Nedostatek čipů brzdí růst výroby v autoprůmyslu

24. 6. 2021

Narušené dodavatelské řetězce, nedostatek polovodičů, ale i dalších surovin v první polovině roku brzdí další růst výroby v českém autoprůmyslu. Produkce osobních vozidel sice meziročně výrazně vzrostla, ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 ale opět nabrala ztrátu na necelých 10 %. Téměř desetinový podíl elektrických vozidlech na tuzemské produkci automobilů pak ukazuje trend a odráží rostoucí poptávku po čistých vozidlech.

Od ledna do května bylo v Česku vyrobeno celkově 559 934 osobních vozidel (+ 40,1 %), 1 810 autobusů (+ 5,5 %) a 477 motocyklů (+ 175,7 %). V meziročním srovnání je však zapotřebí zohlednit fakt, že v loňském roce se výroba ve druhé polovině března a v dubnu až na několik výjimek prakticky zastavila.

Automobilový průmysl je nadále pod enormním tlakem. Celosvětový nedostatek čipů, ale i rostoucí ceny vstupních surovin a materiálů, nedostatek pracovní síly v ČR i nadále nejistá situace ohledně vývoje pandemie výrazně ovlivňují výkonnost odvětví. Také poptávka po nových vozidlech je nadále výrazně pod úrovní předkrizového roku 2019. V zemích EU, tedy na našich hlavních exportních trzích, je tento pokles téměř čtvrtinový,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení automobilového průmyslugenerální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. „Výroba v České republice po slibném prvním čtvrtletí v květnu meziměsíčně poklesla. Ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 pak celkově poklesla o 9,9 %. S ohledem na velkou nejistotu na trzích to ale nadále ukazuje velmi dobrou konkurenceschopnost tuzemské produkce,“ dodává Robert Kiml.

Osobní automobily

Od začátku tohoto roku bylo v ČR vyrobeno 559 934 vozidel (meziročně + 40,1 %). V samotném květnu pak bylo vyrobeno 106 549 vozidel (+ 71,3 %). ŠKODA AUTO vyrobila v tuzemských závodech 365 186 automobilů (+ 38,5 %), to je o 6,9 % méně než ve stejném období v roce 2019. V květnové výrobě se pak právě projevil nedostatek polovodičů, kdy ŠKODA vyrobila 59 881 automobilů, tedy o 27,0 % méně než v květnu 2019.

V prvních pěti měsících vyrobil nošovický Hyundai celkově 116 300 vozidel (+ 45,8 %), v dubnu sjelo z výrobních linek 25 900 automobilů, tedy o zhruba 4 tisíce vozidel méně než v květnu 2019. V Toyotě pak bylo od ledna do května vyrobeno 78 448 vozidel (+ 39,3 %), v květnu celkově 20 768 (+ 576,7 % ks), tj. o 4,6 % méně než v květnu 2019.

Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 53 699 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 9,6 %. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 29 566 ks (tj. 5,3 %) a plug-in hybridů (PHEV) 24 133 ks (tj. 4,3 %). ŠKODA AUTO mezi lednem a květnem vyrobila 21 615 BEV a 16 482 PHEV, Hyundai 7 951 BEV a 7 651 PHEV.

 

Autobusy

V prvních pěti měsících roku bylo vyrobeno 1 810 autobusů, tj. o 5,5 % více než v loňském roce a o 12,6 % méně než v roce 2019. Vysokomýtské IVECO vyrobilo 1 666 autobusů (+ 8,4 %). SOR Libchavy, který jako jeden z mála výrobců nezastavil produkci ani v loňské první covidové vlně, vyrobil 138 autobusů (- 19,3 %), z nichž 27 bylo elektrických (tj. 19,6 %). KHMC realizovalo výrobu 6 autobusů.

Motocykly

V novém roce se nadále daří výrobě motocyklů značky JAWA. V dosavadním průběhu roku vyrobila 477 strojů, což po loňském útlumu znamenalo nárůst o 304 ks (+ 175,7 %).

***

Kompletní statistiky najdete na stránce www.autosap.cz v sekci Statistiky [>>>].

 

* Celkové statistiky výroby a odbytu včetně nákladních vozidel, přívěsů a návěsů budou publikovány kvartálně.