Autumn issue of the Český autoprůmysl magazine
If a quarterly journal wants to maintain a certain degree of relevance in the three-month interval, it must contain topics that are timeless or forward-looking. I dare say that in
8/10/2021 |Articles are machine translated
Sdružení automobilového průmyslu se znepokojením sleduje aktuální vývoj v odvětví. Přinášíme komentář Zdeňka Petzla, výkonného ředitele AutoSAP.
Výrazné omezení výroby ve ŠKODA AUTO už v polovině října samozřejmě výrazně zasáhne celý český autoprůmysl. Je to další špatná zpráva pro celé domácí odvětví, neboť ŠKODA AUTO má s téměř dvoutřetinovým podílem na celkové výrobě osobních vozidel v ČR zásadní postavení. Ukazuje se, že bude nezbytné další snížení odhadu celkového objemu produkce tuzemských automobilek. V tuto chvíli tak očekáváme, že letošní objem bude zřejmě na podobné úrovni, jako v minulém „covidovém“ roce, kdy byla výroba na několik týdnů zcela zastavena. Avizované výrazné omezení výroby také přímo i nepřímo ovlivní desítky dodavatelských firem v celém Česku.
Jakkoli problém s čipy není novinkou, situace je velmi složitá už od začátku tohoto roku. Globální nedostatek polovodičů po celý rok vytváří extrémní tlak na flexibilitu celého dodavatelského řetězce. I v situaci, kdy automotive není pro daného dodavatelé jediným odběratelem, musí firmy na denní bázi řešit přeskupování výroby, přeplánování směn a náhlé odvolávky.
Další utlumení výroby tak přinese značný tlak na cash-flow podniků a profitabilitu firem na všech úrovních dodavatelského řetězce. Bude mít tedy negativní dopad na jejich schopnost investovat do inovací nezbytných v rámci probíhající transformace odvětví. Je více než zřejmé, že někteří dodavatelé budou muset dále diverzifikovat svou produkci i mimo automobilový průmysl. Pokud by se navíc situace ani v roce 2022 příliš nezlepšila, nelze i přes současnou situaci na trhu práce a snahu firem udržet své klíčové zaměstnance vyloučit možné propouštění, byť doufejme jen v nižším řádu jednotek procent.