Aktuálně

Kde jezdí auta budoucnosti

Celosvětově ojedinělé vývojové a testovací centrum společnosti BMW Group v Sokolově má ambice sehrát klíčovou roli ve vývoji systémů mobility budoucnosti. Na 25 kilometrech zkušebních tratí v šestisethektarovém areálu, který vznikl na bývalé výsypce povrchového dolu, se testují asistenční a bezpečnostní systémy pro novou generaci vozů. Zatím jde hlavně o systémy třetí úrovně autonomního řízení, na čtvrtou úroveň se testy aktuálně připravují. Významný podíl na vybudování a provozu testovacího centra mají také T-Mobile, Applus IDIADA, Drees & Sommer a další. ...

20. výročí vstupu ČR do EU: Konkurenceschopnost upadá a Green Deal potřebuje opravu

Evropa ztrácí konkurenceschopnost a jeden z nejsilnějších pilířů její ekonomiky, automobilový průmysl, nahlodává přemíra regulace, drahé vstupy a absence dlouhodobé průmyslové politiky. Právě o tom debatovali manažeři automobilových firem, eko ...

S čím jdou „naši“ do Štrasburku

Do voleb do Evropského parlamentu zbývají ještě skoro dva měsíce. Zástupci byznysu, mnoho politiků i ta část veřejnosti, která se o evropské dění zajímá, se shodují v tom, že příští parlament bude trochu jiný. Většina je zajedno i v tom, že by ...

Vodík: Hledání správné barvy

Využití vodíku v dopravě má, tak jako prakticky všechny nové technologie, své nekritické příznivce i zaryté odpůrce. Pohled na jeho budoucnost se navíc mění v čase –⁠⁠⁠⁠⁠ opět od nadšené propagace a podpory až po jednoznačné zatracení. Technicky, a  ...

Martin Kupka a Alexandr Vondra o vyjednávání normy Euro 7: Jak jsme to hráli

Ukázalo se, že v Evropské unii může i středně velká země něčeho dosáhnout a ovlivnit legislativu podle svých představ. Obnáší to stovky hodin práce a nemalé diplomatické úsilí. Nedalo se ale přece jen dosáhnout při vyjednávání o podobě normy, ...

Continental Barum: Automatický sklad pneumatik jako pilotní projekt

Optimalizace výrobních procesů, rychlejší dodávky zákazníkům a udržitelnější provoz – to jsou hlavní přínosy nově zprovozněného automatického skladu pneumatik koncernu Continental. V Continental Barum jde o největší investiční realizaci poslední doby. A ...

Uhlíkové vyrovnání na startu. Připravte se

Srovnat konkurenční podmínky firem v EU s těmi mimoevropskými a zároveň přispět ke snížení celosvětových emisí CO2. To má za cíl nařízení Evropské komise o zavedení mechanizmu uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM). Dokument vstoupil v účinnost už letos 1. října a  ...

Zdeněk Zajíček: Kapela ještě hraje, ale do podpalubí teče

„My neříkáme: Státe, vládo, udělej to. My máme vyhrnuté rukávy a jsme připraveni to odpracovat,“ zdůrazňuje Zdeněk Zajíček, prezident Hospodářské komory ČR. Strategické oblasti, na které by se mělo Česko zaměřit, jsou jasné a podnikatelé opakovaně tlumočí vládě své návrhy, jak ...

Čínský autoprůmysl. Vlastně celkem jednoduchá cesta vzhůru

Po sedmdesáti letech existence se čínský automobilový průmysl stal hlavní silou na světovém automobilovém trhu. Od roku 2012 je Čína největším producentem aut na světě a její náskok se stále zvyšuje. V roce 2022 se v této zemi vyrobilo 27 milionů motorových vozidel (z toho tém ...

Druhý život bateriím

„V čele pelotonu firem, které žádají o rychlá dekarbonizační řešení, jsou dnes automotive firmy, oceláři a další velké podniky. To ukazuje, že Green Deal berou vážně skutečně všichni,“ říká Kamil Čermák, předseda představenstva a generální ředitel ČEZ ESCO. Součás ...

Jan Rafaj, prezident SP ČR: Příležitost pro reset

„Ztratili jsme spoustu času a oslabili Evropu, ale to, že jsou dnes politici daleko ochotnější naslouchat, ve mně vyvolává určitou naději – byť vím, že to bude těžké. Teď si Evropa začíná uvědomovat, že se bez některých strategických vstupů neobejde. Zatím se mluví hlavně o čipech, ale věřím, že ...

Podpora investičních projektů: Kdo dá víc a komu nic

Od začátku existence systému investičních pobídek v ČR v 90. letech bylo jejich udělování vždycky nejen ekonomická, ale i politická záležitost. Podpora projektům se stávala opakovaně předmětem někdy i ostrých diskuzí a zákon se mnohokrát měnil. Poslední novela zákona o&nb ...

Klikaté alternativní cesty k uhlíkové neutralitě aneb čím napojit spalovací motory?

Evropská legislativa, která od roku 2035 požaduje prodej automobilů s nulovými emisemi CO2, se vztahuje pouze na nová vozidla. Do té doby zakoupené automobily se spalovacími motory mohou i nadále jezdit na benzin a naftu. Není jich a ještě dlouho nebude málo. I pro ně už ...

Testování uživatelského rozhraní. Virtuální realita zkoumá pozornost řidiče

Unikátní laboratoř VXLab společnosti Digiteq Automotive na testování konceptů uživatelského rozhraní ověřuje subjektivní data uživatelů pomocí behaviorálního výzkumu, výkonných počítačů a speciálního hardwaru. Díky virtuální realitě lze testovat komplexněji a efektivněji. A přizpůsobit budoucí vý ...

onsemi Rožnov míří mezi špičku

Čipy, malinkaté elektrosoučástky, bez kterých už moderní svět nedokáže fungovat. Země se předhánějí v tom, jak přilákat firmy, které zajistí jejich produkci v dostatečném objemu. Evropská unie kvůli tomu přišla s novým zákonem, z něhož by mohl těžit i český výrobce. Není v oboru žádný nováček: v  ...

Nové studijní programy, společné projekty, povinná praxe

V souvislosti s transformací automobilového průmyslu vzniká celá řada nových profesí, jiné se novým požadavkům automotive musí přizpůsobit. Jak se s tím vypořádávají samotné firmy (Bosch, Brose, Continental Automotive, Continental Barum, Hyundai Motor Manufacturing Czech, MOTOR JIKOV Group, ...

Hledá se absolvent, model 5.0

Žádné jiné odvětví neprochází v současnosti tak velkými a rychlými změnami jako automobilový průmysl. Nástup vozidel s nulovými emisemi, konektivita, autonomní řízení, umělá inteligence, digitalizace produktů i výrob, k tomu nová geopolitická a ekonomická rizika a&nb ...

Načíst více