Český a evropský automobilový průmysl stojí na kritické křižovatce. Udržení postavení EU jako hospodářské velmoci vyžaduje více než jen dlouhodobou strategii – nezbytná je zásadní změna regulačního přístupu EU. Bez průmyslové politiky, která reflektuje globální konkurenci, hrozí Evropě, že se stane pouhým odbytištěm pro zahraniční výrobce namísto lídra v inovacích a výrobě.
Průmyslový akční plán Evropské komise („akční plán“) uznává naléhavost situace a otevírá prostor pro nezbytnou diskusi. Jeho úspěch však bude záviset na rychlých a realistických krocích. Zatímco některé návrhy akčního plánu jsou v souladu s našimi doporučeními (viz naše vstupy do veřejné konzultace), jejich skutečná účinnost bude zřejmá teprve po upřesnění detailů praktického provedení. V několika oblastech se navíc akční plán opírá pouze o doporučení a vodítka, čímž fakticky přenáší odpovědnost a zátěž na členské státy. Tento přístup hrozí politickou paralýzou a roztříštěním legislativního rámce v EU, což by průmysl ponechalo bez potřebné legislativní jistoty a předvídatelnosti. Ačkoli členské státy hrají klíčovou roli, EU musí přijmout jasné vymahatelné kroky tam, kde je nezbytná koordinace, a nenechávat klíčové otázky nevyřešené. Ve zveřejněném akčním plánu také zcela chybí důraz na vědu, výzkum a inovace. Jsme přesvědčeni, že pouze systematická podpora v této oblasti umožní EU uchovat si svou konkurenceschopnost.
Flagship action: Harmonized framework for testing and deploying autonomous vehicles
Nejvyšší prioritou musí být stanovení jasných právních parametrů a podmínek pro testování a nasazení systémů umožňující automatizaci 4. a 5. úrovně. Upozorňujeme však, že plná harmonizace pravidel na úrovni EU bude složitý a zdlouhavý proces. Proto navrhujme stanovit konkrétní roadmapu s postupnou harmonizací pravidel. Její součástí musí být časový plán zohledňující rychlý postup regulatorních prací v jiných částech světa.
Klíčové požadavky:
- Podpora vývoje a výzkumu technologií automatizovaného řízení: Jasná definice finančních nástrojů a podpory vývoje a testování technologií automatizovaného řízení je nezbytná, aby byl zajištěn jejich efektivní rozvoj. V České republice máme mimo jiné ambice pro vznik špičkového testovacího polygonu, který by jednoznačně posunul oblast vývoje technologií automatizovaného řízení a poté i samotný provoz autonomních vozidel dopředu. Za nezbytné považujeme podporovat i stávající polygony, kde se kumulují kapacity OEMs, Tiers a univerzit. Navrhujeme, aby tyto a další konkrétní aktivity byly předmětem spolufinancování z evropských zdrojů. Zároveň je klíčové zajistit, aby finanční prostředky byly využity skutečně účelně a nesměřovaly k udržování neefektivních nebo zastaralých procesů, které brzdí inovace namísto jejich podpory. Směřování podpory musí být industry-driven a reflektovat aktuální potřeby průmyslu.
- Sjednocení podmínek pro testování: Testovací podmínky v ČR jsou na velmi dobré úrovni, a proto trváme na tom, aby harmonizace pravidel na evropské úrovni nevedla ke zhoršení těchto podmínek. Jakákoliv nově vznikající pravidla musí vycházet z potřeb a zkušeností samotného odvětví, a zároveň respektovat dobře fungující praxi těch států, které jsou v této oblasti napřed. Regulace by měla podporovat inovace a vývoj, nikoliv vytvářet administrativní překážky, které by brzdily pokrok. Proto navrhujeme, se v prvním kroku soustředit na standardizaci zkušebního provozu pro SAE level 5.
- Provázanost s předpisy OSN: Je nezbytné, aby nové unijní předpisy byly v souladu s mezinárodními regulacemi EHK OSN, resp. byly řádně a včas začleněny do práva EU, čímž se zajistí interoperabilita a právní stabilita.
- Racionální přístup k roztříštěnosti: Strategické zaostávání Evropy vůči globální konkurenci je i důsledkem nejednotnosti pravidel. Zároveň jsme toho názoru, že razantní zásahy do specifických národních pravidel nejsou dle našeho názoru v tuto chvíli žádoucí. Proto navrhujeme:
- Zpracování gap analysis, která vyhodnotí aktuální stav v členských státech a příklady dobré praxe.
- Na základě toho připravit konkrétní roadmapu, která definuje kroky vedoucí k tomu, aby nově vznikající pravidla, související se silničním provozem a provozem silničních vozidel, platila jednotně napříč státy EU.
Flagship action: Cross border test-beds
Přeshraniční testování vnímáme jako klíčovou příležitost pro rozvoj technologií automatizovaného řízení. V České republice je legislativní rámec pro testování dobře nastaven, avšak na úrovni EU stále chybí jednotná pravidla. Je nezbytné zajistit, aby evropská regulace neomezovala osvědčené postupy v ČR, ale naopak je podporovala.
Klíčové požadavky:
- Začlenění ČR do evropského testovacího koridoru: Požadujeme, aby testovací koridor vedl přes Českou republiku i vzhledem ke stávajícímu koridoru Via Carolina a současně zahrnoval i Prahu, jako důležitý dopravní uzel. V České republice máme špičkové univerzitní týmy, které jsou schopny díky kvalitní výuce a budování tesbedů (v duchu Mobility Living Lab) vytvářet žádoucí konkurenční prostředí. Proto navrhujeme zahrnutí univerzitního města Ostravy do testovacího koridoru.
- Technologická neutralita: Podmínky pro testovací koridory musí být nastaveny technologicky neutrálně, aby neomezovaly inovace a rozvoj různých řešení autonomní mobility.
- Využití stávající infrastruktury: Doporučujeme vybírat testovací koridory v lokalitách s již existující potřebnou infrastrukturou, například s kvalitním pokrytím internetu. Takovéto koridory nevyžadují složité investice a přípravy, než bude možné jej reálně využít.
Flagship action: European Connected and Autonomous Vehicle Alliance
Tato iniciativa je v souladu s naší vizí, nicméně upřednostňujeme přístup, který bude řízen primárně průmyslem. Vznik a fungování Aliance, její struktura a očekávané výsledky v nás vzbuzují řadu otázek. Máme pochybnosti o její schopnosti dodat konkrétní výstupy v potřebném čase.
Klíčové požadavky:
- Požadujeme vytvoření samostatného subjektu pro identifikaci strategických oblastí výzkumu, prevenci duplicit a maximalizaci dopadu. Aliance by měla být oddělena od stávajících asociací, aby mohla fungovat nezávisle.
- Aliance by neměla svazovat inovace předem definovanými cíli, ale měla by vytvořit prostor pro přirozený vývoj nových technologií.
- Klíčová je podpora spolupráce mezi startupy, malými a středními podniky a zavedenými výrobci v oblasti automobilových technologií.
- Požadujeme efektivnější financování výzkumu a vývoje, zavedení daňových odpočtů pro výzkumné aktivity a zjednodušení přístupu k evropským finančním nástrojům.
- Je nezbytné zabránit zneužití Aliance subjekty mimo EU (např. z Číny či USA) k prosazování jejich obchodních zájmů na evropském trhu.
- Spolupráce mezi evropskými výrobci je klíčová, protože naši skuteční konkurenti jsou mimo hranice EU. Aliance by měla tento přístup aktivně podporovat.
Flagship action: Access to vehicle data
Chápeme, že v rychle se vyvíjející oblasti digitálních technologií chce Evropská komise poskytnout jasné pokyny k nakládání s daty z vozidel. Nicméně zavádění nové legislativy jde proti cíli zjednodušování regulací (str. 17–18) a není v souladu s hlavním záměrem plánu – posílením konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Bez vyhodnocení dopadu Data Actu a dalších nedávno přijatých (a mnohdy ještě neimplementovaných) legislativních aktů tuto aktivitu nemůžeme podpořit.
Klíčové požadavky:
- Nepřijímat další legislativu ke sdílení dat bez řádného vyhodnocení dopadů té stávající.
Cybersecurity
S nárůstem propojených a autonomních vozidel roste i důležitost kyberbezpečnosti. Prioritou musí vždy být bezpečnost vozidla a jeho posádky a dalších účastníků silničního provozu. I v této oblasti platí, že nejdůležitější je předvídatelné a, pokud možno, jednotné legislativní prostředí.
Klíčové požadavky:
- Dokončit proces přijetí směrnice NIS2 a její implementaci do národních legislativ, a to v rozsahu nezbytném, nikoliv excesivním (finančně i administrativně).
Dokumenty
Kontakt