Časopis Český autoprůmysl 1.Q/2023 v novém layoutu je na světě

10/3/2023 |Articles are machine translated

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, právě před třiadvaceti lety, v březnu roku 2000, přijala Evropská rada v Lisabonu strategii, jejímž cílem bylo vytvořit z Evropské unie „nejdynamičtější a nejkonkurenceschopnější ekonomiku světa založenou na znalostech, schopnou udržitelného hospodářského růstu, vytváření více kvalitních pracovních příležitostí a zachovávající sociální soudržnost“. Měla se zaměřit mimo jiné na vytváření informační společnosti, výzkum a technologický rozvoj, strukturální reformy pro zvýšení konkurenceschopnosti a inovace.

K vytčenému cíli, tedy především „předehnat USA“, se dojít nepodařilo. Naopak, postavení Evropy v mezinárodním srovnání kontinentů ještě oslabilo. Někde se stala chyba.

Lisabonská strategie je dávno zapomenutá, ale v současnosti má Evropa nemenší ambice. Zadání je ještě o něco obtížnější, protože vyrostli další konkurenti, zejména Čína. Zatímco zmíněná strategie koncentrovala všechny záměry do jediného dokumentu, EU vydala v posledních letech tolik různých nařízení, norem a direktiv, které by měly učinit EU konkurenceschopnější, že jen na jejich prostý výčet by tato stránka nestačila.

Je určitě dobře, že starému kontinentu nechybí sebevědomí. Zatím to ale nevypadá, že by se úplně dařilo – byť jen nastartovat.

Válka na Ukrajině je strašlivá záležitost, která má nejen ekonomické dopady na celý svět. Ale řekněme si upřímně: není to to jediné, co dnes ovlivňuje dění v Evropě. V kombinaci s důsledky covidu‑19 to sice je poněkud toxický koktejl, ale některé země už nasadily protilátky. USA je vidí v masivních subvencích amerického průmyslu v rámci zákona IRA, Asie v rychlejším rozvoji technologií – často také se státní podporou. Evropa vsadila na přísné normy a regulace.

Tolik téma k zamyšlení a také téma, které se odráží v některých textech v tomto čísle Českého autoprůmyslu. Pár z nich má společného jmenovatele Euro 7/VII.

Rozhodně si ale také přečtěte úspěšné příběhy. Třeba o tom, jak české Valeo stálo u zrodu lidaru a dál vyvíjí úžasné věci v oblasti asistenčních systémů a systémů pro autonomní řízení. Nebo jak moc se daří ve světě Tatře, která v minulosti ne vždy zažívala dobré časy. Nebo taky že společnost 100% REWORK vstoupila investorsky do jedné start‑upové firmy, která vyvíjí aplikace založené na neuronových sítích, a její služby v oblasti kontroly se tak posunou na ještě vyšší úroveň.

Není pochyb o tom, že ve firemním sektoru – a v automobilovém zejména – potenciál, chuť i ambice jsou. To mě naplňuje mírným optimismem, co se budoucnosti Evropy týče.

 


K přečtení

ZDE

Contact

Ing. Libuše Bautzová
Ing. Libuše Bautzová

Editor-in-Chief of the Český autoprůmysl magazine

bautzova@autosap.cz

Next news

Next news

+ Show