Přes rozsáhlé výzvy roku 2022 bylo v České republice vyrobeno celkem 1,25 mil. vozidel

18. 1. 2023

Rok 2022 byl pro český automobilový průmysl naplněn řadou nelehkých výzev. Navzdory přetrvávajícímu nedostatku polovodičů a dalších součástí, válce na Ukrajině, obtížím ve výrobních a logistických řetězcích bylo za leden až prosinec vyrobeno celkem 1 249 281 silničních vozidel všech typů. Po třech letech klesajících objemů výroby tak český autoprůmysl opět zaznamenává nárůst produkce o +9,4 %. Meziroční nárůst výroby vykazují jak výrobci osobních vozidel +10,2 % (1 217 787 ks), autobusů +7,6 % (5 322 ks), nákladních vozidel +6,7 % (1 347 ks), motocyklů +56,9 % (1 624 ks), tak i velkých přípojných vozidel nad 3,5 t +11,2 % (2 441 ks). Pokles výroby zaznamenala pouze kategorie malých přípojných vozidel do 3,5 t -23,2 % (20 760 ks). Segment vozidel s elektrickým pohonem v loňském roce překonal 11 % celkové produkce motorových vozidel, když bylo vyrobeno celkem 134 944 elektrických osobních automobilů a 56 elektrických autobusů.

„Český automobilový průmysl nebyl snad nikdy v historii konfrontován s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. V globálně úzce propojeném odvětví se i nadále projevoval celosvětový nedostatek polovodičů, obtíže v dodavatelských řetězcích a logistice, dozvuky epidemie COVID v Číně, extrémní růst cen energií, vysoká inflace i zakotvení konce prodeje vozidel s tradičními spalovacími motory či nově představený návrh emisní normy Euro 7/VII, který výrazným způsobem ohrožuje dostupnost vozidel i přechod na bezemisní mobilitu. I přes tyto obtíže se finálním výrobcům podařilo meziročně navýšit výrobu o +9,4 % a dosáhnout tak objemu 1,25 milionu vyrobených vozidel. Na přetrvávající volatilitu a výkyvy ve výrobě se však musíme připravit i v roce 2023. Přesto věřím, že výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám bude i nadále dařit navyšovat výrobu směrem k předkrizovým hodnotám. Vzhledem k existujícímu objemu objednávek a nadále dobré poptávce po tuzemských vozidlech nejen v EU lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku automobilový průmysl přinese i v roce 2023,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. 

Osobní vozidla

V roce 2022 bylo v České republice vyrobeno celkově 1 217 787 osobních vozidel, tj. meziročně o 10,2 % více než v loňském roce. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 % méně než v předchozím roce. Více než 92 % vyrobených automobilů (1 130 051 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání naopak zaznamenal 12 % nárůst.

ŠKODA AUTO vyrobila v tuzemských závodech v roce 2022 celkově 693 032 vozidel (+1,9 %). Na český trh bylo umístěno 71 152 vozidel (-11,0 %), na zahraniční trhy bylo určeno 621 880 vozidel (+3,5 %).

V meziročním srovnání se dařilo především kolínskému závodu společnosti Toyota. I přes čipovou krizi navýšil výrobu meziročně o 34,9 % na celkových 202 255 automobilů. Výrazný nárůst zaznamenala Toyota jak na tuzemském trhu (+96,5 %), tak v exportu (+34,4 %).

Pozitivně se dařilo i nošovickém Hyundaii. V roce 2022 vyrobil celkově 322 500 automobilů (+ 17,3 %), z nichž 308 243 vozů bylo exportováno (+19 %) a 14 257 bylo uplatněno na tuzemském trhu (-10,9 %). Dlouhodobě nejpopulárnější model TUCSON tvořil více než 70 % produkce.

Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 134 944 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 11,0 %. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 87 086 ks (tj. 7,2 %) a plug-in hybridů (PHEV) 47 858 ks (tj. 3,9 %). Podíl elektrických vozidel na výrobě ŠKODA AUTO činil 10,4 %, na produkci Hyundai dokonce téměř 20 %.

Autobusy

V roce 2022 bylo v Česku vyrobeno 5 322 autobusů (+7,6 %), 649 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (-5,5 %), zbývajících 4 591 bylo exportováno (+0,0 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 4 766 autobusů, tedy o 9,2 % více než v přechozím roce. SOR Libchavy dokázal vyrobit 520 autobusů (-5,8 %), z toho 42 ks bylo s čistě elektrickým pohonem (tj. podíl 8,0 %). ŠKODA Electric vyrobila v minulém roce 14 autobusů.

Nákladní vozidla

Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, zažila další úspěšný rok. V roce 2022 vyrobila 1 347 vozidel, tedy o 85 ks více než v roce 2021 (tj. +6,7 %). Produkce Tatry směřovala jak na export (629 ks), tak k tuzemskému prodeji, ke kterému bylo určeno 697 vozidel.

Motocykly

Také produkce motocyklů značky JAWA Moto v roce 2022 vzrostla. Celkový počet 1 624 vyrobených strojů značí výrazný meziroční růst o 56,9 %. Jawě se dařilo především na českém trhu s 1 017 prodanými kusy (+28,6 %). Exportováno bylo 607 strojů (+148,8 %).

Přípojná vozidla

V segmentu přípojných vozidel bylo celkově vyrobeno 23 201 přívěsů a návěsů, tj. o 20,6 % meziročně méně. Celkový pokles segmentu zajistila především společnost AGADOS, která produkuje malé přívěsy do 3,5 t. Těch v roce 2022 vyrobila celkově 20 760 ks, tedy o 23,2 % méně než v předchozím roce. V Česku společnost prodala 11 570 ks (-30,0 %). Na export zamířilo 9 742 ks (-3,6 %). Meziroční růst naopak zaznamenali výrobci v segmentu velkých přívěsů a návěsů. Společnost PANAV vyrobila 475 přívěsů a návěsů, tj. o 63 ks více než v loňském roce
(+15,3 %). V Česku dodala 390 ks, 78 ks bylo exportováno. Vzrostla také produkce společnosti Schwarzmüller, který v roce 2022 vyrobil 1 966 velkých přípojných vozidel (+10,2 %). Na tuzemské odbytiště letos směřoval stejný počet přípojných zařízení jako v minulém roce, tedy 776 ks (+0,0 %), exportováno bylo 1 665 ks (+19,2 %).