Přečtěte si první letošní vydání časopisu Český autoprůmysl

18/3/2025

V posledních týdnech je v Evropské unii tématem číslo jedna bezpečnost. Hovoří se o procentech, která by měla každá země dávat na posílení obrany, zvažuje se rozvolnění rozpočtových pravidel, aby se státy mohly víc zadlužit. Žádný není v takové kondici, aby mohl jen tak bez mrknutí oka vydat desítky miliard na stíhačky nebo na tanky. Jenže v téhle složité době, kdy se zdůrazňuje nutnost vojenského posílení, se musí stejným dechem říct, že abychom v tomhle čím dál složitějším světě obstáli, musíme být také konkurenceschopní jinak než vojensky. Jen silná ekonomika může zabezpečit silnou obranu.

 

Pro EU je to trochu čára přes rozpočet, a ač se o tom ještě nemluví, Evropská komise bude muset zvážit – a možná přehodnotit – kolik prostředků půjde na zelenou agendu, zejména dekarbonizaci, a kolik na zbrojení. A kolik si k tomu ještě půjčí.

Pokud bychom přelili peníze určené v EU na dekarbonizaci a podporu inovací do rozpočtové kapitoly obrana, konkurenceschopnosti tím těžko docílíme. Navíc představa, že Evropská komise totálně odpíská to, čemu říkáme Green Deal, je sci‑fi. A v zásadě po takovém radikálním kroku už dnes jen málokdo volá. Ale možná by nová situace mohla vést k nějakým „ústupovým krokům“, které by firmy, jež jsou pilířem ekonomik, uvítaly. A daly jim prostor trochu svobodněji dýchat.

V tomto čísle Českého autoprůmyslu se skoro v každém textu opakuje jeden výraz: ESG. Kromě ředitele korporátní klientely České spořitelny Patrika Pražáka ESG opravdu nikdo nehájí. A i on říká, že „nějaká reflexe bude“, byť to podle něj nepůjde rychle. Nicméně se zdá, že v tomto ohledu se něco trochu uděje.

ESG bude brzy téma pro všechny firmy. Automotive sektor je ale svázaný daleko víc než jen regulacemi ESG. Evropské automobilky musí letos plnit přísnější emisní limity pro vyráběné vozy, přičemž při nesplnění jim hrozí vysoké pokuty. V těchto dnech je na stole Akční plán pro automobilový průmysl jako výsledek dialogu mezi automobilkami a Evropskou komisí, který má vyznačit automobilovému sektoru schůdnější cestu. Jenže zdá se, že úleva, kterou to výrobcům přinese, bude jen mírná.

Slušelo by se, abychom v prvním čísle roku přinesli především pozitivní zprávy, dodali optimismus. Jenže je březen a většina pozitivních textů v tomto vydání Českého autoprůmyslu se váže k minulému roku. Z velké ankety, kterou jsme uspořádali mezi manažery firem v automobilovém průmyslu, vyplývá, že letos bude hůř. Tedy přinejmenším v Evropě.

Přečtěte si, jak se to projeví ve výrobě pneumatik a jaký recept má Brano Group. I když o americkém prezidentovi už toho bylo napsáno dost, nepřehlédněte ani text s titulkem Donald Trump: Konec globalizace. Zajímavý je i příspěvek o automobilovém průmyslu ve Spojeném království nebo rozhovor s novým rektorem Škoda Auto Vysoká škola.

Za přečtení rozhodně stojí celé číslo.

 


 

k přečtení

ZDE

Kontakt

Ing. Libuše Bautzová
Ing. Libuše Bautzová

šéfredaktorka časopisu Český autoprůmysl

bautzova@autosap.cz
Ing. Tomáš Jungwirth
Ing. Tomáš Jungwirth

manažer komunikace

jungwirth@autosap.cz

Další novinky

Další novinky

+ Zobrazit