22. 9. 2020 / Ze 182 miliard korun, které jsou pro Českou republiku alokovány v evropském fondu obnovy, bude čerpat i automobilový průmysl – prostřednictvím programů na vývoj nových technologií či na budování infrastruktury související s nástupem čisté mobility. Rozhodně nepředpokládáme, že bychom z toho dotovali nákupy elektromobilů, říká ministr Karel Havlíček.
Automobilový sektor patří mezi ty, které byly zasaženy koronavirovou pandemií nejvíce. Teď se zdá, že jsou firmy z nejhoršího venku, ale podle analytiků bude trvat pravděpodobně řadu dlouhých měsíců, než zase dosáhnou výkonnosti, kterou měly před ní. Souhlasíte s tím, pane ministře?
Podle našich indicií, které máme
posbírané od klíčových automobilových hráčů nejen v České republice, ale i
v celé Evropě, by měl letos poklesnout jejich výkon přibližně o 20 procent.
To se na první pohled nemusí zdát až tolik, ale ztráty určitě budou. Mimo jiné
se to projeví i nižší výkonností ve výzkumu a vývoji. Hlavní výrobci
v oboru jsou kapitálově velmi silní, určitě krizi přežijou, větší problémy
budou mít stovky a tisíce dodavatelů a subdodavatelů, kteří jsou na nich závislí.
Odhadujeme, že do plné výkonnosti,
jako byla před krizí, a to i ve smyslu výzkumu a inovací, se automobilové firmy
dostanou v roce 2022. Rok 2021 bude lepší než letošní, bude to rok stabilizační,
ale určitě ještě nebudou v kondici, v jaké byly začátkem roku 2020.
Máte vůbec vzhledem k šíři
vaší agendy prostor na to, abyste se nějak detailněji automobilovým průmyslem
zabýval? Nebo to berete tak, že je to sektor jako každý jiný?
Nepřeceňujte roli ministra, já
nemůžu detailně rozumět všem typům průmyslu. Role ministra je vytvořit zázemí
pro to, aby se věci řešily, a řídit úřad. To znamená vybrat klíčové lidi a
tlačit je manažerskými nástroji k tomu, aby byly výsledky.
Když se bavíme o průmyslu, tak jsem
u těch klíčových průmyslových platforem, jako je energetická, strojírenská,
stavební a další, a jednou za měsíc se potkávám s hlavními aktéry, s
asociacemi a velkými výrobci z těchto oborů a řešíme jejich požadavky,
protože to všechno bude součástí hospodářské strategie a Národního plánu obnovy.
Pokud jde o automobilový průmysl,
v tom se hodně angažuju osobně. Jsem obden v kontaktu třeba
s vedením Škodovky. Dneska ráno jsem zase měl setkání se šéfem Hyundaie. Jsem
s hlavními hráči online na mobilu, a cokoliv je potřeba, řešíme okamžitě.
Co jste řešili s šéfem
společnosti Hyundai?
Řešili jsme jejich velký problém
s exportem do Velké Británie. To jsou vážné problémy. Covid se přežene,
ale brexit je průšvih. V případě, že nedojde k dohodě mezi EU a
Velkou Británií, tak začne na auta platit desetiprocentní clo. A to by byla pro
nošovický Hyundai velká rána, protože by se jim produkty do Velké Británie o
deset procent zdražily. A u nich to představuje asi 15 procent produkce, tedy
asi 40 tisíc vozů.
To je problém, který se netýká
jen značky Hyundai. Ale jak byste to chtěli vyřešit? To je přece něco, co se
musí vyjednat na úrovni Evropské unie.
No samozřejmě, že to můžeme,
musíme řešit, jsme přece Evropská unie! Můžeme to řešit tak, že budeme
intenzivně využívat všech tlaků na eurokomisaře, a to na úrovni ministrů i
premiéra. Všechny členské státy se musí spojit a táhnout za jeden provaz. To
nemůžou řešit jen eurokomisaři, ty klíčové země na ně musí tlačit. My jsme
exportně orientovanou ekonomikou a nemůžeme přejít to, že by někdo domluvil nějaké
parametry, které nám nebudou vyhovovat.
A komu by měl šéf Hyundaie ty požadavky říkat? Měl by volat do Bruselu? Má „svého“ ministra, tak se s probléme obrací na něj a očekává, že to bude řešit. Ale mluvili jsme spolu také o infrastruktuře pro elektromobily, o dobíjecích a vodíkových stanicích.
„Covid se přežene, ale brexit je průšvih. V případě, že nedojde k dohodě mezi EU a Velkou Británií, tak začne na auta platit desetiprocentní clo… A kdo by to měl řešit jiný než my? Jsme přece Evropská unie.„
Co se týče programů na
výstavbu infrastruktury k dobíjení elektromobilů, těch už běží celá řada a
zdá se, že dobíjecích bodů přibývá poměrně rychle. Co jiná podpora
elektromobility?
Tyhle věci jsou v celé řadě
různých programů, záleží na tom, kdo je žadatelem o podporu. Když si bude
nějaký podnikatel budovat dobíjecí síť, půjde podpora přes ministerstvo
průmyslu a obchodu. Pokud to bude veřejná služba, výstavba dobíječky třeba
někde u čerpací stanice, tak to půjde za ministerstvem dopravy. Když si někdo
na domku nainstaluje solární panel, k němu akumulátor a elektrodobíječku,
tak se to bude týkat ministerstva pro životní prostředí. A když se bude jednat
o municipality, když si město nebo nějaká městská dopravní společnost bude
třeba kupovat nějaké dobíjecí stanice, tak to půjde za ministerstvem pro místní
rozvoj.
Peněz na tyto účely je opravdu
hodně na dalších deset let. Rozdělovat se budou klasicky prostřednictvím
rezortních operačních programů financovaných z evropského fondu obnovy.
Kromě EU recovery fondu na to půjdou i peníze z Just transition fondu (Just
transition fund má pomoci regionům EU vyrovnat se s důsledky přechodu k uhlíkové
neutralitě, je součástí plánu na dosažení uhlíkově neutrální EU do roku 2050 v
souladu s Pařížskou klimatickou dohodou – pozn. red.). Využívat budeme i
Modernizační fond.
Pak jsou ale některé
záležitosti, o kterých se sice měsíce mluví a které spadají do kompetence vašeho
ministerstva a ministerstva financí, ale nic se v tom neděje. Jak to
vypadá například se zavedením mimořádných odpisů vybraného hmotného majetku
zařazeného ve druhé odpisové skupině, respektive se zkrácením doby odpisování
z pěti na dva roky? To se samozřejmě netýká pouze aut, mělo by to celkově
povzbudit podniky k investicím, ale mohlo by to firmy podnítit i k nákupu
nových vozů.
Tady už máme řešení hotové, jen
ho teď ještě nemůžu říct. Nechceme, aby firmy měly pocit, že kdyby nekoupily
auto teď, ale odložily to třeba o měsíc nebo ještě dále, že by měly lepší
podmínky. Není to tak. Můžu vám prozradit, že to bude platit zpětně. Ale chceme
to zveřejnit na speciálním briefingu až v momentě, kdy se to bude načítat
v Poslanecké sněmovně do pozměňovacího návrhu zákona. (Podle informací
ČA by to mělo být ještě na zářijové schůzi Poslanecké sněmovny – pozn. red.)
S jakou zpětnou platností
to bude?
Nechci to teď říkat, zatím to
nevědí ani ti největší automobiloví hráči. Ale můžou být všichni v klidu a bez
problémů auta nakupovat. Ale jak jste říkala, netýká se to jenom aut, týká se
to valné části hmotných aktiv. Představíme to společně s dalšími opatřeními
jako takový balíček podpory pro investování. Pracuje na tom ministerstvo
financí a ministerstvo průmyslu a obchodu.
Co bude v tom balíčku ještě
dalšího?
Součástí balíčku opatření na
oživení naší ekonomiky má být taky novela nařízení vlády k investičním
pobídkám. Chceme tak podpořit investiční aktivitu soukromých investorů a taky
motivovat k aktivitě výrobce strategických produktů, které souvisejí s
ochranou života a zdraví v mimořádných situacích. Počítáme třeba s tím, že
se sníží minimální limity pro kvalifikaci do systému investičních pobídek nebo
že výrobci strategických produktů nebudou muset plnit podmínku vyšší přidané
hodnoty a budou moct dostat podporu až 10 procent způsobilých nákladů.
Strategickými výrobky se míní vybrané ochranné osobní pomůcky, zdravotnické
prostředky a farmaceutika s tím, že všechny projekty by nadále schvalovala
vláda.
Podstatou toho všeho je nejen obnovit
ekonomiku, což znamená zejména zvýšit HDP a snížit nezaměstnanost, chceme také
vybudovat, respektive zvýšit státní odolnost, podpořit rozumná ekologická
řešení a digitální rozvoj. Covidový program Antivirus se tak má změnit na
kurzarbeit, kdy stát bude v krizových dobách i nadále přispívat na mzdy zaměstnanců, aby
je nepropustili. Ale bude to více motivační a ve prospěch těch, co produkují,
nikoliv těch, co stojí. Máme taky programy ekonomické migrace, které počítají
s poskytováním podpory přímým
zaměstnavatelům, kteří potřebují do České republiky přivést vysoce
kvalifikované zahraniční pracovníky. Firmy se podporují prostřednictvím půjček
a záruk, kompenzujeme nájemné a máme řadu nových motivačních programů ve
výzkumu a inovacích.
Česko bude v příštích sedmi
letech z rozpočtu Evropské unie navýšeného o fond obnovy čerpat 35,7 miliardy
eur, tedy přibližně 950 miliard korun. Fond obnovy z toho činí 182 miliard
korun. Podle vyjádření premiéra Babiše pro média (denik.cz 21. 7. 2020 –
pozn. red.) bychom peníze z tohoto fondu měli využít zejména na
podporu automobilového průmyslu, investice do zdravotnictví nebo na
digitalizaci. Platí to?
Ano, ale není to jen tohle. Musíme
si uvědomit, že fond obnovy je určen na podporu reforem, na restrukturalizaci
ekonomiky v době postkovidové. Jsou tam nějaké podmínky, které musí být
splněny, například že 30 procent prostředků musí jít do zelené ekonomiky, že se
musí investovat do nových technologií…
Jelikož to spadá pode mě jako
místopředsedu vlády, alokoval jsem na to kvalitní tým lidí a živě diskutujeme o
podmínkách s Evropskou komisí a zároveň připravujeme hospodářskou strategii,
která bude vlastně tím základním dokumentem pro plán obnovy. Je to vlastně
totéž. Bude ukazovat, kde chceme být v průmyslu, v zemědělství, v dopravě
a dalších oblastech v horizontu pěti až deseti let.
S přípravou plánu obnovy
pomáhá Národní ekonomická rada vláda (NERV). Jak vypadají její doporučení?
Shodujeme se v tom, že naší
základní vizí je ekonomika postavená na přidané hodnotě. Současně je to postaveno
na několika klíčových pilířích, přes které by se měly realizovat investice.
Jedním z nich je pilíř digitalizace veřejného i privátního sektoru, pak je
tam pilíř fyzické infrastruktury, ten je největší, to jsou chytré stavby v průmyslu,
dopravě, energetice, zemědělství, pak je tam oblast vzdělávání se zaměřením na
nové technologie, dále jsou tam určité institucionální reformy, výzkum a vývoj
v oblastech, které určíme, a oblast zdravotnictví. A teď to všechno
skládáme dohromady.
Znamená to tedy, že se plán obnovy
nezabývá jednotlivými sektory průmyslu, tedy jmenovitě ani automobilovým
průmyslem.
Automobilový průmysl tam samozřejmě máme, a to jak v oblasti nových technologií, tedy přechod na moderní výrobu, tak v oblasti čisté mobility, což je budování infrastruktury pro elektřinu, vodík, plyn a další na to navázané záležitosti. Ale rozhodně nepředpokládáme, že bychom z toho fondu dotovali nákupy elektromobilů.
Mimochodem, myslíte si, že
české automotive firmy budou benefitovat z toho, že podporu nákupu aut,
šrotovné, zavedli v některých jiných evropských zemích?
Kdyby se v Německu zavedlo
klasické šrotovné, tak by to našim producentům samozřejmě pomohlo. V Německu to
ale úplně typické šrotovné není.
Takže zpět k plánu
obnovy. Pokud vím, Národní plán obnovy a Národní program reforem, jak se těm
dokumentům správně říká, by měly být hotové někdy v polovině října, pak by
je měla schválit vláda a poslat Evropské komisi. Pokud by se jí námi předložený
plán nelíbil, znamená to, že bychom peníze nemuseli dostat?
Ne, tak to není, ty peníze jsou
víceméně jisté. Ano, může se stát, že k němu bude mít Evropská komise
připomínky a bude třeba ho nějak opravit. Stejné plány budou dávat i všechny
další členské země, takže bude potřeba to nějak sladit. Ale na to je ještě čas.
Finální rozhodnutí by měla Komise sdělit do 30. dubna 2021, v říjnu
odevzdáme na Komisi první verzi plánu. Po konečném schválení začneme připravovat programy
na čerpání.
Jaký je další časový plán?
Do konce roku 2023 musí být všechno, tedy celá ta suma, vyzávazkované. To znamená, že budou projekty už v té fázi, že u nich budou například smlouvy s dodavateli a bude přesně vyčísleno, kolik peněz na to bude potřeba. Proplaceno by pak všechno mělo být do konce roku 2026.
„Vidím projekt výstavby „gigafactory“ na baterie u nás velmi reálně. Sleduji to a se společností ČEZ diskutujeme výši investice, počty zaměstnanců i lokalitu. ČEZ dnes vybírá spoluinvestory.“
Odhaduji, že jedním
z projektů, který by mohl být z peněz z fondu obnovy podpořen,
by mohla být výstavba továrny na baterie pro elektromobily. Už před časem se objevila
zpráva, že výstavbu zvažuje ČEZ. Mělo by jít o investici až za 27 miliard
korun. Spolupracujete na tom nějak?
Plán není směrován na konkrétní
projekty, ale na oblasti. S ČEZem komunikujeme velmi intenzivně. Dnes je
to zejména energetická společnost, ale s odklonem od uhlí bude hledat
další investiční příležitosti. Jeden z prvních kroků, které jsme
v téhle oblasti udělali, bylo, že ČEZ se stal vlastníkem majoritního
podílu v české firmě Geomet, která je držitelem přednostních práv na průzkum a
využití ložiska lithia u Cínovce v Krušných horách. To je jen krok k tomu,
aby vybudoval „gigafactory“ na výrobu baterií.
ČEZ je dnes jedním
z nejgramotnějších velkých, středoevropských investorů, je to zdravá firma
s dostatečným kapitálem a nedovedu si představit, kdo jiný by to u nás
dokázal. Já to společně s nimi sleduji, diskutujeme výši investice, počty
zaměstnanců i lokalitu. ČEZ dnes vybírá spoluinvestory jak v oblasti chemie,
tak v oblasti automobilového průmyslu. Vidím ten projekt jako velmi reálný.
Jaká lokalita připadá
v úvahu?
Pokud vím, řeší se zatím dvě
možné lokality, jedna je na Sokolovsku, druhá v severních Čechách.
Rozhodnout musí ČEZ. Naší ambicí je, aby to bylo v regionu, který je nějak
postižený. Jestliže tady skončila těžba uhlí, bylo by dobré vytvořit tady
nějaké jiné pracovní příležitosti.
Už jsme na začátku zmínili
brexit, ještě bych se k němu vrátila trochu z jiné strany. V
souvislosti s odchodem Velké Británie z EU se hovoří také o tom, že
bychom mohli využít příležitost a přitáhnout k nám nějaké investice, které
se třeba hodlají z Británie přesunout na kontinent. Dělá se v tom
něco?
Dobrá zpráva je, že Česká
republika byla asi před měsícem vyhlášená mezi top deseti zeměmi světa, kam se
doporučuje investovat. Je to už „postcovidový žebříček“, kterou udělal jako
každoročně CEO Magazin, což je periodikum, které odebírají šéfové všech
světových korporací. Z Evropy je v této desítce jen Velká Británie, Polsko
a my. Vděčíme za to stabilitě prostředí, bezpečnosti, daňovému prostředí,
vzdělanosti, pracovní síle.
A pak jsou samozřejmě
k přilákání investorů důležité i nějaké legislativní nástroje. Chystáme se
teď představit změnu nařízení vlády o investičních pobídkách, o které jsem už
mluvil dříve. Investiční pobídky by měly
být jednoznačně zaměřené na přidanou hodnotu, výzkum a vývoj, rozhodně už
nechceme podporovat montovny. Nebudeme to dělat novelou zákona, protože to by
trvalo dlouho a my chceme rychle motivovat firmy k investicím. To se
nebude týkat jen zahraničních společností, ale hlavně českých subjektů.
Stále bude o každé jednotlivé
velké investici rozhodovat vláda: tomu dám pobídku, tomu ne? Nemůže to některý
z investorů považovat za diskriminační?
Ano, tak to bude. Už nechci být
automat na podepisování investičních pobídek. Jestliže někomu dáváme
stamilionové pobídky, tak je správné, aby se k tomu každý ministr vyjádřil
a vláda přijala nějaké rozhodnutí. Jsou to projekty, které tady budou dlouhou
dobu.
Zdá se, že teď sem moc zahraničních
investorů nechodí, možná postcovidový útlum?Jednáte teď s nějakou
významnou firmou o případné investici v ČR?
Některé firmy naopak vidí
v současné době investiční příležitost, protože právě dnes můžou dostat zajímavou
pobídku. My jednáme s investory průběžně. V současnosti můžu říct jen
to, že dva z nich jsou opravdu „světová liga“, ale to ještě neznamená, že
sem opravdu nakonec přijdou, většinou jednají s více zeměmi.
Investoři z oblasti
automobilového průmyslu to asi nebudou. A upřímně: chtěl byste tady dalšího
velkého hráče ze sektoru automotive?
My chceme každého kvalitního
investora, který tady bude vyrábět něco s vysokou přidanou hodnotou a
platit daně. Ale je nepravděpodobné, že by sem teď přišel nějaký velký světový
výrobce a postavil tady fabriku. V Evropě jsou teď podle mého názoru karty
na nějaký čas rozdané.
Před nedávnem jste se vy a
premiér sešli s novým šéfem ŠKODY AUTO Thomasem Schäferem, abyste si
vyjasnili, jakým směrem se automobilka dál vydá. Získal jste z toho pocit,
že odboráři v automobilce se obávají zbytečně, když si myslí, že by se
ŠKODA měla přeorientovat na levné vozy?
Myslím, že už se to trochu
zklidnilo. Možná ta rétorika ze strany VW nebyla úplně nejšťastnější, možná to
taky všechno bylo trochu zkreslené překladem. Naše stanovisko je jasné: ŠKODA
AUTO je pro nás klíčovým investorem, naprosto zásadním výrobcem, navíc je to
společnost, která v Česku suverénně nejvíc investuje do výzkumu. A navíc je
to i srdeční záležitost.
Na druhé straně Škodovka taky čerpá podporu, například z programu Antivirus čerpala ve slušné míře. Rádi jim podporu poskytneme, ale musí existovat nějaký vztah mezi nimi a státem. Samozřejmě jim nemůžeme zasahovat do toho, co mají vyrábět, ale chceme být účastni diskuzí o jejich vizích a o strategii. Nový šéf jasně deklaroval, že budou nadále investovat do výzkumu 20 miliard korun ročně. To pro mě byla klíčová informace, protože to je ten indikátor budoucnosti. Nebude ani žádný ústupek z kvality a prototypy nových vozů tak, jak byly plánované, pojedou dál. No a jestli chtějí být zároveň agresivnější i v té úrovni levnějších vozů, proč ne, to je v pořádku. Podstatné je, že značka Škoda bude stále značkou vysoké kvality jako teď.
Libuše Bautzová
Rozhovor byl publikován v magazínu Český autoprůmysl 3/2020
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.