Automotive firmy a evropská legislativa. Co dává smysl a co je mimo realitu?

Ankety se účastnili (zleva): Miroslav Záhorec, Miroslav Dvořák, David Kříž, Lukáš Rosůlek, Petr Michník a Petr Mašek. | Foto: AutoSAP

Měla by vláda nějak specificky podpořit sektor automotive / vybrané podniky při zelené transformaci? Jaké by měly být z hlediska automotive priority České republiky v evropské politice? A jaké změny se opravdu reálně podaří v současné platné zelené legislativě prosadit? Zeptali jsme se manažerů několika firem v automobilovém sektoru, finalistů i dodavatelů. Přečtěte si, jak to vidí Petr Michník, David Kříž, Miroslav Dvořák, Petr Mašek, Lukáš Rosůlek a Miroslav Záhorec.

 


 

Jaké by měly být z hlediska automotive priority ČR v evropské politice?

 

Petr Michník | vedoucí administrativní divize | Hyundai Motor Manufacturing Czech, výrobce osobních automobilů:

V krátkodobém horizontu bylo klíčové přehodnotit sankce za překročení limitů emisí CO2, které nespravedlivě dopadají na výrobce aut. Přechod k elektromobilům nezáleží pouze na výrobcích, do hry vstupují faktory jako nedostatečná infrastruktura nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu. Z dlouhodobého hlediska by Česko mělo prosazovat pragmatickou průmyslovou dohodu EU pokrývající celý hodnotový řetězec – od výzkumu a výroby po energetiku, infrastrukturu a recyklaci – s důrazem na digitalizaci a udržitelnost. Evropa musí být konkurenceschopná na globálním trhu a vytvořit podmínky pro levnou produkci elektromobilů. Důležité je také zachování technologické neutrality, podpora inovací a výzkumu napříč průmyslovými sektory. Evropská unie nutně potřebuje realistický přístup k odpovědnosti v oblasti ESG s ohledem na dostupnost informací a nákladnost jejich sběru. Pro veškerou budoucí legislativu je klíčové zajistit předvídatelnost, vhodné načasování, otevřené konzultace a také alespoň tříletý odstup mezi přijetím regulací a jejich uplatňováním a včasnou sekundární legislativu.

 

David Kříž | generální ředitel | Iveco Czech Republic, výrobce a prodejce meziměstských autobusů |  člen představenstva a předseda Divize finálních výrobců vozidel AutoSAPu:

Automobilový průmysl čelí již delší dobu bezprecedentní regulatorní smršti. S ohledem na klíčovou roli automobilového průmyslu pro Českou republiku by měla být prioritou racionalizace přístupu ke všem regulatorním opatřením a jejich sladění s potřebou zachování konkurenceschopnosti vůči mimoevropským výrobcům a celková podpora průmyslového „dealu“, který bude stát na pilířích podpory inovací, levnějších cen energií, dostupnosti zásadních surovin a populace vzdělané v klíčových oborech.

 

Miroslav Dvořák | předseda představenstva MOTOR JIKOV Group, slévárenství, strojírenská výroba | viceprezident a místopředseda Divize dodavatelů a účelových organizací AutoSAPu:

Česká republika by měla prosadit oddálení „hysterie“ kolem elektromobility. Otázkou je, zda máme jako malá země dostatečnou sílu. Evropský parlament je plný lidí, kteří prosazují drastickou cestu snižování emisí, aniž by vzali v úvahu reálné dopady na průmysl.

 

Petr Mašek | jednatel společnosti Piston Rings Komarov, výrobce pístních kroužků | člen představenstva AutoSAPu:

Podle mého by měly být priority ČR v evropské politice tři. Za prvé musíme dotáhnout nastavení reálných požadavků norem Euro 7/VII. Za druhé je třeba prosadit kritické vyhodnocení všech stávajících nesplnitelných a evidentně amatérsky, politicky a dogmaticky nastavených opatření a cílů. Podle výsledku vyhodnocení je nutné cíle zrevidovat a nastavit odborně, fyzikálně a ekonomicky realizovatelně. A konečně za třetí: Systém zákazů, regulací a politických dotací se musí změnit na podporu a motivaci otevřeného hledání nových lepších řešení, technologií a podnikavosti. Je mi jasné, že bod druhý a třetí zní nesplnitelně a naivně, ale když se na dnešní Evropu podívám realisticky, tak děláme všechno proto, abychom rychle skončili jako chudý, bezvýznamný a nesvobodný region.

 

Lukáš Rosůlek | Country Head Schaeffler CZ, výrobce senzorů, řídicích jednotek, turbodmychadel a dalších komponent pro automotive | člen představenstva AutoSAPu:

Po racionalizaci pokut za fleetové emise je potřeba znovu přehodnotit zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2035, deregulovat energetiku a zmírnit pravidla ohledně emisních povolenek.

 

Miroslav Záhorec | předseda představenstva Strojmetal Aluminium Forging, výrobce hliníkových dílů

Minimum byrokratických omezení a regulací, které brání volnému trhu a uměle vytváří, nebo naopak uměle brzdí poptávku. Energetická politika dlouhodobě vede ke ztrátě konkurenceschopnosti EU jako takové a snižuje možnost mít energetický mix, který umožní dlouhodobou stabilitu.

 


 

Jaké změny se podle vás opravdu reálně podaří v současné platné evropské zelené legislativě prosadit?

 

Michník, Hyundai: Vítám otevřený dialog a skutečnost, že Evropská komise pochopila urgentní situaci v oblasti CO2 regulace pro rok 2025. Jedním z nejdůležitějších úkolů nové Evropské komise je zjednodušení stávající regulace. Dobrou zprávou je, že Komise už připravuje souhrnné nařízení ke snížení byrokracie ve spojení s legislativou řešící problematiku ESG (CSRD, CSDDD, taxonomie) při současném zachování jejího obsahu. Zároveň se ale nemohu zbavit obav, že zjednodušení legislativy je něco, co se EK dosud zřejmě nikdy nepovedlo.

 

Kříž, Iveco: Současná platná „zelená“ legislativa či její pozměněná verze může být realistická pouze tehdy, když bude splněno několik podmínek. Zásadní podmínkou je masivní zavádění infrastruktury (dobíjecích stanic) a podpory výrobců a zákazníků prostřednictvím cílené pomoci, pobídkových mechanismů, stabilního regulačního rámce a přijatelných pořizovacích a energetických nákladů.

 

Dvořák, MOTOR JIKOV: Reálné by bylo alespoň prodloužit termíny a umožnit flexibilnější přístup k přechodu na nové technologie. Bohužel se ale zdá, že politický tlak na elektromobilitu zůstává silný.

 

Mašek, Piston Rings: Vedle již přehodnocených emisních limitů CO2 musí dojít i k přehodnocení  energetické bezpečnosti, stabilitě zdrojů a systému obchodování s energiemi. Musíme vrátit smysl emisním povolenkám, aby motivovaly k úsporám spotřeby energií a snižování emisí a zrušit jejich funkci finančního nástroje.

 

Rosůlek, Schaeffler: Green Deal nerušme úplně, spousta věcí dává smysl, ale netrvejme dogmaticky na něčem, co není fyzikálně proveditelné.

 

 

Záhorec, Strojmetal: Odložit sankce pro OEM za nesplnění nerealistických cílů v oblasti elektromobility. Podpora jádra jako udržitelného zdroje výroby energie.

 

 


 

Měla by česká vláda nějak specificky podpořit sektor automotive / vybrané podniky při zelené transformaci?

 

Michník, Hyundai: Mnoho zákazníků zůstává vůči elektromobilitě skeptických kvůli infrastruktuře, ceně nebo obavám z dojezdu a nabíjení. Pokud mají zůstat v platnosti stanovené emisní cíle, je podpora vývoje, výroby i nákupu elektromobilů formou dotací či daňových úlev nezbytná. Klíčová je i dostupná dobíjecí infrastruktura a opatření ke snížení vysokých cen elektřiny.

 

Kříž, Iveco: Vláda hraje důležitou roli při usnadňování a urychlování přechodu k udržitelnější mobilitě. Její úlohu vidíme v podpoře zavádění infrastruktury a zajištění cenově přijatelné energie.

 

Dvořák, MOTOR JIKOV: Rozhodně by neměla podporovat poptávku po elektromobilech dotacemi – to křiví trh a ve výsledku podporuje pouze velké hráče. Dotace nejsou řešení, Evropa na nich naopak vykrvácí. Místo toho by se měl podpořit vývoj a výzkum alternativních technologií a zachování konkurenceschopnosti průmyslu.

 

Mašek, Piston Rings: Podle mě by největší přínos mělo, kdyby se odstranily diskriminace, které naklání hřiště silně ve prospěch mimoevropského průmyslu. Myslím, že je zásadně špatně, když politici rozhodují o tom, který produkt a technologie dotovat a které ne. To zatím nikdy nedopadlo dobře. Politika může stanovit mantinely, ve kterých se lze pohybovat, a má podporovat výzkum, aby bylo co nejvíc možných řešení. Co se pak prosadí, o tom rozhodnou zákazníci.

 

Rosůlek, Schaeffler: V Beskydech mi kolegyně říkala: „Komu pomáhajú, s tým je zle.“ A jde o to, aby dobro neškodilo. Za svoji kariéru jsem se naučil, že firmy si nejlépe pomohou samy. Od státu potřebujeme bezpečnost, funkční infrastrukturu, moderní legislativu, strategii vzdělání a péči o potřebné. Se zbytkem si poradíme.

 

Záhorec, Strojmetal: Každá umělá podpora a stimulace poptávky je z dlouhodobého hlediska neefektivní a vede k hlubší poruše tržního fungování. Z krátkodobého hlediska se podpora může jevit jako podpůrný stimul. Výhodnější je, když zůstane trh volný a nebudeme se uměle svazovat limitujícími podmínkami, které mimo EU nejsou.

Kontakt

Ing. Libuše Bautzová
Ing. Libuše Bautzová

šéfredaktorka časopisu Český autoprůmysl

bautzova@autosap.cz
Ing. Tomáš Jungwirth
Ing. Tomáš Jungwirth

manažer komunikace

jungwirth@autosap.cz

Další články a rozhovory

Další články a rozhovory

+ Zobrazit