Není to radostné, nepravidelnost dodávek a výpadky trvají, nejhorší už ale snad máme za sebou. Tak zhodnotili zástupci dodavatelských firem automobilového průmyslu současnou situaci během konference CEE Automotive Supply Chain 2023, největšího setkání zástupců sektoru automotive v České republice a na Slovensku. Šestého ročníku, který se konal 24.-25. října v Olomouci, se zúčastnilo 333 šéfů firem, vedoucích specializovaných útvarů pro nákup či logistiku, ale i zástupců finančního sektoru a analytiků orientující se na automobilový sektor. Společně hledali odpověď na otázku, jak úspěšně projít obdobím, kdy se v automotive z permanentní evoluce stává permanentní revoluce.
Minulé tři roky nebyly pro sektor automotive nijak jednoduché, ale „co nás nezabije, to nás posílí“. V poměrně optimistickém duchu zahájil Martin Jahn, člen představenstva zodpovědný za prodej a marketing ve společnosti Škoda Auto a prezident Sdružení automobilového průmyslu, letošní konferenci CEE Automotive Supply Chain. Dodal, že i přes negativní zprávy, které je slyšet, věří v pozitivní budoucnost českého a slovenského automobilového sektoru. „Česká republika i Slovensko mají šanci vyjít z transformace posílené,“ uvedl Martin Jahn.
Martin Jahn, člen představenstva zodpovědný za prodej a marketing ve společnosti Škoda Auto a prezident Sdružení automobilového průmyslu, zahájil letošní konferenci CEE Automotive Supply Chain 2023 v Olomouci. | Foto: ZAP
Prezident AutoSAPu nicméně připouští, že se mnohé zavedené pořádky mění a že se v tuto chvíli začínají znovu rozdávat karty. Zatímco dříve představovali automobilové výrobci relativně uzavřený „klub“, v poslední době do něj penetrují další, donedávna neznámí producenti. Vedle Tesly jsou to zejména čínské značky. Stávající automobilky tady zůstanou, ale celkově se automobilový svět významně změní. „Autoprůmysl přechází z permanentní evoluce na permanentní revoluci,“ řekl Martin Jahn s tím, že v tuto chvíli to vypadá, že budoucnost patří elektromobilitě ve spojení s rozvojem konektivity a autonomního řízení. To znamená pro finální výrobce i jejich dodavatele velkou výzvu.
Budoucnost určí ceny energie
Jahnův slovenský kolega, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, zmínil některé problémy, které můžou brzdit další rozvoj slovenského automotive. Jedním z nich je nedostatek pracovníků, který může být velmi akutní v souvislosti se zahájením výroby společnosti Volvo, páté automobilky v zemi.
Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, zmínil některé problémy, které můžou brzdit další rozvoj slovenského automotive. | Foto: ZAP
Čeští i slovenští zástupci automobilového sektoru volají po uvolněnější imigrační politice stejně jako po podpoře technického vzdělávání a podpoře aplikovaného výzkumu.
Alfou a omegou perspektivní budoucnosti ovšem bude přístup ke strategickým surovinám a ceny energií, které do značné míry určují konkurenceschopnost firem v celosvětové soutěži. Energie budou tématem příštích let. A jak mimo jiné uvedl Mojmír Hampl, předseda Národní rozpočtové rady, není jediný náznak toho, že by jejich ceny mohly v budoucnu klesat. Náklady na dekarbonizaci jsou obrovské.
Mojmír Hampl hodnotí dnešní situaci firem včetně těch v automobilovém průmyslu pozitivně, budoucnost ale moc povzbudivě nevidí. Jsou za tím jak drahé energie, tak i další faktory. A budou-li tyto trendy pokračovat, je podle něho na místě položit si otázku, jestli jsme v Evropě schopni pokračovat v nastoupením tempu dekarbonizace za rozumných nákladů.
Regulace a konkurenceschopnost
Jak se shodli prakticky všichni vystupující, prospělo by méně evropských regulací. Přiznala to i místopředsedkyně Evropského parlamentu Dita Charanzová a uvedla, že v sektoru automotive by velmi prospělo udělat na úrovni EU inventarizaci legislativy. Připomněla, že bývala snaha za každou novou legislativní normu jednu starou zrušit, to už je ale nejspíš zapomenuto.
Jak řekla Dita Charanzová, Evropská komise se teď musí zaměřit na zvyšování konkurenceschopnosti Evropy, což už se podle ní děje. „Příští téma EU bude, jak zachovat konkurenceschopnost Evropy při postupující dekarbonizaci,“ řekla.
Je zapotřebí méně regulací, shodli se účastníci druhého panelu – Dita Charanzová, místopředsedkyně Evropského parlamentu; Mojmír Hampl, předseda Národní rozpočtové rady; Petr Knap, senior advisor EY i moderátor Ivan Hodáč. | Foto: ZAP
Na podnikové úrovni senior advisor EY Petr Knap, který se specializuje na oblast automotive, doporučuje automobilkám „maximálně se zbavit komplexity, kterou na sebe nabraly“, což může vést k úspoře nákladů.
Norma Euro 7, která má dále snížit emise z automobilů, se na olomoucké konferenci zmiňovala spíše okrajově. V tuto chvíli je podoba normy do jisté míry přijatelná, ale otázkou je, jak projde Evropským parlamentem. Podle Martina Jahna byl první návrh největším legislativním paskvilem, se kterým se setkal za celou dobu své kariéry.
Kdo je a kdo není připravený
Zástupci tří českých a jedné slovenské automobilky, Robert Kiml, viceprezident pro výrobu v Toyota Motor Manufacturing Česká republika a viceprezident Sdružení automobilového průmyslu, Petr Michník, vedoucí administrativní subdivize v Hyundai Motor Manufacturing Czech, Karel Novák, vedoucí produktových platforem, IVECO Group, a Michal Lábaj, vedoucí oddělení vývoje dílů Kia Slovakia, hovořili o připravenosti výrobců na novou éru, zejména o přechodu na elektromobilitu.
Automobilky jsou na elektromobilitu připraveny, ale jsou připraveni zákazníci? Jsou připraveni energetici? To jsou otázky, které nadnesl Robert Kiml a připojil některé příklady, které nabízely odpověď „ne“. Zdůraznil také fakt, že elektromobily jsou sice bezemisní, ale při výrobě baterií a některých dalších součástí vozidel vznikají dnes stále velká množství emisí CO2.
Zástupci tří českých a jedné slovenské automobilky, (zleva) Michal Lábaj, Karel Novák, Petr Michník a Robert Kiml. | Foto: ZAP
Karel Novák z Iveca ovšem uvedl, že jsou některé oblasti, kde je elektromobilita už nyní nákladově nezpochybnitelná. „V městském segmentu už elektromobilita porazila naftové autobusy i ty na plyn. Nepotřebuje už žádné dotace,“ řekl.
V panelu zaměřeném na budoucí vývoj automobilového průmyslu v ČR a SR z pohledu OEM se probírala i další témata: rozdílný přístup k elektromobilitě napříč evropskými trhy, stav v dodavatelských řetězcích, který se částečně stabilizoval, úroveň současných baterií pro elektromobily či vodík jako pohon.
Čína a (de)globalizace
V nejrůznějších souvislostech se zmiňovala Čína, ať už jako rostoucí konkurent pro evropské automobilky nebo jako dodavatel důležitých surovin a komponent. Podle Michala Lábaje z Kia Slovakia je náskok čínských firem sedm až osm let a dohnat je bude obtížné.
Diskutovalo se také o tom, zda postupně končí globalizace a nastupuje opačný trend, který se bude projevovat hledáním dodavatelů v blízkosti výroby. Podle Martina Jahna globalizace přispěla k vytvoření bohatství ve společnosti, a právě sektor automotive je jedním z jejích hlavních tahounů. Dojde ke změně nákupů některých strategických komponent, ale globalizace podle něj nekončí.
Mojmír Hampl ale tendence k deglobalizaci vidí. „Američtí ekonomové říkají, že to, co nás čeká, je friendshoring, obchodní praktika, kde se sítě dodavatelského řetězce zaměřují na země považované za politické a ekonomické spojence,“ uvedl Mojmír Hampl.
Mojmír Hampl, předseda Národní rozpočtové rady. | Foto: ZAP
Investice jako imperativ
Velkému zájmu se těšil blok s názvem Změny v dodavatelských řetězcích z pohledu Tier 1, kde společně debatovali Petr Novák, ředitel Automotive Operations & Executive Director Production Engineering JTEKT European Operations a předseda Divize dodavatelů a účelových organizací ve Sdružení automobilového průmyslu, Lukáš Rosůlek, country head Vitesco Technologies Česká republika, Miroslav Fülöp, generální ředitel společnosti SLUŽBA NITRA a Ivan Kebísek, Engineering Director & Tech Center Trenčín Site Leader, Yanfeng International Automotive Technology.
Účastníci dodavatelského panelu (zleva) Petr Novák, Lukáš Rosůlek, Miroslav Fülöp, Ivan Kebísek a moderátor Ivan Hodáč. | Foto: ZAP
„Situace není radostná, neblížíme se ještě objemům výroby jako před covidem, ale nejhorší snad máme za sebou,“ zhodnotil aktuální situaci v dodavatelském sektoru Petr Novák z JTEKT s tím, že z geopolitického hlediska ale nelze předvídat, co se stane. V každém případě je dobré diverzifikovat dodavatele, a pokud to jde, mít je co nejblíže. Bohužel, jak dodal, z hlediska cenového stále jako dodavatel většinou vyhrává Asie.
Nepravidelnost dodávek a výpadky potvrdil i Ivan Kebísek a Miroslav Fülöp, který uvedl, že bojovat proti tomu jde rozšířením zakázek, tedy diverzifikací portfolia.
Těžké roky přinutily podle Petra Nováka firmy flexibilitě, posílily jejich kompetence v krizovém řízení a naučily je také lépe předvídat. Zvýšily také důraz na rychlejší návratnost investic – v závodech JTEKT, které Petr Novák řídí, se musí náklady na automatizaci vrátit nejdéle za rok.
„CEE Automotive Supply Chain 2023 letos přivítalo 333 účastníků z 16 zemí.“
O nutnosti investic hovořili všichni účastníci panelu. Lukáš Rosůlek z Vitesca v té souvislosti oznámil čerstvou investici firmy v Hrušově u Ostravy, na kterou investor žádá pobídku. Podle Rosůlka může být zákon o investičních pobídkách, který se mnoho let stále upravuje, jednou z brzd většího zájmu investorů o Českou republiku.
Zástupci dodavatelů se shodli v tom, že celkově se jejich vztahy s OEM zlepšily, protože si jejich obchodní partneři-odběratelé uvědomují, že se vzájemně potřebují. K dokonalosti ale mají tyto vztahy ještě daleko.
Pokud by měli firmy v dodavatelském sektoru uvést, do které oblasti by měly směřovat peníze, které jsou k dispozici v podobě dotací z řady evropských i národních programů, měly by to být inovace, výzkum a vývoj, dekarbonizace a pracovní trh v podobě podpory upskillingu, reskillingu.
Udržitelnost z několika stran
V bloku věnovaném cirkulární ekonomice a možnostem dekarbonizace v automobilovém průmyslu mluvil Cyril Klepek, zakladatel a CEO firmy CYRKL, a Pavel Grmela, projektový manažer pro CO2 neutralitu, Škoda Auto, přičemž uvedli i konkrétní projekt, na kterém spolupracují.
Stále více firem se zamýšlí nad udržitelností svých produktů. Pavel Sovička, generální ředitel CZ & SK, Panattoni, generálního partnera konference, přidal pohled průmyslových developerů. Ti otázku uhlíkově neutrálních produktů, v tomto případě tedy výrobních hal, řeší už dnes. A to nejen u firem automotive.
Pavel Sovička, generální ředitel CZ & SK, Panattoni, generální partner konference. | Foto: ZAP
Téma praktického využití AI v automobilové výrobě nabídl Lukáš Ptoszek, Business development manager společnosti Unikie. Upozornil přitom na skutečnost, že digitalizace firem nevede pouze přes systém, ale zejména přes lidi, kteří s ním chtějí aktivně pracovat.
Oliver Brauburger, vedoucí nákupu Siemens, dal nahlédnout účastníkům konference do strategie pro odolné dodavatelské řetězce v nejistých časech, jakou uplatňují právě ve společnosti Siemens.
Důležitost urychlení imigračních procesů do Finska zmínil ve svém krátkém vystoupení finský velvyslanec Tuominen Pasi.
Druhý den konference byl jako obvykle věnovaný B2B setkáním. CEE Automotive Supply Chain 2023 letos přivítalo 333 účastníků z 16 zemí.
Kontakt