Continental Barum: Automatický sklad pneumatik jako pilotní projekt

První automatický sklad pneumatik koncernu Continental se stává novou dominantnou Otrokovic. | Foto: Continental Barum

Optimalizace výrobních procesů, rychlejší dodávky zákazníkům a udržitelnější provoz – to jsou hlavní přínosy nově zprovozněného automatického skladu pneumatik koncernu Continental. V Continental Barum jde o největší investiční realizaci poslední doby. Automatizace ušetří několik desítek zaměstnanců, kteří můžou být převedeni na jinou činnost. Budova vysoká 43 metrů se zároveň stává novou dominantou města Otrokovice.

Za účasti vedení koncernu Continental byl na konci ledna slavnostně otevřen nový, plně automatizovaný regálový sklad hotových výrobků. Jedná se o největší investiční akci, kterou otrokovický Continental Barum v poslední době realizoval. Objekt skladu je vysoký 43 metrů, tedy přibližně stejně jako Socha svobody v New Yorku, a bude tak v Otrokovicích nepřehlédnutelný.

První v Continental Tires

Jak zmínil při příležitosti oficiálního otevření skladu vedoucí výroby a logistiky ve společnosti Continental Tires Bernhard Trilken, jedná se o první takto automatizovaný sklad na pneumatiky koncernu Continental. „S novým plně automatizovaným skladem výrazně zvýšíme efektivitu našich logistických procesů v Otrokovicích. Budeme tak rychleji obsluhovat naše zákazníky a snižovat uhlíkovou stavu našich provozů,“ uvedl.

Sklad vznikl v místech, kde měla společnost už nepotřebné objekty. S pracemi se začalo v roce 2022, na podzim loňského roku bylo hotovo. Rozloha skladu je 10 tisíc m2, což umožňuje v prostoru uskladnit až 930 tisíc plášťů. Z tohoto důvodu je nyní možné výrazně zredukovat přepravu a převozy plášťů do externích skladů mimo Otrokovice, a tím omezit produkci CO2. Doposud se velká část pneumatik uskladňovala nejen v blízkosti areálu, ale dokonce i ve vzdálené Ostravě. Přitom některé z výrobků se před expedicí musely kvůli kompletování zakázky vozit zpět do Otrokovic.  Novým skladem se tak eliminuje až 16 720 převozů do jiných skladů za rok.

Místo lidských robotické ruce

Skladovací řešení je tvořeno vysokými regály s malými uličkami, které umožňují vertikální i horizontální zaskladňování a vyhledávání uskladněného zboží za pomoci mobilních zakladačů. Tyto zakladače automaticky přepravují pneumatiky uložené na paletách po prostoru skladu a zaskladňují je na vybranou pozici. K třídění přicházejících výrobků dochází za pomocí osmi portálových robotů, kteří výrobky roztřídí a následně uloží na palety dle jednotlivých rozměrů. Dalších šest portálových robotů pak obstarává expedici plášťů.

„K manipulaci lidskou rukou dochází naposledy při vizuální kontrole a pak až při nakládce do kamionu,“ popisuje proces Libor Láznička, jednatel společnosti Continental Barum, jednu z výhod automatického skladu. Pláště jedou na dopravníku přímo z výroby, systém je roztřídí, poskládá, dá na palety a uloží do skladu s vysokými regály. Při expedici dokáže robot z uložených plášťů vybrat požadované množství, seřadí a připraví je na pásu, který je dopraví k rampě, kde se přeloží do kamionů.

Automatizace ušetří několik desítek pracovníků, jejichž práce byla navíc monotónní a namáhavá. Podle šéfa firmy budou převedeni na jinou výrobu.

Jako na horách

Kromě udržitelnosti byl při projektování skladu kldený důraz hlvně na bezpečnost celého provozu skladu. Uvnitř skladu jsou nainstalovány v každé třetí řadě sprinklerové hlavice, které v případě požáru zahájí hašení objektu. Celkem jich je 15 tisíc. Vedle skladu vyrostla také 40 metrů vysoká železobetonová protipožární stěna.

Inovativní je také prostředí automatizovaného regálového skladu, kde došlo k redukci množství kyslíku na hodnotu 14,2 procenta. „Vzduch je tady jako na horách, ve výšce několik tisíc metrů. Důvodem pro snížení koncentrace kyslíku je požární bezpečnost skladovacího prostoru, které se tímto stává prostředím s nemožností vzniku hoření pneumatik,“doplňuje Libor Láznička.

Pro zachycení dešťové vody a jejího následného využití byla v okolí skladu vybudována retenční nádrž o objemu 600 m3. Součástí skladu je také menší administrativní budova, na níž v nejbližší době vyroste ze západní strany zelená stěna pro kultivaci prostředí a zachování příjemného klimatu v kancelářích.

 


Společnost Continental Barum je součástí nadnárodního koncernu Continental s ústředím v Hannoveru. Zaměstnává víc než 5000 pracovníků a je tak největším zaměstnavatelem ve Zlínském kraji. Její tržby předloni vzrostly meziročně o 19 procent na 70,2 miliardy korun. Zisk po zdanění činil 3,68 miliardy korun, o rok dříve 2,49 miliardy korun.

Continental AG je německá akciová společnost, která se zabývá výrobou součástí v automobilovém průmyslu. Specializuje se na pneumatiky, brzdové systémy, elektronické stabilizační programy, vstřikovací systémy spalovacích motorů, tachografy a dalších komponenty. V roce 2022 dosáhla společnost Continental obratu ve výši 39,4 miliardy eur a v současné době zaměstnává přibližně 200 000 lidí v 57 zemích a trzích. Ve fiskálním roce 2022 dosáhl sektor skupiny Tires tržeb ve výši 14 miliard eur. Divize pneumatik společnosti Continental zaměstnává 57 000 lidí po celém světě a má 20 výrobních a 16 vývojových závodů.

V České republice je zastoupen výrobními a prodejními jednotkami v Adršpachu, Brandýse nad Labem, Jičíně, Otrokovicích, Ostravě, Frenštátu pod Radhoštěm a Horšovském Týně. Celkem tady zaměstnává víc než 17 tisíc lidí.


 

Kontakt

Ing. Libuše Bautzová
Ing. Libuše Bautzová

šéfredaktorka časopisu Český autoprůmysl

bautzova@autosap.cz

Další články a rozhovory

Další články a rozhovory

+ Zobrazit