Český autoprůmysl 2/2022: “Už by bylo dobré, vrátit se do klidných vod”

10. 6. 2022

…říká ve velkém rozhovoru Tomáš Vondrák, generální ředitel Continental Automotive Brandýs nad Labem. Tento i další zajímavé rozhovory, novinky od našich členů, aktuální trendy, evropské okénko nebo pohled do zahraničí najdete v letním vydání časopisu ČESKÝ AUTOPRŮMYSL.

Online vydání časopisu najdete v odkazu ZDE


Editorial

Ještě před několika měsíci očekávala Světová banka, že rok 2022 bude rokem stabilizace, tedy aspoň pokud jde o ceny komodit. Že bude letošek, přesněji druhé pololetí obdobím, kdy se věci a procesy začnou vracet do „normálu“, věřili i mnozí analytici, manažeři a vlastníci firem. Dnes Světová banka predikuje, že ceny hlavních komoditních skupin včetně ropy a zemního plynu zůstanou vysoko nad předválečnými prognózami minimálně do roku 2024. Manažeři a vlastníci firem dnes raději nedělají předpovědi žádné. Plánovali by, ale není žádný pevný základ, na kterém by bylo možné stavět. Jistoty se začaly stávat nejistotami už před více než dvěma roky s nástupem pandemie; válka na Ukrajině pak rozhodila zavedené pořádky totálně.

Ve většině podniků je to tak nějak trochu jako přes kopírák. Nedostatek čipů a jiných elektrokomponent nedovoluje dokončovat výrobky, některé materiály, suroviny a komponenty přicházejí v trojnásobně dlouhé lhůtě než dřív, nebo taky vůbec. Ceny surovin a materiálů, zejména oceli, magnézia, paládia nebo hliníku rostou do nebe, jejich doprava, když už je k dispozici, rovněž. Automobilky ruší objednávky a neodebrané zboží tak zůstává déle na skladech – nebo naopak zákazník požaduje něco mimořádně rychle, aniž by to dodavatel měl z čeho vyrobit. Ceny elektřiny a plynu dělají v hospodaření zářezy ve stovkách milionů.

Výstižně tu skoro tříletou anabázi popisuje ředitel závodu THK v Dačicích Jiří Vystrčil, přičemž v mnohém se shoduje s jednatelem firmy Mubea Miroslavem Mikulou. Tyto dvě společnosti jsou typickými zástupci dodavatelského sektoru, ale perou se v mnoha ohledech s týmiž problémy jako finalista Iveco. A výjimkou není ani Continental v Brandýse. Ten představuje trochu jinou kategorii dodavatelů (více než cena oceli ho trápí absence čipů), ale i Tomáš Vondrák říká, že je to náročné. Někdo tohle všechno nazývá „stress testy“, někdo přímo smrtícím koktejlem.

Při přípravě tohoto čísla časopisu jsme se setkali i s firmami, které nechtěly komentovat vývoj vůbec. „Ne, děkuji, zavolejte tak za půl roku za rok, tedy jestli ještě bude nějaký automotive existovat…“ reagoval na žádost o rozhovor šéf jedné z dodavatelských firem. V Českém autoprůmyslu se snažíme přinášet pokud možno dobré zprávy, psát o úspěších podniků a inspirovat ostatní. V každé firmě, která je členem AutoSAPu, je spousta zkušeností, know‑how, nápadů. Přes všechny aktuální potíže se můžou Iveco, Mubea, Toyota, THK a zejména Continental, tedy podniky, o kterých tentokrát píšeme, pochlubit nejedním úspěchem a zejména zaváděním opatření pro časy „potom“. Takže závěr je jasný: Český automotive bude existovat i nadále. Jen bude jiný. Jak jiný, o tom napoví třeba text o ESG nebo nové elektromobilní platformě. Automobilový byznys bude štíhlejší, více hi‑tech a hlavně zelenější. Což ovšem neznamená, že by v nejbližších letech nebylo chytré věnovat pozornost i méně rozvinutým trhům, třeba v Africe.

Libuše Bautzová, šéfredaktorka časopisu Český autoprůmysl