Aktuálně

My to zvládneme. V USA máme obrovský kredit

Na začátku je prášek karbidu křemíku, na konci malá součástka, bez které se už dnes svět neobejde. Díky investici ve výši až dvou miliard dolarů by se měl celý tento proces rozběhnout v podhůří Beskyd a výsledné produkty, čipy, by měly významně přispět k posílení konkurenceschopnosti Evropy nejen v oblasti elektromobility. „Čipy na karbidu křemíku představují strategickou výrobu, která vyvolá zájem a může k nám přilákat další investory,“myslí si Aleš Cáb, výrobní ředitel a viceprezident onsemi Rožnov pod Radhoštěm, který ví o čipech skoro všechno. V rožnovském závodě působí už od roku 1993 a na rozhodnutí mateřské firmy umístit investici v České republice má velký podíl. „Vzali jsme si jako osobní závazek, že to zvládneme,“ uvádí Aleš ...

Přímé zahraniční investice. Ještě jsme před Polskem

Tchajwanská TSMC sice neinvestovala v České republice, ale v německých Drážďanech, u nás by se ovšem mohla usadit řada subdodavatelů. Věří tomu generální ředitel agentury CzechInvest Jan Michal a v rozhovoru vysvětluje, co všechno pro to agentura d ...

CEE Automotive Supply Chain 2024: v Žilině o měnícím se světě

Nižší prodeje nových vozidel a geopolitická rizika v podobě čínské konkurence nebo nadcházejícího dění v USA jsou témata, která dominovala letošní konferenci CEE Automotive Supply Chain 2024. Zástupci automobilového průmyslu na ní diskutovali nejen o vý ...

Umělá inteligence: budoucnost je tady a má svá pravidla

V březnu letošního roku byla na plenárním zasedání Evropského parlamentu schválena konečná podoba nařízení o umělé inteligenci (AI Act), v účinnost by mělo vstoupit v roce 2026. EU tím nastavuje pravidla pro modely na bázi umělé inteligence, zejména pak pro ...

Německá lokomotiva ztratila páru

Německo se často popisuje jako „hospodářská lokomotiva Evropy“. Země s obrovským průmyslovým potenciálem, silným výzkumem, vysoce kvalifikovanou a dobře placenou pracovní silou, světová exportní velmoc. A také prvořadý partner Česka, který se však v&n ...

Přes hybridy k bateriím. Kolín bojuje o elektromobil

Na rozhovor přišel z ranního tréninku boxu stále s dostatkem energie a v dobré náladě, i když ne úplně všechno, co později říkal, bylo radostné. Robert Kiml, od června nový – a první český – prezident kolínské Toyota Motor Manufacturing Czech ...

Kamil Blažek: Je správné mít ambice, ale…

„Česko trpí nechutí pomáhat novým investičním záměrům. Investice na zelené louce musí překonat tolik překážek, že často pro investora úplně ztrácí smysl,“ říká Kamil Blažek, předseda Sdružení pro zahraniční investice – AFI. O další velkou investici ...

Nová evropská invaze do Číny

Spolupráce mezi Čínou a Evropou v automobilovém průmyslu začala před 40 lety, když byl v Číně z dovezených dílů smontován první Volkswagen Santana. Partnerství mezi čínskými a evropskými výrobci se nyní posouvá do úplně nové podoby. V čele taž ...

David Kříž: Autobus není nafouknuté auto, každý kus je unikát

Generální ředitel Iveco Czech Republic David Kříž má sice řidičské oprávnění jen pro osobní vozy, nicméně za volat autobusu se značkou IVECO BUS si na naše přání sedl rád. Je na tuhle značku hrdý, zejména pak na modelovou řadu CROSSWAY, kterou vyrábějí – v mnoha variantách a s nejrůzně ...

Tatra má nový Phoenix, manažery i kanceláře. Zároveň zkoumá vývoj alternativních pohonů.

Automobilka Tatra Trucks představila nejnovější generaci modelové řady Tatra Phoenix, která staví na osvědčených základech a zároveň přináší mnohé novinky, které zvyšují komfort, bezpečnost i efektivnost. Sériová výroba začne v létě. Zároveň automobilka ...

Kde jezdí auta budoucnosti

Celosvětově ojedinělé vývojové a testovací centrum společnosti BMW Group v Sokolově má ambice sehrát klíčovou roli ve vývoji systémů mobility budoucnosti. Na 25 kilometrech zkušebních tratí v šestisethektarovém areálu, který vznikl na bývalé výsypce povrchového dolu, se testují asisten ...

20. výročí vstupu ČR do EU: Konkurenceschopnost upadá a Green Deal potřebuje opravu

Evropa ztrácí konkurenceschopnost a jeden z nejsilnějších pilířů její ekonomiky, automobilový průmysl, nahlodává přemíra regulace, drahé vstupy a absence dlouhodobé průmyslové politiky. Právě o tom debatovali manažeři automobilových firem, eko ...

S čím jdou „naši“ do Štrasburku

Do voleb do Evropského parlamentu zbývají ještě skoro dva měsíce. Zástupci byznysu, mnoho politiků i ta část veřejnosti, která se o evropské dění zajímá, se shodují v tom, že příští parlament bude trochu jiný. Většina je zajedno i v tom, že by ...

Vodík: Hledání správné barvy

Využití vodíku v dopravě má, tak jako prakticky všechny nové technologie, své nekritické příznivce i zaryté odpůrce. Pohled na jeho budoucnost se navíc mění v čase –⁠⁠⁠⁠⁠ opět od nadšené propagace a podpory až po jednoznačné zatracení. Technicky, a  ...

Martin Kupka a Alexandr Vondra o vyjednávání normy Euro 7: Jak jsme to hráli

Ukázalo se, že v Evropské unii může i středně velká země něčeho dosáhnout a ovlivnit legislativu podle svých představ. Obnáší to stovky hodin práce a nemalé diplomatické úsilí. Nedalo se ale přece jen dosáhnout při vyjednávání o podobě normy, ...

Continental Barum: Automatický sklad pneumatik jako pilotní projekt

Optimalizace výrobních procesů, rychlejší dodávky zákazníkům a udržitelnější provoz – to jsou hlavní přínosy nově zprovozněného automatického skladu pneumatik koncernu Continental. V Continental Barum jde o největší investiční realizaci poslední doby. A ...

Uhlíkové vyrovnání na startu. Připravte se

Srovnat konkurenční podmínky firem v EU s těmi mimoevropskými a zároveň přispět ke snížení celosvětových emisí CO2. To má za cíl nařízení Evropské komise o zavedení mechanizmu uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM). Dokument vstoupil v účinnost už letos 1. října a  ...

Načíst více