Červnové číslo Českého autoprůmyslu je na světě

17/6/2025

Aktuální vydání časopisu Český autoprůmysl je – v tom nejširším slova smyslu – evropské. Věnujeme se v něm totiž především Akčnímu plánu pro automobilový průmysl, který nedávno představila Evropská komise. Ambiciózní dokument má být kompasem pro transformaci celého odvětví směrem k větší udržitelnosti, konkurenceschopnosti a technologickým inovacím. Zní to slibně. Ale bude to stačit? Z našeho pohledu platí: nadějný začátek ano, ale bez konkrétních kroků a exekutivní odvahy zůstane celý plán jen jedním z mnoha strategických manifestů, které končí v šuplíku. Evropa potřebuje nejen silnou vizi, ale především schopnost ji proměnit v realitu. A právě o to půjde.

 

V Bruselu i ve Štrasburku se přitom hraje o hodně – nejen o směr budoucí mobility, ale i o důvěryhodnost institucí EU. V článku s příznačným názvem Měkne Brusel? rozebíráme změny v přístupu ke Green Dealu i další legislativě. Z Bruselu zaznívá, že „z cílů se neustupuje, pouze se zjednodušuje“. Jenže jak rozpoznat, je‑li vůle vůbec něco změnit? Kolik času a lidských kapacit stálo vytváření předpisů, které nyní zdlouhavě „zjednodušujeme“? Ekonom Miroslav Singer, se kterým máme v tomto čísle rozhovor, výstižně pojmenovává jeden z evropských (a českých) neduhů: máme rádi strategie. Jenže jakmile jsou napsány, vzniká falešný pocit, že tím práce skončila. Naštěstí v českém autoprůmyslu není nouze ani o dobré zprávy. Škoda Auto i přes globální turbulence zůstává tahounem sektoru. Loni zaznamenala vynikající výsledky a zároveň potvrzuje svůj mezinárodní potenciál: expanduje nejen obchodně, ale i výrobně na asijských trzích.

Vedle známých jmen přinášíme i méně medializované, přesto velké příběhy. V rozhovoru s Margitou Rejchrtovou nahlížíme do zákulisí strojírenské firmy Tawesco, podniku, bez něhož by – s trochou nadsázky – nevyjela ani jedna škodovka. Těžko najít lepší ukázku toho, jak zásadní roli hrají v dodavatelském řetězci firmy, o kterých se běžně příliš nemluví.

Stejně důležití jsou i další výrobci komponent jako BCS Automotive Interface Solutions – specialista na „tlačítka“, bez kterých by byla kabina automobilu jen nefunkční schránkou. Nebo Piston Rings, výrobce pístních kroužků, který se s úbytkem poptávky ze sektoru vyrovnává diverzifikací do jiných průmyslových oblastí.

Zpět k evropskému tématu. Obraz by nebyl úplný bez pohledu do Německa, jehož kondice výrazně ovlivňuje celý region, českou ekonomiku nejvíc. Sledujeme, jak se tamní firmy vyrovnávají se stagnací, někdy i radikálně: přesunem výroby do USA. A právě Amerika – a rozhodování Donalda Trumpa, která opakovaně překvapují svět – tvoří kulisu dalšího ­ textu. Ten se zaměřuje na Kanadu a mimo jiné připomíná i historii jejích celních vztahů s jižním sousedem.

Text o Kanadě nese výmluvný název Nejistá sezóna. V dnešním světě by mohl být titulkem univerzálním.

Věříme, že i v tomto vydání Českého autoprůmyslu najdete nejen informace, ale také inspiraci.

 


 

k přečtení

ZDE

Další novinky

Další novinky

+ Zobrazit