Přečtěte si prosincové vydání časopisu Český autoprůmysl

10/12/2024

Představte si takovou absurdní věc: že by na konci 19. století zasáhl do boje mezi Nikolou Teslou a Thomasem Alva Edisonem čip. K nemilosrdnému přetahování bývalých kolegů, jestli bude svět využívat střídavý, nebo stejno­ směrný proud, by tak třeba vůbec nemuselo dojít. A nemusel by exemplár­ně zahynout ani neznámý počet toulavých psů a koček, jejichž „popravy“ zinscenoval Edison, aby přesvědčil veřejnost, že je střídavý proud, tedy ten, který preferoval Tesla, smrtelně nebezpečný. Čip by se postavil obrazně řečeno mezi tyto dva proudy a prostě by je měnil podle potřeby z jednoho na druhý. To čip totiž umí, a to mimořádně efektivně. Ano, vím, takhle jednoduché to není. Je to trochu nesmysl. A to nejen pro­ to, že v 19. století si nikdo nic takového jako malinký, ale proklatě chytrý čip nedovedl představit – i když vodivé vlastnosti křemíku, na kterém polovodi­čové součástky, čipy, i dnes vznikají, byly známé dřív, než Tesla s Edisonem přišli s prvními výpočty.

 

V Rožnově pod Radhoštěm, kam míří obří investice společnosti onsemi, se polovodiče vyrábějí od roku 1955. Právě dlouhá tradice, a tudíž velká zkuše­nost v kombinaci se spolehlivostí, kterou prokázala rožnovská firma v po­sledních dvaceti letech, už v rámci korporace, stály za rozhodnutím umístit novou výrobu právě tady. Je to velký úspěch, k jehož realizaci chybí už jen pár kroků. O tom, co taková investice znamená pro Rožnov, pro Českou republiku i pro Evropu, hovoříme v tomto čísle Českého autoprůmyslu v ob­sáhlém rozhovoru s viceprezidentem onsemi v Rožnově Alešem Cábem.

Aleš Cáb v interview mimo jiné také říká, že potřeba čipů výrazně poroste v souvislosti s rozvojem autonomní dopravy. Nějaký čas to vypadalo, že se u nás na samořídící auta trochu zapomnělo. Ale i v České republice se ledy hnuly. Ne že by tady hned mohla vyjet do ulic flotila vozidel bez pedálů a volantů, ale rodí se legislativa, která umožní automatizovanou jízdu stup­ ně 3, tedy s možností mít ruce místo na volantu v kapse. Velký text s ná­zvem Nuda v autě přináší všechny informace, které byste o automatizované jízdě měli vědět – včetně toho, kde už je v Evropě možné využít i stupeň 4.

Prosincové číslo Českého autoprůmyslu přináší i další dobré nebo přinej­menším zajímavé zprávy. Píšeme třeba o tom, co znamená pro české závody Vitesco skutečnost, že změní jméno na Schaeffler. Zmapovali jsme svět auto­salonů a zjistili, že možná chytají druhý dech – minimálně čínské firmy se jich asi vždycky budou účastnit. A možná i ty z Jižní Koreje. Jihokorejští automo­biloví výrobci mají totiž nemalé celosvětové ambice. Také o tom píšeme.

Jako obvykle se i v tomto čísle věnujeme evropské legislativě, tento­krát té, která má přinést další povinnosti výrobcům automobilů v oblasti recyklace. Bude to příspěvek k udržitelnosti, nebo zase jen další zátěž? Přečtěte si, uvidíte.

Zkuste si k sobě o adventu připouštět jen ty dobré zprávy a být pozitivní – tak jako my v tomto úvodníku.

Užijte si klidné Vánoce a načerpejte sil do pravděpodobně neklidného příštího roku.

 


 

k přečtení

ZDE

Kontakt

Ing. Libuše Bautzová
Ing. Libuše Bautzová

šéfredaktorka časopisu Český autoprůmysl

bautzova@autosap.cz
Ing. Tomáš Jungwirth
Ing. Tomáš Jungwirth

manažer komunikace

jungwirth@autosap.cz

Další novinky

Další novinky

+ Zobrazit