Firmy automobilového průmyslu jednaly s vedením Pardubického kraje

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) zorganizovalo další ze série setkání zástupců firem z automobilového průmyslu s představiteli kraje. Výsledkem jednání je shoda o nutnosti větší podpory a zatraktivnění technického vzdělávání, společného koordinovaného postupu při řešení situace na trhu práce i potenciálu rozvoje dopravní infrastruktury v kraji.

Cílem setkání zástupců firem, Úřadu práce, Hospodářské komory ČR a regionálního zastoupení Svazu průmyslu ČR bylo seznámit se s aktuální problematikou trhu práce, vzdělávání a dopravní infrastruktury a prodiskutovat náměty s krajskými představiteli. Účastníci jednání se shodli na tom, že automobilový průmysl je pro tuzemské hospodářství i hospodářství Pardubického kraje klíčovým oborem a je proto nezbytné dlouhodobě vytvářet vhodné podmínky pro jeho další rozvoj.

Jednou z priorit, které se Sdružení automobilového průmyslu dlouhodobě věnuje, je podpora technického vzdělávání. Nedostatek kvalifikovaných pracovních sil a malý zájem dospívajících o technické vzdělávání mají dopad na výkonnost automobilového průmyslu. Velmi si proto cením aktivit, které se zde v Pardubickém kraji pro zkvalitnění a zatraktivnění technického vzdělávání realizují,“ uvedl Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP a dodal: „S tématy diskuse úzce souvisí i technologické změny, na které se náš obor intenzivně připravuje. Proto společné téma při rozvoji dopravní infrastruktury může být dle našeho názoru chytrá mobilita. Ta skýtá mnoho příležitostí, ze kterých můžeme společně profitovat, pokud využijeme její potenciál. Chytrá mobilita je výbornou možností pro rozvoj dopravy, životního prostředí měst a kvality života jejich obyvatelstva.“

Nezbytnou podmínkou pro rozvoj je kvalitní dopravní infrastruktura, což potvrzuje také hejtman Martin Netolický. „Jednoznačně se shodujeme na nutnosti kvalitních silnic, a to nejen dálnic, ale také silnic nižších tříd. Obávám se však, že pozitivní zpráva o zahájení stavby prvních dvou úseků dálnice D35 je tou poslední, protože se dost pravděpodobně dočkáme dlouhodobého provizorního sjezdu u Ostrova před Vysokým Mýtem. K tomu se navíc přidává nestabilní finanční příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro kraje,“ řekl hejtman Netolický.

Zlepšení situace v oblasti vzdělávání je jednou z priorit kraje a podle vyjádření hejtmana Netolického kraj dlouhodobě podporuje zavádění prvků duálního systému vzdělávání ve spolupráci s  firmami. „V rámci Implementace krajského akčního plánu řešíme podporu rozvoje polytechnického vzdělávání, čtenářské a matematické gramotnosti, poskytování kariérového poradenství a zpracování školské inkluzivní koncepce kraje. Díky tomu se nám daří nejen pořizovat moderní vybavení škol, ale i zlepšovat měkké dovednosti. V rámci projektu je k dispozici téměř 90 milionů korun, “ uvedla na setkání krajská radní Hana Štěpánová.

Náměty ke zlepšení současného stavu přinesli i zástupci jednotlivých firem. „Na jednání jsme se shodli na potřebě většího zastoupení matematiky, informatiky, přírodních věd i techniky a zkvalitnění výuky cizích jazyků již na základních školách. Podporujeme společná centra firem a univerzit pro vědu a výzkum i další inspirativní a zábavné projekty, které v dětech probouzí zvídavost a zájem o techniku již od mateřských škol,“ uvedl Ing. Jiří Vaněk, člen představenstva AutoSAP a generální ředitel výrobce autobusů Iveco Czech Republic.

S rozvojem technického vzdělávání úzce souvisí další priorita vzešlá z dnešního setkání, kterou je řešení neuspokojivé situace na trhu práce. Aktuálně patří Pardubický kraj s aktuální nezaměstnaností lehce přes 2 % k jednomu ze tří krajů ČR s nejnižším procentem nezaměstnaných a nedostatek pracovní síly se kriticky týká všech průmyslových firem. I přesto, že firmy autoprůmyslu nabízejí v průměru až o 9 % vyšší mzdu, než je krajský průměr, mají firmy kritický nedostatek pracovníků. Možnými nástroji k řešení by mohly být podpora meziregionální mobility, cílené rekvalifikace dle potřeb průmyslu, dostupnost zahraniční pracovní síly i vyvážený územní rozvoj okolo průmyslových zón, včetně zajištění kapacit nájemního bydlení.

Účastníci jednání se shodli na tom, že bez vzájemné spolupráce všech zainteresovaných stran lze jen obtížně budoucí úkoly a výzvy řešit.