Český automobilový průmysl zaznamenal v červnu 2020 mírné oživení, přesto bylo za celé 1. pololetí letošního roku vyrobeno o 32,5 % méně motorových vozidel než v roce 2019. V červnu se dařilo zejména výrobcům autobusů Iveco CR a SOR Libchavy, kteří dosáhli výrazného růstu 12,7 %. To však pouze lehce zmírňuje celkový propad od začátku roku, který v součtu představuje pokles výroby motorových vozidel o více než 244 tisíc vozidel.
Celková čísla výroby v České republice kopírují vývoj v segmentu osobních automobilů, který se i přes postupný restart trhů rozjíždí jen pozvolna. Pokles produkce odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii. Ta v červnu zaznamenala meziroční pokles o 22,3 %, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec,“ komentuje dosavadní vývoj Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
„V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Celá řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic jako je například Ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů,“ dodává Bohdan Wojnar.
Osobní automobily
V první polovině roku bylo v ČR vyrobeno celkem 503 615 osobních automobilů, to je o 32,6 % méně než ve stejném období roku 2019. ŠKODA AUTO vyrobila 337 580 (- 28,2 %). K postupnému snižování poklesu výroby způsobeného pandemií koronaviru přispěl v porovnání s předchozími měsíci postupný nárůst její produkce v červnu, kdy automobilka vyrobila 73 991 vozidel. Nošovický Huyndai vyrobil v prvním pololetí celkem 96 390 automobilů (- 39,9 %), automobilka TPCA vyrobila celkově 69 645 malých automobilů, tedy o 40,3 % méně než v prvním pololetí loňského roku.
Autobusy a nákladní vozidla
I když celkově výroba autobusů v prvním pololetí poklesla o 11,9 % na 2 231 ks, po obnovení výroby se naplno projevila specifická zakázková výroba v tomto segmentu. Vysokomýtské Iveco vyrobilo v červnu o 37 autobusů více než v červnu 2019 (+ 8,7 %). Za 1. – 6. měsíc 2020 bylo v Iveco vyrobeno 1 999 ks autobusů. SOR Libchavy pak navýšil v červnu výrobu o 73,3 % na 52 ks a za celé první pololetí firma vyrobila 223 ks autobusů. Společně s firmou KH Motor Centrum Opava, která od začátku roku vyrobila 9 autobusů, tak výrobci v červnu realizovali produkci 516 autobusů (+ 12,7 %).
Nadále se daří kopřivnické Tatra Trucks, která ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. Tatra v prvním pololetí vyrobila celkem 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku (tj. + 29,5 %).
Motocykly
Jediný výrobce motocyklů, týnecká JAWA, vyrobil v prvním pololetí 249 kusů motocyklů. Ve srovnání s předchozím rokem tak zaznamenal pokles produkce o 637 kusů (- 71,9 %).
Přívěsy a návěsy
Segment přípojných vozidel zatím pandemií koronaviru příliš neutrpěl. Celková výroba ve všech kategoriích v prvním pololetí mírně vzrostla o 1,9 % na celkových 15 454 přípojných vozidel. Za pozitivním vývojem stojí především nárůst produkce malých přívěsů vyráběných firmou Agados na celkových 14 363 vozidel (+ 2,5 %). V kategorii velkých přípojných vozidel se dařilo výrobci Schwarzmüller s 908 vyrobenými kusy za leden až červen (+ 0,5 %). PANAV naopak v 1. pololetí zaznamenal pokles, a to jak v kategorii přívěsů (135 ks; – 19,2 %), tak návěsů (48 ks; – 38,5 %).
Kompletní statistiku výroby a odbytu najdete na webu AutoSAP zde >>>
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.