Tempo výroby vozidel v závěru roku nadále zpomaluje

19/12/2024

Výroba vozidel v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech. | Foto: HMMC

Od začátku roku do konce listopadu bylo na linkách tuzemských výrobců vozidel zhotoveno celkem 1 365 816 osobních vozidel, tedy o 5 % více než ve stejném kumulativním období předchozího roku. V porovnání se začátkem roku však tempo výroby v závěru roku nadále zpomaluje. Nižší meziroční výsledky zaznamenali výrobci autobusů, kterých bylo v daném období vyrobeno 3 996 ks, tedy o 14 % méně. Dařilo se naopak výrobě motocyklů s celkovým počtem 864 zkompletovaných strojů. Výroba v kategorii vozidel s elektrickým pohonem aktuálně představuje 10,5 % z celkové produkce vozidel. Za prvních jedenáct měsíců bylo vyrobeno celkem 107 998 čistě elektrických a 35 695 plug-in hybridních vozidel.

 


„Přestože lze očekávat, že celoroční objem výroby překoná nejen hodnoty roku 2023, ale i historická maxima domácí výroby, ukazuje se, že stagnace na evropských trzích dopadá ve třetím kvartálu negativně i na tuzemské výrobce a dodavatele. Listopad byl druhý měsíc v řadě, kdy se vyrobilo meziročně méně vozidel a obdobné lze očekávat i za prosinec. Ani nadcházející měsíce přitom nebudou z hlediska výroby a odbytu zdaleka tak příznivé, jako tomu bylo v prvním pololetí letošního roku. To nakonec potvrzují i ekonomické prognózy ECB, které pro nadcházející 2 roky očekávají růst HDP jen něco málo přes 1 %. Tato situace se propisuje i do vývoje podílu elektrických vozidel na celkových prodejích, který meziročně poklesl na 13 % a dále tak rozkolísává plánování výroby. Přitom již v roce 2025 evropská regulace emisí CO2 předepisuje, aby tento podíl činil zhruba 24 %. V opačném případě hrozí evropskému autoprůmyslu drakonické sankce, které povedou jen k dalšímu snižování celkového objemu výroby a prodejů, omezování investic i snižování počtu pracovních míst. Proto je nezbytné, aby evropská politická reprezentace začala vnímat tržní realitu a urychleně přehodnotila neflexibilně nastavené cíle, říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.


 

Osobní vozidla

Za jedenáct měsíců tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 1 365 816 osobních vozidel, tj. meziročně o 5 % více než ve stejném období předchozího roku. Elektrických automobilů bylo v daném období zhotoveno 143 578 ks a jejich podíl na tuzemské produkci představuje 10,5 %. Celkem bylo zkompletováno 107 883 bateriových BEV a 35 695 plug-in hybridních vozidel.

Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v lednu až listopadu 844 721 osobních automobilů (+4,6 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 91 625, tj. 10,9 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 76 262 vozidel bateriových a 15 363 vozidel plug-in hybridních.

V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za prvních jedenáct měsíců vyprodukováno celkem 310 250 vozidel, tj. o 2,3 % méně než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 31 621 čistě elektrický a 20 332 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvoří 16,7 % z celkové tuzemské produkce značky.

Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v daném období 210 845 zkompletovaných automobilů, tedy o 35 196 a 20 % vozidel více než ve stejném období minulého roku, který byl ovlivněn řadou odstávek, způsobených nedostatkem některých dílů pro výrobu. Téměř polovinu produkce představoval hybridní model Yaris HEV.

Autobusy

Výroba autobusů zaznamenala nepatrný meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby. V prvních jedenácti měsících bylo v České republice vyrobeno celkem 3 996 autobusů, tedy o 648 méně (-14 %) než ve stejném období loňského roku.

Ve vysokomýtskému Iveco CR bylo vyrobeno 3 634 autobusů (-15,5 %) a dalších 597 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggia v Itálii. Meziročně vyšší výrobní výsledek evidoval libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 331 autobusů, tedy o 8 ks více než v daném období loňského roku (+2,5 %). Vyšší trend výroby zaznamenala i společnost KHMC s hodnotou 29 vyrobených minibusů, kterých za dané období vyrobila o 11 ks více než v loňském roce (+61,1 %).

Výrazný meziroční nárůst zaznamenal segment čistě bateriových autobusů, kterých bylo za leden až listopad vyrobeno celkem 115 ks, tedy o 89 elektrických autobusů a 342,3 % více než v minulém roce. 76 z nich bylo vyrobeno v Iveco CR a 39 v SOR Libchavy.

Motocykly

Tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční nárůst výroby. V lednu až listopadu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 864 motocyklů (+18 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 132 motocyklů více než v předešlém roce.

Dokumenty

Kontakt

Ing. Tomáš Jungwirth
Ing. Tomáš Jungwirth

manažer komunikace

jungwirth@autosap.cz

Další tiskové zprávy

Další tiskové zprávy

+ Zobrazit