Nejvíc prostoru jsme tentokrát věnovali umělé inteligenci. Jak to tak vypadá, je to zřejmě buzzword letošního roku. Nicméně Český autoprůmysl nejde po povrchu, nerozebíráme, jestli AI je pomocníkem pro podprůměrné a zabijákem kreativity. Na to dá odpověď budoucnost. Odrazili jsme se od AI Act, evropského nařízení o umělé inteligenci, které vstoupí naplno v účinnost v roce 2026. Nicméně už dnes některá pravidla platí a všechny firmy, které AI využívají, by se měly s novým nařízením seznámit. Z ankety mezi firmami vyply- nulo, že umělá inteligence je něco, s čím už jak ve výrobě, tak v administrativě pracují. Novou legislativu ale povětšinou ještě nastudovanou nemají.
AI Act je ještě výsledkem působení minulého vedení Evropské komise a mi- nulého Evropského parlamentu. Teď už obsadili lavice v Bruselu a ve Štras burku noví poslanci a jejich působení jako celku je zatím velkou neznámou. Přinášíme přehled toho, co se bude v nejbližších týdnech a měsících v evrop- ských strukturách dít.
A teď kontrolní otázka: Co mají společného japonská Toyota a čínské auto- mobilky? Pokud nevíte, budete to vědět poté, co si přečtete rozhovor s no- vým, prvním českým prezidentem kolínské Toyoty Robertem Kimlem, a pak text o tom, jak jdou na elektromobilitu čínské automobilky. V obou případech jsou dnes v hlavní roli hybridy. Sází na ně jako na mezistupeň k bezemisní mo- bilitě Toyota a velký rozmach zaznamenávají také v čínských automobilkách. A nebyli by to Číňani, kdyby nehlásili stále nové rekordy, zejména co se týče „elektrického“ dojezdu.
Robert Kiml mimo jiné říká, že by Evropa místo zavádění cel na čínská auta měla svůj automobilový průmysl také podporovat – ne dotacemi pro zákaz- níky, ale podporou technologií. Dodejme, že Toyotě v Česku se daří a že věří tomu, že nakonec to bude právě ona, česká továrna, která bude vedle hybridů vyrábět také čistě bateriový evropský elektromobil této značky.
Tím rozhodně nejsou všechny pozitivní informace z tohoto čísla vyčerpá- ny, ale buďme realisté: Doba je mimořádně komplikovaná a automobilový průmysl nezažívá své nejlepší časy. Nejistota související s příštím pětiletým funkčním obdobím evropských institucí a ambiciózními plány EU, sílící čínská konkurence a nově i potenciální geopolitické hrozby – to vše představuje velké výzvy a může přinést do světového autoprůmyslu úplně nové pořádky. Pro český autoland a celou českou ekonomiku jsou rizika o to větší, že náš západní soused, největší obchodní partner, churaví. Jak je patrno z velké analýzy, kterou také přináší aktuální Český autoprůmysl, německá lokomotiva ztratila páru. Přečtěte si, jak moc vážné to je.
Ať je vám zářijový Český autoprůmysl příjemným společníkem.