroby (-4,6 %, tzn. 118 264 ks). Ten byl způsobený zejména přetrvávajícím nedostatkem některých dílů a napjatými logistickými řetězci. I přes tyto výzvy výroba vozidel úspěšně překonává krizové roky 2020 a 2021. Daří se i výrobě v ostatních segmentech motorových vozidel, kde za prvních jedenáct měsíců bylo vyrobeno 4 859 autobusů (+12,9 %) a 1 557 motocyklů (+59,9 %). Segment vozidel s elektrickým pohonem překonává 11 % celkové domácí produkce motorových vozidel. Do konce listopadu bylo vyrobeno 124 202 elektrických osobních automobilů a 44 elektrických autobusů.

18/11/2022
News

Navzdory přetrvávajícím obtížím finální výrobci i nadále navyšují výrobu

Mezi lednem a říjnem roku 2022 bylo v České republice vyrobeno 1 000 375 osobních automobilů, tj. meziročně o 11,2 % více než ve stejném období loňského roku. Milníku miliontého vozu se navíc podařilo dosáhnout o měsíc dříve, než tomu bylo v minulém i předminulém roce. Automobilový průmysl se tak úspěšně blíží k předkrizovým výrobním hodnotám. V samotném říjnu bylo vyrobeno 101 005 osobních vozidel. Dařilo se také výrobcům v ostatních segmentech motorových vozidel. V prvních desíti měsících bylo vyrobeno 4 296 autobusů (+14,7 %) a 1 488 motocyklů (+72,6 %). Segment vozidel s elektrickým pohonem přesáhl 11 % tuzemské produkce všech motorových vozidel. Vyrobeno bylo 112 829 elektrických osobních automobilů a 37 elektrických autobusů.

10/11/2022
News

Reakce AutoSAP k návrhu emisní normy Euro 7/VII

10. listopadu 2022 Evropská komise představila návrh emisní normy Euro 7/VII. Ta nahrazuje současnou Euro 6/VI, resp. Euro VI-E, která od roku 2014 prochází průběžnými doplněními, až po aktuálně platnou verzi Euro 6d. Navržená norma zpřísňuje limity emisí pro osobní (Euro 7) i nákladní dopravu (Euro VII) a přináší nejen přísnější limity i pro oxidy dusíku, formaldehydu, nemetanových organických plynů a amoniaku, ale zcela nově zavádí také měření emisí z otěru brzd a pneumatik. Jakkoli český automobilový průmysl intenzivně podporuje cíle EU směřující ke zlepšení kvality ovzduší a kvality zdraví obyvatel, skrze masivní investice do rozvoje alternativních pohonů, předložený návrh považujeme za kontraproduktivní. Namísto zlepšování emisí v dopravě fakticky odklání tolik potřebné zdroje investic do technologií bateriových, potažmo vodíkových vozidel a současně povede i k výraznému omezení nabídky cenově dostupných modelů pro zákazníky. Velké obavy vzbuzuje také datum účinnosti normy Euro 7, na které se výrobci nebudou moci stihnout připravit a hrozí proto významné výpadky v nabídce vozidel. Situaci mohou také zkomplikovat velmi přísné limity pro těžká nákladní vozidla a autobusy, což dále zpomalí obměnu vozového parku.

28/10/2022
News

Reakce AutoSAP k finální dohodě EU o emisních standardech CO2 pro nová osobní a lehká užitková vozidla

27. října 2022 se evropské instituce finálně dohodly na návrhu, který požaduje, aby od roku 2035 byl v EU umožněn prodej nových vozidel pouze s nulovými emisemi CO2. To ve své podstatě znamená, že v roce 2035 bude ukončen prodej nových osobních a lehkých užitkových vozidel se spalovacím motorem využívající tradiční fosilní paliva. Přestože automotive je zásadním investorem do opatření pro snižování emisí CO2, nastavený cíl považujeme za velmi ambiciózní. Jeho naplnění tak, aby zároveň nedošlo k ohrožení konkurenceschopnosti odvětví a ztrátám pracovních míst, bezpodmínečně závisí na naplnění řady podmínek, ať již jde o dostatečný rozvoj dobíjecí a plnící infrastruktury, dostatek surovin či skutečnou uplatnitelnost technologické neutrality pohonů, kterou návrh nerozvádí dostatečným způsobem. Dle aktuálního stavu si tak občané EU, včetně těch českých, budou od poloviny příští dekády moci koupit nová vozidla pouze s bateriovým, či vodíkovým pohonem. Nadále však budou mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dále kupovat.

18/10/2022
News

Výroba automobilů i přes přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci v kladných číslech

Mezi lednem a zářím tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 913 148 osobních automobilů, tj. meziročně o 9,8 % více než ve stejném období loňského roku. V samotném září bylo vyrobeno 111 374 osobních vozidel. Dařilo se také výrobcům v ostatních segmentech motorových vozidel. V prvních devíti měsících bylo vyrobeno 3 862 autobusů (+11,1 %), 1 433 motocyklů (+76,7 %) a 907 nákladních vozidel (3,7 %). Pokles výroby naopak zaznamenali výrobci přípojných vozidel, kteří za uvedené období vyrobili celkem 18 583 přívěsů a návěsů (-23,6 %). Segment vozidel s elektrickým pohonem nadále tvoří více než desetinu tuzemské produkce všech motorových vozidel. Vyrobeno bylo 98 637 elektrických osobních automobilů a 35 elektrických autobusů.

29/09/2022
News

CEE Automotive Supply Chain 2022 – největší setkání dodavatelů v autoprůmyslu na Slovensku a v Česku

Dovolujeme si Vás pozvat na pátý ročník akce CEE Automotive Supply Chain, které tvoří konference, B2B jednání a networking, která se uskuteční ve dnech 11. – 12. října ve slovenské Žilině. Akce je určena pro dodavatele a subdodavatele do automobilového a přidruženého průmyslu.

Press

15/12/2022
Press

Přes mírný listopadový pokles výroby zpět k předkrizovým výrobním hodnotám

Výroba osobních vozidel meziročně poskočila o 9,3 % na celkových 1 118 639 ks za prvních 11 měsíců. V samotném listopadu však došlo k mírnému poklesu objemu výroby (-4,6 %, tzn. 118 264 ks). Ten byl způsobený zejména přetrvávajícím nedostatkem některých dílů a napjatými logistickými řetězci. I přes tyto výzvy výroba vozidel úspěšně překonává krizové roky 2020 a 2021. Daří se i výrobě v ostatních segmentech motorových vozidel, kde za prvních jedenáct měsíců bylo vyrobeno 4 859 autobusů (+12,9 %) a 1 557 motocyklů (+59,9 %). Segment vozidel s elektrickým pohonem překonává 11 % celkové domácí produkce motorových vozidel. Do konce listopadu bylo vyrobeno 124 202 elektrických osobních automobilů a 44 elektrických autobusů.

18/11/2022
Press

Navzdory přetrvávajícím obtížím finální výrobci i nadále navyšují výrobu

Mezi lednem a říjnem roku 2022 bylo v České republice vyrobeno 1 000 375 osobních automobilů, tj. meziročně o 11,2 % více než ve stejném období loňského roku. Milníku miliontého vozu se navíc podařilo dosáhnout o měsíc dříve, než tomu bylo v minulém i předminulém roce. Automobilový průmysl se tak úspěšně blíží k předkrizovým výrobním hodnotám. V samotném říjnu bylo vyrobeno 101 005 osobních vozidel. Dařilo se také výrobcům v ostatních segmentech motorových vozidel. V prvních desíti měsících bylo vyrobeno 4 296 autobusů (+14,7 %) a 1 488 motocyklů (+72,6 %). Segment vozidel s elektrickým pohonem přesáhl 11 % tuzemské produkce všech motorových vozidel. Vyrobeno bylo 112 829 elektrických osobních automobilů a 37 elektrických autobusů.

10/11/2022
Press

Reakce AutoSAP k návrhu emisní normy Euro 7/VII

10. listopadu 2022 Evropská komise představila návrh emisní normy Euro 7/VII. Ta nahrazuje současnou Euro 6/VI, resp. Euro VI-E, která od roku 2014 prochází průběžnými doplněními, až po aktuálně platnou verzi Euro 6d. Navržená norma zpřísňuje limity emisí pro osobní (Euro 7) i nákladní dopravu (Euro VII) a přináší nejen přísnější limity i pro oxidy dusíku, formaldehydu, nemetanových organických plynů a amoniaku, ale zcela nově zavádí také měření emisí z otěru brzd a pneumatik. Jakkoli český automobilový průmysl intenzivně podporuje cíle EU směřující ke zlepšení kvality ovzduší a kvality zdraví obyvatel, skrze masivní investice do rozvoje alternativních pohonů, předložený návrh považujeme za kontraproduktivní. Namísto zlepšování emisí v dopravě fakticky odklání tolik potřebné zdroje investic do technologií bateriových, potažmo vodíkových vozidel a současně povede i k výraznému omezení nabídky cenově dostupných modelů pro zákazníky. Velké obavy vzbuzuje také datum účinnosti normy Euro 7, na které se výrobci nebudou moci stihnout připravit a hrozí proto významné výpadky v nabídce vozidel. Situaci mohou také zkomplikovat velmi přísné limity pro těžká nákladní vozidla a autobusy, což dále zpomalí obměnu vozového parku.

28/10/2022
Press

Reakce AutoSAP k finální dohodě EU o emisních standardech CO2 pro nová osobní a lehká užitková vozidla

27. října 2022 se evropské instituce finálně dohodly na návrhu, který požaduje, aby od roku 2035 byl v EU umožněn prodej nových vozidel pouze s nulovými emisemi CO2. To ve své podstatě znamená, že v roce 2035 bude ukončen prodej nových osobních a lehkých užitkových vozidel se spalovacím motorem využívající tradiční fosilní paliva. Přestože automotive je zásadním investorem do opatření pro snižování emisí CO2, nastavený cíl považujeme za velmi ambiciózní. Jeho naplnění tak, aby zároveň nedošlo k ohrožení konkurenceschopnosti odvětví a ztrátám pracovních míst, bezpodmínečně závisí na naplnění řady podmínek, ať již jde o dostatečný rozvoj dobíjecí a plnící infrastruktury, dostatek surovin či skutečnou uplatnitelnost technologické neutrality pohonů, kterou návrh nerozvádí dostatečným způsobem. Dle aktuálního stavu si tak občané EU, včetně těch českých, budou od poloviny příští dekády moci koupit nová vozidla pouze s bateriovým, či vodíkovým pohonem. Nadále však budou mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dále kupovat.

18/10/2022
Press

Výroba automobilů i přes přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci v kladných číslech

Mezi lednem a zářím tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 913 148 osobních automobilů, tj. meziročně o 9,8 % více než ve stejném období loňského roku. V samotném září bylo vyrobeno 111 374 osobních vozidel. Dařilo se také výrobcům v ostatních segmentech motorových vozidel. V prvních devíti měsících bylo vyrobeno 3 862 autobusů (+11,1 %), 1 433 motocyklů (+76,7 %) a 907 nákladních vozidel (3,7 %). Pokles výroby naopak zaznamenali výrobci přípojných vozidel, kteří za uvedené období vyrobili celkem 18 583 přívěsů a návěsů (-23,6 %). Segment vozidel s elektrickým pohonem nadále tvoří více než desetinu tuzemské produkce všech motorových vozidel. Vyrobeno bylo 98 637 elektrických osobních automobilů a 35 elektrických autobusů.

19/09/2022
Press

Výrobci vozidel dohání ztráty z první poloviny roku, drahé energie ale ohrožují celý sektor

Výroba automobilů v ČR se po letních měsících konečně dostala do černých čísel. Od začátku roku bylo vyrobeno celkem 801 774 nových osobních vozidel (+ 3,4 %). Za růstem stojí zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, ale také nízká srovnávací základna loňského roku. Od května loňského roku totiž začalo docházet k postupnému poklesu produkce v důsledku nedostatku polovodičových čipů. Ani mírné zlepšení situace ve finální výrobě ale firmy automotive a zejména dodavatele, neuchrání před devastujícími dopady vysokých cen energií, které extrémně zvyšují produkční náklady i nejistotu plánování na příští rok a nadále tak ohrožují jejich existenci.