Prohlubující se čipová krize výrazně zasahuje do výkonnosti automobilového průmyslu v České republice. V dosavadním průběhu roku bylo vyrobeno 831 653 osobních vozidel, tj. pouze o 2,9 % více než v minulém „covidovém“ roce. Již od srpna je však výroba výrazně ovlivňována omezováním výroby a statistika za září potvrzuje negativní trend. Na základě aktuálních dat tak lze kvůli nedostatku čipů očekávat, že v letošním roce nebude v Česku vyrobeno přes 250 tisíc osobních vozidel a tuzemský autoprůmysl kvůli této globální krizi přijde o zhruba 200 miliard Kč na tržbách. Sdružení automobilového průmyslu proto apeluje na zavedení dočasné podpory zaměstnanosti z programu Antivirus, který na základě objektivně stanovených kritérií podpoří nejvíce zasažené podniky dodavatelského řetězce. Dopomůže jim k udržení cash-flow i k připravenosti na následný restart a zároveň podpoří schopnost firem udržet investice do modernizace na požadované úrovni.
„Globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu. Oproti původním odhadům se kvůli nedostatku čipů nevyrobí v České republice více než 250 tisíc vozidel. To odpovídá ztrátám na tržbách ve výši zhruba 120 miliard Kč na straně automobilek a dalších zhruba 80 miliard Kč u dodavatelů,“ konstatuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Trvající poptávka zákazníků nicméně ukazuje, že tuzemský autoprůmysl stojí na pevných základech. Zůstává klíčovým průmyslovým odvětvím a významným zaměstnavatelem ve všech regionech ČR. Vítáme proto, že se o problémech autoprůmyslu ve spojení s čipovou krizí povede jednání na úrovni Tripartity s cílem nalézt východiska pro reaktivaci krátkodobé podpory zaměstnanosti z programu Antivirus. Ten by měl dočasně nahradit chystaný systémový nástroj kurzarbeit, jenž stále nebyl finalizován. Jsme přesvědčeni, že stejně jako je tomu v některých dalších evropských zemích, je i v zájmu českého státu podpořit domácí firmy, které tak v momentě narovnání dodavatelských řetězců budou připraveny začít opět naplno vyrábět. Tato připravenost nám umožní podpořit ekonomický růst, a tak jako v uplynulých letech dlouhodobě zajišťovat České republice prosperitu,“ dodává Zdeněk Petzl.
Osobní vozidla
Současné krizi zatím úspěšně odolává nošovický závod automobilky Hyundai. Ve třech čtvrtletích tohoto roku zde bylo vyrobeno 207 300 vozidel, tj. meziročně o 26,8 % více. V samotném září pak výroba meziročně poklesla o 5,7 %. Naprostá většina produkce směřovala na zahraniční trhy, exportováno bylo 195 368 automobilů, tj. o 26,9 % meziročně více. Také na domácím trhu automobilka umístila o více než čtvrtinu více vozidel než v minulém roce.
Od ledna do konce září bylo v České republice vyrobeno 831 653 osobních vozidel, tj. meziročně o 2,9 % více. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 bylo vyrobeno celkově dokonce o 235 456 vozidel méně.
ŠKODA AUTO vyrobila v tuzemských závodech v letošním roce zatím celkově 514 309 vozidel (- 3,7 %). Na český trh bylo umístěno 62 957 vozidel (+ 1,1 %), na zahraniční trhy bylo určeno 451 776 vozidel (- 4,6 %).
Také produkce Toyoty v Kolíně se pohybuje na úrovni loňského roku, když ve třech čtvrtletích vyrobila celkem 110 044 automobilů (- 0,5 %). Z nich bylo 109 065 exportováno (- 0,8 %) a 979 uplatněno na tuzemském trhu (+ 46,6 %).
Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 90 856 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 10,9 %. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 52 706 ks (tj. 6,3 %), plug-in hybridů (PHEV) 38 150 ks (tj. 4,6 %). ŠKODA AUTO vyrobila od ledna do září 37 482 BEV a 21 217 PHEV, Hyundai 15 224 BEV a 16 933 PHEV.
Autobusy
V dosavadním průběhu roku bylo v Česku vyrobeno 3 475 autobusů (- 1,2 %), 401 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (- 39,2 %), zbývajících 3 179 bylo exportováno (+ 9,5 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 3 157 autobusů, tedy o 1,1 % méně než v loňském roce. SOR Libchavy dokázal ve třech čtvrtletích tohoto roku vyrobit 302 autobusů (- 1,0 %), z toho 53 ks bylo s elektrickým pohonem (tj. podíl 17,5 %). Výrobce KHMC Opava v tomto roce vyrobil 16 autobusů, tedy o dva méně než v loňském roce.
Nákladní vozidla
Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila od ledna do září tohoto roku 875 vozidel, tedy o 36 ks méně než ve stejném období loňského roku (tj. – 4,0 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (644 ks), v Česku bylo umístěno 248 vozidel.
Motocykly
Výrobce JAWA Moto vyrobil ve sledovaném odbobí 811 motocyklů, tj. o 432 ks více než v minulém roce (+ 114,0 %). Dařilo se mu především na českém trhu s 658 prodanými kusy (+ 127,7 %). Exportováno bylo 153 strojů, tedy o 63 více než v minulém roce (+ 70,0 %).
Přípojná vozidla
Ve srovnání s minulým i předminulým rokem se dařilo výrobcům v segmentu přípojných vozidel. Vyrobeno bylo celkově 24 310 přívěsů a návěsů, tj. o 2 313 ks více než vloni (+ 10,5 %). Celkový růst segmentu podpořila především společnost AGADOS, která produkuje malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila celkově 22 661 ks (+ 10,5 %), v Česku jich prodala 14 038 ks (+ 10,9 %) a na export zamířilo 8 204 ks (+ 9,4 %).
Dařilo se i výrobcům v segmentu velkých přívěsů a návěsů. Společnost PANAV vyrobila 326 přívěsů a návěsů, tj. o 67 ks více než v loňském roce (+ 25,9 %). 267 ks bylo prodáno v Česku (+ 40,5 %), 42 ks bylo exportováno (- 6,7 %). Vzrostla také produkce Schwarzmülleru. Od ledna do konce září vyrobil 1 323 velkých přípojných vozidel (+ 7,9 %). Na tuzemském trhu bylo letos umístěno 530 ks (+ 23,3 %), exportováno bylo 1 161 ks (+ 11,1 %).
Dokumenty