Automobilka Tatra Trucks představila nejnovější generaci modelové řady Tatra Phoenix, která staví na osvědčených základech a zároveň přináší mnohé novinky, které zvyšují komfort, bezpečnost i efektivnost. Sériová výroba začne v létě. Zároveň automobilka pokračuje ve vývoji vozidel s alternativními pohony.
Za účasti managementu společnosti, zástupců Moravskoslezského kraje a dalších hostů odhalila začátkem června kopřivnická automobilka Tatra Trucks na svém firemním polygonu novou generaci modelové řady Tatra Phoenix.
Nová generace v létě sériově
Vývoj nové generace modelové řady Tatra Phoenix probíhal od roku 2022, přičemž podobně jako u předchozích generací si i tato novinka zachovává podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výhradně vzduchem odpruženými nezávisle zavěšenými polonápravami. Kabiny a motory jsou jako tradičně z produkce dlouholetého nizozemského partnera DAF Trucks.
Nová generace vozů Tatra Phoenix je vybavena inovovanými motory Paccar, které využívají nejmodernější technologie a konstrukční prvky. Standardně budou k dispozici automatizované převodovky ZF TraXon, na přání je k dispozici možnost instalace plně automatických převodovek Allison.
Nový Phoenix využívá kabinu DAF XDC (řada Construction), která byla vyvinuta s ohledem na maximální bezpečnost, odolnost a pohodlí, poskytuje lepší výhled i přehled okolo vozu a je aerodynamicky optimalizovaná pro co nejnižší spotřebu paliva.
Tatra Phoenix na testovacím polygonu. | Foto: Tatra
Novinky se uplatnily také v oblasti elektronických a asistenčních systémů. Jde například o automatický systém ovládání stěračů čelního skla, automatický systém spínání vnějšího osvětlení anebo systém Corner View odstraňující mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce.
Řada Tatra Phoenix patří k pilířům výrobního portfolia automobilky a je určena především pro civilní trh, uplatňuje se ale také u záchranářů a hasičů či v obranných složkách. Sériová výroba začne letos v létě, první kusy nových vozidel se tak k zákazníkům dostanou na podzim tohoto roku.
Testuje se vodíkové vozidlo
Automobilka Tatra Trucks se v posledních letech vedle produkce standardních nákladních vozidel intenzivně věnuje i vývoji automobilů s alternativními typy pohonů.
V dubnu vystavila na Automotive Day 2024 automobil Tatra Force e-Drive FCEV, prototyp těžkého nákladního vozu poháněného elektrickým trakčním motorem v kombinaci s vodíkovými palivovými články.
Základem vodíkové Tatry Force je loni představená třetí generace této populární modelové řady. Pohon prototypu je elektrický, je však koncipován tak, aby mohl být nezávislý na externích zdrojích elektrické energie. Kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a dvou palivových článků jsou na něm proto instalovány také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu.
Vodíková Tatra Force e-Drive FCEV. | Foto: Tatra Trucks
Podle zástupců Tatry bude flexibilita vozu v případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plnicími stanicemi srovnatelná dokonce s automobily s běžnými spalovacími motory. U vozidla byl použit osmikolový podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1+3 a pohonem tří náprav. Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 tun. Tatra si chce na něm otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách.
V současné době v Tatře právě probíhá náročný testovací program ověřující provozní a technické parametry tohoto vodíkového vozidla Tatra Force.
Dotace na elektromobil
Do strategie vedení společnosti Tatra Trucks v oblasti vývoje vozidel s nízkoemisními systémy pohonu spadá rovněž vývoj těžkého nákladního vozidla Tatra Force e-Drive 8×8 využívajícího plně elektrický bateriový systém pohonu v kombinaci s vícestupňovou převodovkou Eaton. Na tyto práce se automobilce podařilo získat dotační titul z programu TREND Technologické agentury České republiky.
Na projektu bateriového elektromobilu Tatra Trucks spolupracuje se společností Devinn a českou pobočkou nadnárodní korporace společnosti Eaton. Prototyp vozidla s plně elektrickým bateriovým systémem pohonu s vícestupňovou převodovkou Eaton vznikne na bázi nejnovější třetí generace modelové řady Tatra Force, která byla poprvé představena veřejnosti v polovině minulého roku.
„Velmi usilovně pracujeme na projektech, které přinesou vozy, jež budou splňovat nadcházející přísné legislativní normy a také stále se zvyšující požadavky zákazníků,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel společnosti Tatra Trucks Lukáš Andrýsek.
Management Tatry si je vědom toho, že moderní technologie a špičková kvalita vozů Tatra jsou podmínkou konkurenceschopnosti automobilky na trhu, a zároveň vnímá její společenskou odpovědnost v oblasti snižování dopadů automobilové dopravy na životní prostředí.
„Provádíme výzkum a vývoj alternativních pohonů daleko za hranicemi standardního přístupu ostatních výrobců nákladních vozidel, ale i dodavatelů příslušné techniky a příslušenství. Naše vozidla se totiž často pohybují v těžkém terénu, mnohdy za složitých klimatických, teplotních a prašných podmínek, přičemž musejí překonávat terénní překážky, které znamenají poměrně velké podélné i příčné náklony a strmá stoupání. Na vývoji jednotlivých agregátů alternativních hnacích traktů spolupracujeme jak s akademickou, tak výzkumnou sférou a celou řadou českých a mezinárodních institucí,“ uvedl k problematice alternativních pohonů Radomír Smolka, člen představenstva automobilky Tatra Trucks zodpovědný za vývojové projekty.
Restrukturalizace podmínkou zvýšení výroby
Zvyšující se zájem o vozy Tatra dostal v současnosti firmu na hranici jejích výrobních kapacit. Aby mohla v následujících několika letech uspokojit poptávky zákazníků, musí razantně navýšit objem výroby. Proto odstartovala proces restrukturalizačních změn a investuje do výrobních kapacit i technologií. V loňském roce se v Tatře vyrobilo celkem 1451 vozidel, letos by mělo dojít k navýšení o další stovky kusů.
„Restrukturalizační kroky, které provádíme od poloviny minulého roku, a sledované parametry výroby i zakázek jsou velmi dobrými předpoklady pro to, abychom naše záměry dokázali naplnit. Jsme na začátku procesu, který nám má pomoci dosáhnout objemu výroby a prodejů na úrovni 2500 vozů za rok v horizontu zhruba dvou až tří let,“ vysvětlil generální ředitel Tatra Trucks Lukáš Andrýsek.
Generální ředitel Tatra Trucks Lukáš Andrýsek při uvedení nové Tatry Phoenix. | Foto: Tatra Trucks
Hlavní součástí změn ve společnosti Tatra Trucks jsou nové principy organizace, investice do výrobních kapacit a nových strojních technologií. Velké změny proběhnou i v infrastruktuře areálu automobilky. „Vypracovali jsme a zavedli nový Target Operational Model fungování organizace. Nově vytvořené oblasti projektového řízení, nákupu, technického úseku, logistiky a kvality vedou k efektivnímu řízení naší společnosti,“ řekl Petr Buršík, výkonný ředitel Tatra Trucks. V novém modelu je za plnění zakázky zodpovědný projektový tým, což společně s nově utvářeným procesním inženýrstvím technického úseku a dalšími opatřeními zvyšuje efektivitu výroby.
Tatra Trucks navíc buduje i silnou bázi dodavatelů, jak vysvětlila ředitelka nákupu Zuzana Švidrnochová: „Vytváříme strategická partnerství a úspěšně posilujeme stabilitu dodávek dílců, které potřebujeme pro plynulý chod výrobních procesů. Při tom všem zohledňujeme i nové regiony, kde jsme dříve partnery neměli.“
Investice do technologií a zařízení
Nezbytnými podmínkami pro navýšení výroby je modernizace a automatizace výroby. Investice do nového špičkového strojního vybavení by měly dosáhnout 700 milionů korun. Část strojního vybavení již společnost instalovala v minulém roce, další část se uskuteční letos.
„Plánujeme posílit kapacitu takzvaných úzkých míst výrobního procesu a automatizovat místa s velkými časovými ztrátami ve výrobě tak, abychom se dostali na světovou úroveň obrábění. Obrábění nosných rour podpoří nové obráběcí centrum Fénix 2 včetně robotizované svařovací jednotky za 41 milionů korun, dále plánujeme automatizovat a zefektivnit obrábění ozubení novými obráběcími stroji Gleason za téměř 90 milionů korun. Připravujeme také automatizaci obrábění motorů novým automatizovaným CNC zařízením za 73 miliony korun, kterým nahradíme linku z 60. let minulého století,“ konkretizuje Tomáš Prášil, technický ředitel Tatra Trucks.
V loňském investovala Tatra Trucks také téměř 100 milionů korun do vývojového a zkušebního zařízení. Jednalo se o nákup a zprovoznění nového zkušebního stavu převodových agregátů a zkušebního stavu pro zkoušky motorů. V letošním roce by měl být objem investic ještě vyšší. „Těmi zásadními jsou výstavba zcela nové zkušebny motorů, včetně jejího vybavení, nákup obráběcího centra pro prototypovou dílnu a pokračování obnovy zařízení na dynamické i vozidlové zkušebně,“ uvedl Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje automobilky Tatra Trucks a člen představenstva společnosti.
Nové kanceláře v Brně a Ostravě
Součástí restrukturalizačních procesů a investic v Tatře je i vytváření nových pracovišť mimo město Kopřivnice. V říjnu loňského roku otevřela společnost pobočku vývojového centra Tatry v Brně, letos bude otevřena ještě jedna v Ostravě. Tatra tímto krokem cílí na vývojové odborníky a studenty z těchto spádových oblastí.
V brněnské pobočce působí především konstruktéři motorů a převodovek, neboť Tatra i nadále počítá s vývojem a výrobou vlastních motorů a převodovek do svých vozů. Jsou to totiž důležité komponenty nejen z hlediska celkového technologického řešení vozidel, ale i z hlediska produkční soběstačnosti automobilky.
Kapacita brněnské kanceláře není ještě zcela naplněna, automobilka dál hledá výpočtáře, elektrotechniky, tvůrce softwarových řešení a konstruktéry se zaměřením na motory a převodová ústrojí.
Zřízení pobočky vývojového centra v Brně má několik důvodů, především však jde o velké město, kde je soustředěný rozmanitý výzkum a vývoj, sídlí tam i technické vysoké školy, především Strojní fakulta VUT, a také nabízí větší napojení na obchodní kontakty a příležitosti než Kopřivnice. Už nyní konstrukční kancelář spolupracuje jak se studenty inženýrského studia brněnské univerzity (formou diplomových prací, do budoucna se počítá se stážemi), tak se studenty doktorandského studia.
Podobné důvody vedou i ke zřízení pobočky v Ostravě.
Úspěch stojí na lidech
Automobilka Tatra Trucks už také letos oznámila dvě významné personální změny. Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub Pončík, který spojil svou profesní dráhu s nejstarší českou automobilkou již v roce 2016. Dosud tento post zastával Radomír Smolka, jehož nová role člena představenstva společnosti zodpovědného za vývojové projekty a výzkum se posouvá do roviny strategického plánování a rozhodování. Jakub Pončík se tak ve svých 30 letech stal nejmladším ředitelem výzkumu a vývoje v historii Tatry.
V rámci své působnosti Jakub Pončík dosud pracoval na řadě projektů, například na stavbě prototypu Tatra Force e-Drive FCEV s vodíkovými palivovými články nebo na projektu logistických vozidel pro belgickou armádu. Také se podílel na zřízení pobočky konstrukční kanceláře Tatry v Brně, která se specializuje na převodovky a motory.
Ke změně došlo také na postu ředitele marketingu Tatry. V květnu se řízení ujal Jan Kadlec, zkušený manažer, který už v Tatře působil v letech 2010 až 2013. V té době bylo jeho hlavním projektem uvedení nové modelové řady Tatra Phoenix. Ta získala v roce 2012 v soutěži International Truck of the Year ocenění nejlepší plně pohonné nákladní vozidlo roku.
Red dot za design. Kopřivnická automobilka Tatra Trucks získala letos, poprvé ve své historii, ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto oceněním, patřícím k mezinárodně nejprestižnějším v oblasti designu, byly dekorovány vozy Tatra Force nejnovější třetí generace, přičemž prezentováno bylo provedení se čtyřdveřovou kabinou a také verze vývojové linie označované jako e-Drive s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články.
Akciová společnost Tatra Trucks vyrábí kromě standardizovaných modelových řad také speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Velmi důležité jsou domácí trhy v Česku a na Slovensku, velká část produkce automobilky je určena na export do desítek zemí světa. Automobilka zaměstnává víc než 1400 lidí a dalších více než 700 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Akcionáři automobilky Tatra Trucks jsou průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group a strojírenská skupina Promet Group.
Kontakt