V prvním čtvrtletí bylo v tuzemských firmách automobilového průmyslu vyrobeno celkem 372 334 silničních vozidel, meziročně o 7 % méně. Největší část tvořila produkce osobních automobilů, kterých z výrobních linek sjelo na 366 510 ks, následované 1 321 autobusy, 277 nákladními vozidly, 169 motocykly, 3 513 malými přípojnými vozidly do 3,5t a 544 velkými přípojnými vozidly nad 3,5t. Výrazný nárůst zaznamenala výroba elektrických vozidel – od ledna do března letošního roku bylo zhotoveno celkem 65 063 ks, což je o 140,8 % více než ve stejném období loňského roku. Z tohoto počtu bylo 50 484 vozidel čistě elektrických a 14 579 vybavených plug-in hybridním pohonem.

„Navzdory celkově nižším čtvrtletním výrobním výsledkům, korelujícím s pomalu narůstajícími údaji registrací nových vozidel na hlavních evropských trzích se samotný březen stal rekordním měsícem v počtu vyrobených elektrických vozidel v ČR. Náběhy výroby nových modelů, v tomto případě nové Škody Elroq a modernizovaného Enyaqu, vždy vzbuzují zájem trhu a zákazníků, který se propisuje i do výsledných statistik tuzemské výroby. Přesto, že u těchto elektrických modelů jejich podíl na celkové výrobě nadále roste, stále zůstáváme za očekáváním požadavku regulace emisí CO2. Schopnost i v takto přeregulovaném prostředí, kterým aktuálně proplouváme, přinášet na trh nové modely, ať už s elektrickým, spalovacím či jiným pohonem, o něž je na trhu zájem, je úspěchem celého výrobního řetězce firem a jednoznačně dobrou zprávou pro celou domácí ekonomiku,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Za první tři měsíce letošního roku bylo v České republice vyrobeno 366 510 osobních vozidel, tj. meziročně o 7,1 % méně než v prvním kvartálním období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 64 956 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů vzrostl na 17,7 %. Celkem bylo vyrobeno 50 377 bateriových BEV a 14 579 plug-in hybridních PHEV vozidel. Na tuzemský trh směřovalo celkem 26 156 vozidel, tedy o 11,7 % více než v předchozím roce. Téměř 93 % vyrobených automobilů (340 354 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel však v meziročním srovnání zaznamenal 8,3% pokles.
Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu až březnu ve svých tuzemských závodech 236 524 osobních automobilů (-2,8 %). Na český trh bylo umístěno 22 016 vozidel (+18,1 %), na zahraniční pak směřovalo 214 508 vozidel (-4,5 %). Meziročně o téměř 282 % vyšší výrobní hodnoty zaznamenala automobilka v segmentu elektrických vozidel. Bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV vyrobila celkem 48 442 ks, tj. 20,5 % z celkové produkce. Z toho bylo 40 866 vozidel čistě bateriových BEV a 7 576 vozidel plug-in hybridních. Na celkových výsledcích výroby elektrických vozidel mladoboleslavské automobilky se výrazně podílí lednový náběh sériové výroby nového modelu Škoda Elroq, od února pak i modernizovaná verze prvního plně elektrického modelu Enyaq.
V nošovickému závodu automobilky Hyundai došlo k meziročnímu poklesu výroby ve výši 18 %. Hyundai v první čtvrtletí vyrobil celkem 71 540 vozidel. Celkem 67 816 vozů bylo exportováno (-18,3 %) a 3 724 bylo umístěno na tuzemském trhu (-11,1 %). Z celkového počtu vyrobených vozidel mělo 9 511 ks čistě elektrický 7 003 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy představovaly 23 % celkové produkce.
V Toyotě v prvním čtvrtletí zaznamenali meziroční pokles produkce o 8,6 %. V kolínské automobilce vyrobili od začátku roku celkem 58 446 osobních vozidel, z nichž 416 ks (0,7 %) bylo umístěno na tuzemském a 58 030 ks (99,3 %) na zahraničním trhu. Téměř 60 % z vyrobených vozů tvořila vozidla hybridního modelu Yaris HEV.
Autobusy
V prvním kvartálním období bylo v Česku vyrobeno celkem 1 321 autobusů (+12,4 %), 104 z nich bylo určeno pro tuzemský trh (-43,5 %), větší počet 1 230 pak směřoval na export (+6,9 %). Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 1 275 autobusů, tedy o 19,4 % více než v loňském roce, 1 210 směřovalo do zahraničí (+7,7 %) a 78 (-25 %) bylo prodáno v tuzemsku.
SOR Libchavy naopak zaznamenal v prvních třech měsících tohoto roku nižší výrobní údaje na úrovni 41 autobusů, tj. o 56 ks, potažmo 57,7 % méně než vloni.
Společnost KHMC vyrobila v lednu až březnu celkem 5 ks minibusů.
Segment bezemisních autobusů čítal v prvních třech měsících celkem 107 vyrobených autobusů, z nichž všechny měly čistě bateriový pohon. Celkem 97 z nich bylo vyrobeno v Iveco CR, zbylých 10 v SOR.
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 277 vozidel, tedy o 128 ks méně než ve stejném období loňského roku (tj.-31,6 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (148 ks), v Česku bylo umístěno 83 vozidel. Pokles produkce souvisí především s vyšším podílem speciálních vozidel, jejichž výroba je časově náročnější než u standardních modelů.
Motocykly
Výrobce Jawa v prvních třech měsících roku vyrobil 169 motocyklů, tedy o 72 ks méně než v minulém roce (-29,9 %). Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 83 motocyklů této značky (-8,8 %), exportováno bylo 86 strojů (-42,7 %).
Přípojná vozidla
Mezi lednem a březnem bylo vyrobeno celkem 4 057 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 215 ks méně než vloni (-5,0 %).
Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila 3 513 ks (-6,1 %), v tuzemsku jich prodala 1 809 ks (+0,2 %), v zahraničí pak 1 263 ks (-13,4 %).
V kategorii velkých přívěsů a návěsů došlo k celkovému meziročnímu nárůstu produkce o +2,4 % na celkových 544 ks. Schwarzmüller vyrobil 416 velkých přípojných vozidel, tj. o 7,2 % více než vloni. V České republice prodal 65 ks (+58,5 %), v zahraničí 330 ks (-7,6 %). Společnost Panav, naopak zaznamenala meziroční 9,3% pokles výroby, kdy zkompletovala celkem 127 přívěsů. Na tuzemský trh umístila 77 ks přípojných zařízení (tj.+5,5 %), do zahraničí směřovalo 18 ks (+20 %).
Dokumenty
Kontakt