rows of automobiles/cars parked on a large holding lot after import to the USA
I přes druhou vlnu pandemie koronaviru a výrazná omezení s ní spojená dokázali výrobci motorových vozidel v říjnu opět ukrojit část dosavadních ztrát, když jejich produkce ve všech sledovaných segmentech předčila výkonnost v říjnu loňského roku. Od ledna pak bylo vyrobeno celkově 941 486 motorových vozidel, tedy o 21,4 % méně než v roce 2019. Je tak zřejmé, že i přes mohutný finiš se celkovou ztrátu v tomto roce již nepodaří dohnat a tento dramatický pokles bude mít výrazné negativní finanční dopady na firmy i českou ekonomiku.
„S obavou sledujeme postup druhé vlny pandemie napříč EU, která s sebou opět nese zásadní omezení ekonomického života. Apelujeme proto na vládu ČR, aby mimo jiné obnovila chod bezpečných provozů, jako jsou dealerství a ve stejném duchu působila na evropské úrovni i na ostatní státy,“ říká Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
„Automobilový průmysl na podzim přes všechny těžkosti táhne českou ekonomiku. Projevuje se to nejen u finálních výrobců, ale také v dodavatelském sektoru. Firmy se však často nacházejí ve velmi složité situaci, kdy jim hrozí odvolávky, a tedy další ekonomické ztráty. Důvodem je nedostatek pracovníků kvůli nařízeným karanténám, nutnosti péče o děti, či hygienickým opatřením v provozu,“ dodává Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení.
Osobní automobily
Od ledna do konce října bylo v Česku vyrobeno celkově 937 033 osobních vozidel, z toho ŠKODA AUTO vyrobila 614 669 vozů (- 17,8 %), automobilka Hyundai 190 089 ks (- 27,9 %) a TPCA celkem 132 275 ks (- 27,0 %).
K dalšímu zmírnění ztrát přispěl pozitivní vývoj v průběhu října. Poprvé od února tohoto roku byla celková produkce automobilů meziročně vyšší. Celkově bylo vyrobeno 128 754 automobilů, tedy o 2,8 % více než v říjnu loňského roku.
Autobusy
Také segment autobusové výroby nadále zmírňuje ztrátu způsobenou jarními odstávkami. V dosavadním průběhu roku bylo v ČR vyrobeno 4 037 autobusů (- 6,3 %). Výrobce Iveco vyrobil 3 652 ks (- 4,6 %), SOR Libchavy dodala na trh 365 autobusů (- 19,3 %) a firma KH Motor Centrum Opava celkem 20 autobusů, tedy o 8 méně než vloni.
Výroba v samotném říjnu vzrostla celkově o 5,7 %. Dařilo se především vysokomýtskému Ivecu, který v říjnu vyrobil 459 autobusů (+ 7,2 %). SOR Libchavy v minulém měsíci vyrobil 60 autobusů, tedy o jeden méně než vloni.
Motocykly
Jediný výrobce motocyklů, týnecká JAWA, vyrobil v tomto roce 416 strojů. Ve srovnání s předchozím rokem tak zaznamenal pokles produkce o 607 kusů (- 59,3 %). V říjnu na trh dodal 37 motocyklů (+ 54,2 %).
* Celkové statistiky výroby a odbytu včetně nákladních vozidel, přívěsů a návěsů jsou publikovány kvartálně. Z toho důvodu statistika výroby motorových vozidel za období leden až říjen 2020 neobsahuje dosavadní výrobu nákladních vozů v tomto roce.
To provide the best possible service, we use technologies such as cookies to store and / or access device information. Consent to these technologies will allow us to process data such as crawling behavior or unique IDs on this site. Disagreement or withdrawal of consent may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
Technical storage or access is essential for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service expressly requested by a subscriber or user, or only for the purpose of transmitting a communication over an electronic communications network.
Preferences
Technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not required by the customer or user.
Statistics
Technical storage or access used exclusively for statistical purposes.Technical storage or access used exclusively for anonymous statistical purposes. Without summons, voluntary service by your Internet Service Provider, or other third party records, information stored or obtained solely for this purpose cannot normally be used to identify you.
Marketing
Technical storage or access is required to create user profiles in order to advertise or track a user on a website or several websites for similar marketing purposes.