Tuzemské automobilky díky zvýšené květnové a červnové produkci umazaly dvojciferný meziroční pokles. Mezi lednem a červnem tohoto roku bylo vyrobeno 606 909 osobních automobilů, tj. o 8,5 procenta méně než v roce 2021. V samotném červnu bylo v ČR vyrobeno 125 374 automobilů, tedy o 21,6 procenta meziročně více. Dařilo se také výrobcům v ostatních segmentech. V prvním pololetí bylo vyrobeno 2 625 autobusů (+ 12,8 %), 1 130 motocyklů (+ 102,5 %) a 653 nákladních vozidel (+ 21,4 %). Více než desetinu tuzemské produkce motorových vozidel tvoří vozidla s elektrickým pohonem. Těch bylo celkově vyrobeno 63 985 ks, včetně 33 elektrobusů.
„Je dobrou zprávou, že se český automobilový průmysl ve druhém čtvrtletí alespoň trochu nadechl. Na celkové produkci se projevilo zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích – především na trhu s polovodičovými čipy – i flexibilní reakce většiny výrobců při zajišťování dodávek surovin a dílů přerušených po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu. Stále ale musíme brzdit přehnaný optimismus. Především v souvislosti s covidovými opatřeními v Číně panuje na trzích nejistota z dalšího vývoje a z toho, že by se tamní uzávěry v okolí Šanghaje mohly v dalším průběhu roku projevit i do tuzemské produkce. Další otázkou pak je samozřejmě zajištění dodávek plynu a další faktory spojené s napjatou geopolitickou situací,“ komentuje dosavadní vývoj Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. „Ačkoliv jsme mohli v polovině roku zpravidla odhadovat celoroční vývoj výroby v autoprůmyslu, v letošním roce je to vzhledem k celé řadě negativních vlivů prakticky nemožné,“ dodává Martin Jahn.
Osobní vozidla
V první polovině tohoto roku bylo v tuzemských závodech vyrobeno celkově 606 909 osobních automobilů. To je o 8,5 procenta méně než v první polovině roku 2021. Oproti prvnímu čtvrtletí se tak výrobcům podařilo snížit meziroční pokles o více než deset procentních bodů. Přispěl k tomu nárůst produkce v posledních dvou měsících, ve kterých automobilky vyráběly v objemu na úrovni předkrizových let. V samotném červnu bylo vyrobeno 125 374 automobilů (+ 21,6 %).
Z pohledu umístění produkce se výrobcům dařilo lépe plnit poptávku především na exportních trzích. Přesto bylo oproti prvnímu pololetí 2021 v roce 2022 exportováno o 7,9 % vozidel méně, na tuzemském trhu bylo umístěno o 15,8 % vozidel méně. Oproti prvními čtvrletí se tak meziroční trend otočil (export – 20,1 %, tuzemský prodej – 5,0 %).
Největší tuzemská automobilka, ŠKODA AUTO, vyrobila v prvním pololetí ve svých tuzemských závodech 351 006 osobních automobilů (- 16,6 %), z toho jen v červnu 71 351 vozů (+ 28,2 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila ŠKODA 33 903 ks, tj. 9,7 procenta z celkové produkce. Více než tři čtvrtiny z nich tvoří elektromobily.
Nošovický závod automobilky Hyundai pokračuje v růstovém trendu. V dosavadním průběhu roku vyrobil celkově 166 800 osobních automobilů, tj. o 17,1 procent více než v prvním pololetí loňského roku. Také v červnu byla produkce meziročně výrazně vyšší, když bylo vyrobeno 31 999 vozidel (+ 22,6 %). Z celkového počtu vozidel mělo 14 818 ks čistě elektrický a 15 231 ks plug-in hybridní pohon a celkově tak elektrické vozy tvořily více než 18,0 procent celkové produkce.
Také v kolínské Toyotě byla červnová výroba meziročně vyšší. Vyrobeno bylo 22 024 automobilů, tj. o 3,3 procenta více než v červnu 2021. Celkově v prvním pololetí Toyota vyrobila 89 103 vozidel (- 10,7 %). Polovinu produkce tvoří hybridní vozy.
Autobusy
V prvním pololetí bylo v Česku vyrobeno 2 625 autobusů (+ 12,8 %), 2 071 autobusů bylo exportováno (+ 5,7 %), zbylých 464 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+ 37,7 %).
Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 2 326 autobusů, tedy o 10,1 % více než v loňském roce. SOR Libchavy dokázal v prvním pololetí tohoto roku vyrobit 274 autobusů, tj. o 33,7 procenta více než vloni. Devatenáct autobusů značky má elektrický pohon (tj. podíl 6,9 %). ŠKODA Electric vyrobila v prvním čtvrtletí 14 elektrobusů a výrobce KHMC 11 autobusů (+ 22,2 %).
Nákladní vozidla
Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním pololetí tohoto roku 653 vozidel, tedy o 115 ks více než ve stejném období loňského roku (tj. + 21,4 %). Produkce Tatry je téměř rovnoměrně rozdělena mezi tuzemský trh (302 ks, meziročně + 89,9 %) a export (288, meziročně – 22,8, %).
Motocykly
Také výrobce JAWA Moto je nadále úspěšná. V prvním pololetí vyrobila už 1 130 motocyklů (+ 102,5 %). Dařilo se mu jak na českém trhu (730 ks / + 59,7 %), tak v exportu (400 ks / + 296,0 %).
Přípojná vozidla
Naopak segment přípojných vozidel zaznamenal v celkovém součtu pokles. Mezi lednem a červnem bylo vyrobeno celkově 13 714 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 3 385 ks méně než vloni (- 19,8 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados, která se specializuje na malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila 12 433 ks (- 22,0 %), v Česku jich prodala 6 934 ks (- 31,2 %) a v zahraničí pak 5 133 ks (- 8,6 %).
Kategorie velkých přívěsů a návěsů oproti tomu zaznamenala růst produkce o 11,1 procent. Schwarzmüller vyrobil 1 159 velkých přípojných vozidel, tj. o 24,0 % více než vloni. Společnost PANAV vyrobila 122 přívěsů a návěsů (- 44,0 %).
Dokumenty