V první polovině roku 2023 bylo v České republice vyrobeno celkem 738 454 osobních vozidel, tedy o 21,7 % více než ve stejném období předchozího roku. Čtrnáctiprocentní nárůst zaznamenal i samotný měsíc červen, ve kterém z linek tuzemských výrobců sjelo celkem 142 874 osobních vozidel. Pokles objemů výroby naopak evidovali výrobci ostatních segmentů – autobusy -4,3 % (2 511 ks), nákladní vozidla -0,6 % (649 ks), motocykly -67,2 % (371 ks), malá přípojná vozidla do 3,5 t -26 % (9 205 ks) i velká přípojná vozidla nad 3,5 t -22,2 % (997 ks). Výroba v segmentu vozidel s elektrickým pohonem zaznamenala další nárůst a aktuálně představuje 12,3 % celkové produkce motorových vozidel. Za první dvě kvartální období roku 2023 tak bylo vyrobeno celkem 66 771 čistě elektrických a 24 514 osobních vozidel s plug-in hybridním pohonem.
„Stabilizující se situace a přiblížení se k předkrizovému výrobnímu tempu v segmentu osobních vozidel jsou velmi pozitivní zprávy nejen pro český automobilový průmysl, ale i celou domácí ekonomiku. V první polovině roku 2023 bylo vyrobeno přes 738 tisíc osobních vozidel. Téměř dvaadvacetiprocentní nárůst výroby, přidávání směn a zkracující se doba dodání nových vozidel zákazníkům tak potvrzují opětovnou vitalitu autoprůmyslu coby motoru české ekonomiky. Nižší výrobní objemy v dalších segmentech vozidel, způsobené cyklickým charakterem objednávek a přetrvávajícím nedostatkem některých komponent však naznačují, že s dopady rozkolísaných dodavatelských řetězců budeme muset v některých kategoriích počítat i v průběhu druhé poloviny roku 2023,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Za prvních šest měsíců tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 738 454 osobních vozidel, tj. meziročně o 21,7 % více než ve stejném období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 91 285 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů narostl na 12,4 %. Celkem bylo vyrobeno 66 771 bateriových BEV a 24 514 plug-in hybridních PHEV vozidel. Na tuzemský trh směřovalo celkem 53 384 vozidel, tedy o 19,6 % více než v předchozím roce. Téměř 93 % vyrobených automobilů (685 070 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 21,8 % nárůst.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu až červnu ve svých tuzemských závodech 464 353 osobních automobilů (+32,3 %). Na český trh bylo umístěno 43 922 vozidel (+23,8 %), na zahraniční trhy směřovalo 420 431 vozidel (+33,2 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila Škoda Auto 53 400 ks, tj. 11,5 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 44 442 vozidel bateriových BEV a 8 958 vozidel plug-in hybridních.
V meziročním srovnání se dařilo i nošovickému závodu automobilky Hyundai. Ten za první dvě čtvrtletí vyrobil celkem 177 100 vozidel, tj. o 6,2 % více než ve stejném období loňského roku. Celkem 169 558 vozů bylo exportováno (+6,8 %) a 7 542 bylo uplatněno na tuzemském trhu (-6,7 %). Z celkového počtu vyrobených vozidel mělo 22 329 ks čistě elektrický a 15 556 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily 21,4 % celkové produkce.
Také v kolínské Toyotě zaznamenali meziročně vyšší produkční hodnoty. Vyrobeno bylo 97 001 automobilů, tj. o 8,9 % víc než v lednu až červnu 2022. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 7 898 osobních automobilů víc. Celkem 95 081 vozidel směřovalo na export (+8 %) a 1 920 (+74,5 %) bylo registrováno v tuzemsku. Téměř polovinu produkce představovaly hybridní vozy (HEV).
Autobusy
V prvních dvou čtvrtletích bylo v Česku vyrobeno 2 511 autobusů (-4,3 %), 190 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (-59,1 %), zbylých 2 487 bylo exportováno (+20,1 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 2 331 autobusů, tedy o 0,2 % méně než v loňském roce, 2 340 směřovalo do zahraničí (+17,9 %) a 157 ks (-40,8 %) bylo prodáno v tuzemsku. SOR Libchavy v první polovině tohoto roku vyrobil 172 autobusů, tj. o 37,2 % méně než vloni, z nichž 33 ks (-83,4 %) bylo určeno pro domácí trh a 139 ks (+85,3 %) autobusů této značky směřovalo do zahraničí. Výrobce KHMC vyrobil za zmíněné období 8 autobusů, všechny byly určeny na export.
Nákladní vozidla
Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v první polovině tohoto roku 649 vozidel, tedy o 4 ks méně než ve stejném období loňského roku (tj.-0,6 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (449 ks), v Česku bylo umístěno 202 vozidel.
Motocykly
Výrobce JAWA v prvních šesti měsících roku vyrobil 371 motocyklů, tedy o 759 ks méně než v minulém roce (-67,2 %). Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 171 motocyklů této značky (-76,6 %), exportováno bylo 200 strojů (-50 %).
Přípojná vozidla
Taktéž segment přípojných vozidel zaznamenal celkový meziroční pokles. Mezi lednem a červnem bylo vyrobeno 10 202 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 3 512 ks méně než vloni (-25,6 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5 t. Těch vyrobila 9 205 ks (-26 %),v Česku jich prodala 5 060 ks (-27 %), v zahraničí pak 3 681 ks (-28,3 %).
V kategorii velkých přívěsů a návěsů také došlo k částečnému poklesu produkce. Schwarzmüller vyrobil 731 velkých přípojných vozidel, tj. o 36,9 % méně než vloni. V České republice prodal 381 ks (-7,1 %), v zahraničí 666 ks (-36,5 %). Dařilo se naopak české společnosti PANAV, která vyrobila 266 přívěsů a návěsů, tedy o 118 % více než v předchozím roce. Na tuzemský trh umístila 220 ks přípojných zařízení (tj.+144,4 %), na zahraniční 22 ks (+46,7 %).
Dokumenty
Kontakt