Podzimní vydání časopisu Český autoprůmysl
Když si chce časopis, který vychází jako čtvrtletník, uchovat v tříměsíčním mezidobí jistou míru aktuálnosti, musí obsahovat témata nadčasová nebo taková, která vyhlíz
10/12/2024
Představte si takovou absurdní věc: že by na konci 19. století zasáhl do boje mezi Nikolou Teslou a Thomasem Alva Edisonem čip. K nemilosrdnému přetahování bývalých kolegů, jestli bude svět využívat střídavý, nebo stejno směrný proud, by tak třeba vůbec nemuselo dojít. A nemusel by exemplárně zahynout ani neznámý počet toulavých psů a koček, jejichž „popravy“ zinscenoval Edison, aby přesvědčil veřejnost, že je střídavý proud, tedy ten, který preferoval Tesla, smrtelně nebezpečný. Čip by se postavil obrazně řečeno mezi tyto dva proudy a prostě by je měnil podle potřeby z jednoho na druhý. To čip totiž umí, a to mimořádně efektivně. Ano, vím, takhle jednoduché to není. Je to trochu nesmysl. A to nejen pro to, že v 19. století si nikdo nic takového jako malinký, ale proklatě chytrý čip nedovedl představit – i když vodivé vlastnosti křemíku, na kterém polovodičové součástky, čipy, i dnes vznikají, byly známé dřív, než Tesla s Edisonem přišli s prvními výpočty.
V Rožnově pod Radhoštěm, kam míří obří investice společnosti onsemi, se polovodiče vyrábějí od roku 1955. Právě dlouhá tradice, a tudíž velká zkušenost v kombinaci se spolehlivostí, kterou prokázala rožnovská firma v posledních dvaceti letech, už v rámci korporace, stály za rozhodnutím umístit novou výrobu právě tady. Je to velký úspěch, k jehož realizaci chybí už jen pár kroků. O tom, co taková investice znamená pro Rožnov, pro Českou republiku i pro Evropu, hovoříme v tomto čísle Českého autoprůmyslu v obsáhlém rozhovoru s viceprezidentem onsemi v Rožnově Alešem Cábem.
Aleš Cáb v interview mimo jiné také říká, že potřeba čipů výrazně poroste v souvislosti s rozvojem autonomní dopravy. Nějaký čas to vypadalo, že se u nás na samořídící auta trochu zapomnělo. Ale i v České republice se ledy hnuly. Ne že by tady hned mohla vyjet do ulic flotila vozidel bez pedálů a volantů, ale rodí se legislativa, která umožní automatizovanou jízdu stup ně 3, tedy s možností mít ruce místo na volantu v kapse. Velký text s názvem Nuda v autě přináší všechny informace, které byste o automatizované jízdě měli vědět – včetně toho, kde už je v Evropě možné využít i stupeň 4.
Prosincové číslo Českého autoprůmyslu přináší i další dobré nebo přinejmenším zajímavé zprávy. Píšeme třeba o tom, co znamená pro české závody Vitesco skutečnost, že změní jméno na Schaeffler. Zmapovali jsme svět autosalonů a zjistili, že možná chytají druhý dech – minimálně čínské firmy se jich asi vždycky budou účastnit. A možná i ty z Jižní Koreje. Jihokorejští automobiloví výrobci mají totiž nemalé celosvětové ambice. Také o tom píšeme.
Jako obvykle se i v tomto čísle věnujeme evropské legislativě, tentokrát té, která má přinést další povinnosti výrobcům automobilů v oblasti recyklace. Bude to příspěvek k udržitelnosti, nebo zase jen další zátěž? Přečtěte si, uvidíte.
Zkuste si k sobě o adventu připouštět jen ty dobré zprávy a být pozitivní – tak jako my v tomto úvodníku.
Užijte si klidné Vánoce a načerpejte sil do pravděpodobně neklidného příštího roku.
k přečtení