Nižší prodeje nových vozidel a geopolitická rizika v podobě čínské konkurence nebo nadcházejícího dění v USA jsou témata, která dominovala letošní konferenci CEE Automotive Supply Chain 2024. Zástupci automobilového průmyslu na ní diskutovali nejen o výzvách, ale také o příležitostech, které tato složitá doba přináší. Největší setkání dodavatelů do automotive v Česku a na Slovensku se letos konalo již posedmé.
Sedmý ročník konference CEE Automotive Supply Chain, který se konal 13.-14. listopadu ve slovenské Žilině, přilákal víc než 340 odborníků nejen z automobilového sektoru, ale i řadu analytiků a bývalé europoslance. Společně se zamýšleli nad tím, jak reagovat na měnící se podmínky trhu, přechod na elektromobilitu a geopolitické změny, které formují budoucnost evropského automobilového průmyslu.
Krize, šance a rekordní růst výroby
Prezident Svazu automobilového průmyslu Slovenské republiky Alexander Matušek upozornil na dramatický pokles prodejů nových vozidel na evropském trhu a označil tuto situaci za „krizi“, která však přináší i nové šance. Slovenské automobilky podle něj těží z nových modelů, které zajistí výrobu na příští dva až tři roky, ale budoucí výzvou zůstává získání dalších produktů.
Petr Novák, člen představenstva Sdružení automobilového průmyslu a COO JTEKT Central Europe, poukázal na geopolitická rizika a legislativní výzvy, přičemž zároveň vyzdvihl rekordní růst české výroby, která by měla v roce 2024 dosáhnout 1,4 milionu vozidel. Tato čísla činí z České republiky „evropskou výjimku“, uvedl.
Petr Novák, člen představenstva Sdružení automobilového průmyslu a COO JTEKT Central Europe, vyzdvihl rekordní růst české výroby, která by měla v roce 2024 dosáhnout 1,4 milionu vozidel. | Foto: Ján Brunčák
Geopolitické výzvy a cesta k udržitelné konkurenceschopnosti
Další diskusní panel se zaměřil na strategické otázky, které formují budoucnost automobilového průmyslu v Evropě. Klíčovými tématy byly geopolitické změny, nové složení Evropského parlamentu a vliv amerických prezidentských voleb na globální trh. Hlavní diskuse se točila kolem konkurenceschopnosti evropského automobilového sektoru, zejména ve vztahu k přechodu na elektromobilitu a zajištění stabilních dodávek kritických surovin, zejména pro výrobu baterií.
Podle bývalé místopředsedkyně Evropského parlamentu Dity Charanzové je zásadní, aby Evropská unie podporovala inovace a investice. Tento cíl odráží i Akční plán pro automobilový průmysl představený v analýze Maria Draghiho, jenž obsahuje konkrétní opatření pro automobilky. Generální ředitelka Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) Sigrid de Vries apelovala na využití této příležitosti: „Realizace těchto opatření je klíčová, ale zároveň musíme přehodnotit cíle s ohledem na reálné možnosti automobilového sektoru.“
Panelisté rovněž diskutovali o přechodu na elektromobilitu, přičemž zazněly výzvy k přehodnocení termínu ukončení spalovacích motorů. „Je důležité vyvážit ekologické ambice s potřebami výrobců a spotřebitelů,“ řekl Ivan Štefanec, bývalý člen Evropského parlamentu.
Podpora inovace a investice ze strany Evropské unie je zcela zásadní, shodli se panelisté. | Foto: Ján Brunčák
Čína a příležitosti pro dodavatele
Diskuse v panelu Tier1 dodavatelů odhalila diverzifikované strategie pro zvládnutí aktuálních změn v automobilovém průmyslu. Dušan Variant z Adientu, výrobce automobilových sedadel, označil Čínu spíše za příležitost než problém. Adient se zaměřuje na podporu čínských zákazníků lokalizací výroby, čímž si zajišťuje nové zakázky.
Vladimír Toman z Miba Sinter Slovakia, výrobce součástek pro spalovací motory, zdůraznil nutnost zaměření na vývoj technologicky pokročilých produktů, které zajistí globální konkurenceschopnost i v segmentu elektromobility.
Petr Novák z JTEKT Central Europe upozornil, že dodavatelé cítí krizi ještě výrazněji než finální výrobci. Inflace, rostoucí náklady na energie a pracovní sílu či nejistota ohledně budoucích regulačních požadavků nutí firmy k drastickým opatřením, jako je uzavírání evropských závodů. „Abychom přežili, musíme inovovat. V našem případě například rozvíjíme systém řízení „steer by wire“, který je předstupněm autonomního řízení,“uvedl.
Lukáš Rosůlek ze Schaeffleru se naopak na aktuální situaci dívá optimističtěji. Nepovažuje ji za krizi, ale za příležitost k adaptaci a zlepšení. Varoval však před zbytečnou komplikací situace ve snaze dosáhnout ekologických cílů.
Panelisté se shodli, že Čína zůstává klíčovým hráčem na globálním trhu. Navzdory rozdílným přístupům k této zemi je pro evropské dodavatele zásadní najít formu spolupráce, která jim umožní využít čínský potenciál a zároveň si zachovat konkurenceschopnost.
Lukáš Rosůlek, člen představenstva AutoSAPu a ředitel Schaeffler Česká republika současnou situaci nevidí jako krizi, ale příležitost k adaptaci a zlepšení. | Foto: Ján Brunčák
Budoucnost slovenských automobilek a evropského bateriového průmyslu
Zástupci Kia Slovakia představili strategii s cílem výrazně snížit emise CO₂ a spotřebu paliva. „Společnost Kia Slovakia usiluje o dosažení uhlíkové neutrality dříve, než to vyžadují předpisy EU,“ potvrdil ve svém vystoupení Roman Kraĺovanský, ředitel výroby. Jeho prezentace se také zaměřila na vývoj menšího a cenově dostupného elektrického modelu plánovaného na rok 2026 a na výzvy spojené s bateriovými technologiemi a nabíjecí infrastrukturou. Zároveň zdůraznil nutnost flexibility ve výrobě a pokračování vývoje různých typů baterií.
Zástupkyně společnosti Volvo Cars Supply Chain manažerka Veronika Fečová představila nový výrobní závod v Košicích, který bude produkovat až 250 tisíc vozidel ročně a vytvoří 1500 pracovních míst na jednu směnu. Zdůraznila závazek značky k udržitelnosti a vybídla dodavatele k registraci na firemním portálu, přičemž zdůraznila požadavek na ekologicky odpovědné zdroje.
Evropský bateriový průmysl byl dalším klíčovým tématem. Diskutující upozornili na závislost Evropy na čínských technologiích, která ovlivňuje až 80 procent výroby bateriových článků. Evropští výrobci stojí před nutností přehodnotit investiční strategie. Klíčové úkoly zahrnují analýzu regulačních bariér a rozvoj strategií podporujících dostupnější elektromobily a diverzifikaci dodavatelského řetězce. Vedle potřeby deregulace zdůraznili řečníci také potřebu realistické obchodní politiky a posílení spolupráce s Afrikou, aby byla evropská výroba baterií konkurenceschopnější.
Dvoudenní akce CEE Automotive Supply Chain 2024 se ve slovenské Žilině účastnilo více než 340 odborníků z automobilového a na něj navazujících sektorů. | Foto: Ján Brunčák
B2B meetingy klíčem k novým obchodním příležitostem
V dopoledním i odpoledním programu druhého dne CEE Automotive Supply Chain 2024 probíhaly tradiční a velmi oblíbené organizované B2B meetingy, kterých se uskutečnilo celkem 435. Další ročník CEE Automotive Supply Chain, tentokrát s pořadovou číslovkou 8 se v roce 2025 uskuteční v prvním listopadovém týdnu v české Olomouci.
Na CEE Automotive Supply Chain 2024 se uskutečnilo celkem 435 organizovaných B2B meetingů | Foto: Ján Brunčák
Fotogalerie
Kontakt