16. 4. 2020 / Přečtěte si rozhovor s Robertem Kimlem, generálním manažerem pro administrativu kolínské automobilky TPCA. Text byl publikován v posledním čísle časopisu Český autoprůmysl, vznikl ještě před vypuknutím současné koronavirové krize. Hlavním tématem rozhovoru byla příprava automobilky na odchod francouzského spoluvlastníka na konci roku 2020 a její plány do budoucna.
Konničiwa!
Hai, konničiwa.
Umíte japonsky? Studoval jste v Japonsku,
působil tam na univerzitě a od té doby pracujete v Toyotě. Jste vlastně tak
trochu Japonec.
Japonsky se
domluvím. A poznamenaný Japonskem samozřejmě jsem. Po té dlouhé době strávené v Japonsku
i jinde v zahraničí nahlížím na život úplně jinak. Při srovnávání různých zemí
můžu říct, že tak, jako se žije tady v České republice, tak se nežije nikde
jinde.
Co je charakteristické pro japonské firmy?
Čím se odlišují od západoevropských?
Jsou to asi tři
zásadní věci. První je velice dlouhodobá perspektiva, se kterou Japonci
pracují. Všechno řeší na pětiletky, desetiletky. Stanoví si určitou strategii a
tu se snaží udržet bez ohledu na to, jak se vyvíjí ekonomický cyklus.
Druhou důležitou
charakteristikou je zaměření na rozvoj lidí, a to na všech úrovních. Rozvoj
jednotlivce nikdy nekončí. A Japonci jsou ochotni do toho hodně investovat.
Třetí věcí je
přístup k lokalizaci. Oni si velmi dobře uvědomují, že nemohou do každé země
přivézt jen svůj japonský management a řídit
všechno jen podle
svých pravidel. Dávají prostor lokálnímu managementu, protože věří, že s ním
můžou dosáhnout ještě lepších výsledků. Respektují lokální pravidla, lokální kulturu
– na kterou roubují tu svoji a říkají tomu Toyota Czech Way.
Vaše pozice se nazývá generální manažer
pro administrativu. Co to obnáší?
Vezmu to trochu
zeširoka. Jak jsem už řekl, personální rozvoj je základem japonské kultury.
Vedení japonských firem by proto mělo být multifunkční, a to platí i pro mě. Dá
se to chápat tak, že jsem na nějaké cestě, během níž jsem byl generálním
manažerem ve výrobě i v kvalitě, řídil jsem výrobu motorů v Polsku a teď jsem v okruhu
došel na toto místo.
Společnost řídí
prezident a pod něho spadají dvě oblasti – výrobní a administrativní. Výroba se
zabývá pouze výrobou a administrativa zahrnuje vše ostatní a je podporou pro výrobu.
Jako manažer pro administrativu mám na starosti lidské zdroje, platové otázky,
jednání s odborovými organizacemi, bezpečnost práce, IT oddělení, finance
a další.
TPCA je dnes společným podnikem japonské Toyoty a francouzského PSA, od roku 2021 ho převezme celý Toyota. Kolínský podnik se stane dceřinou společností Toyota Motor Europe a připojí se k sedmi dalším závodům, které Toyota provozuje v Evropě. Proč k tomu vůbec dochází?
Došlo k tomu, že
každý z partnerů má v oblasti výroby malých vozů jinou byznysovou strategii.
PSA si koupilo Opel, teď se spojuje s Fiatem, má velké volné kapacity a chce je
optimalizovat. Toyota malým autům věří. Lidé se přesouvají do měst, kde je málo
prostoru, pořizují si více aut do rodiny. Prostě jsme přesvědčení, že malá auta
mají budoucnost.
V jiných oblastech
ale PSA s Toyotou budou stále partneři, dokonce svoji spolupráci
rozšiřují.
Co
se 1. ledna 2021 stane? Co se děje už nyní?
Připravujeme se na
změnu už skoro druhý rok. Když jsou spolu dva partneři ve společném podniku tak
dlouho, pak je jisté, že transformace nebude jednoduchá. Musí se nastavit nový
byznysový model, nová pravidla. Začali jsme s transformací všech kontraktů, připravujeme
rebranding, novou vizualizaci firmy…
Jaký
bude nový název společnosti?
Já už to samozřejmě
vím, ale nemůžu vám to ještě říct. Nový název společnosti budeme komunikovat až
koncem letošního roku.
Už
jste dříve oznámili, že v roce 2021 budete ještě vyrábět všechna tři auta ve
stávající podobě, Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 se spalovacími motory. Co
bude v roce 2022?
Ano, příští rok
budeme pokračovat ve výrobě našich trojčat, i když už to nebude společný
podnik. Nebude tady už působit žádný zástupce PSA, takže si musíme dopředu nastavit
nová pravidla, a to ohledně předávání aut, cen a tak dále. V tuhle chvíli ještě
nepadlo finální rozhodnutí, co bude s touhle výrobou po roce 2021.
Už ale bylo rozhodnuto, že přijde například následovník Ayga. Jakábude nová generace? Kdy se objeví?
Můžu říct asi jen
toto: bude to veliký upgrade a budou to krásná moderní auta. Na další informace
je brzo, představíme auto na některém z autosalonů, ale ještě nemůžu ani říct
na kterém.
Další
již potvrzená informace je, že do Kolína bude přenesena výroba Yarisu z
Francie. K tomu můžete říct víc? Kdy to bude?
Můžu potvrdit, že v
Kolíně spustíme výrobu Yarisu. Budeme ho dodávat jak s konvenčním motorem, tak s
hybridním pohonem. Připravujeme i nějaké další technologie pro naše budoucí
auta, ale to bych zatím nerad specifikoval.
Třeba
plug‑in
hybrid?
Teď to určitě
nebude plug‑in
hybrid. Musíme si položit otázku, co zákazník od malého auta chce. Většinu
lidí, kteří si kupují „normální“ malé auto, zajímá jeho funkčnost a cena. Čím menší
auto, tím větší důraz na cenu. My samozřejmě jsme schopni udělat i plug‑in,
ale u takhle malého auta nám to nedává smysl.
Vezměte si třeba Aygo, které má emise kolem 90 g CO2, to znamená, že minimálně ještě příštích pět let budeme plnit emisní limity. Má smysl dávat do auta, které stojí 200 tisíc korun, baterii za 150 tisíc? Bude pak zákazník ochotný to koupit? Našim zákazníkem není stát, ale jsou to z 80 procent „normální“ soukromé osoby.
Obecně ale vidím v plug‑in hybridech velký potenciál. Ve městě budou jezdit na elektřinu a mimo město na benzín.
Vaši
nejbližší strategii tedy představují malá auta se spalovacím motorem, ale
nízkými emisemi, a hybridní Yaris. Zmínil jste ale výhledově i jiné
technologie. Toyota je jednou z automobilek, která hodně věří vodíkovým
pohonům.
V tuto chvíli
setrváváme u malých aut – naše auto se spalovacím motorem dokážeme dostat v eco
modelu na 89 g CO2, což odpovídá emisním limitům a pomáhá to v rámci fleetu prodávat.
Auta s vyššími emisemi můžeme kompenzovat těmito malými.
U Yarise bude do
budoucna naším základním pohonem hybridní pohon. Co se týče vodíku, ano, věříme
mu, protože Toyota se dívá na vše z globálního hlediska. Evropa
upřednostňuje bateriové elektromobily a někdy zapomíná na ostatní svět.
Podívejte se do Afriky, do Asie, dovedete si představit, že by tam každých sto kilometrů
někdo postavil dobíječku? Možná ve městech. Ale pro většinu lidí nebude
elektromobil s baterií představovat řešení jeho potřeb. A tady právě dostanou
šanci vodík, syntetická paliva a hybridy.
Toyota
už má vůz poháněný palivovými články, Mirai, ale zatím jich nejezdí mnoho, v
Česku žádný. Kdy podle vás dojde k většímu rozšíření vodíkových aut?
V Německu jezdí už
stovky těchto aut, v Paříži má 600 vozů taxislužba a ve Velké Británii je
používá policie. Všechno je jen otázka infrastruktury, cena auta je přibližně
stejná jako u bateriového elektromobilu. Pokud vím, v Česku se nyní staví tři
plnicí stanice, takže se to rozjíždí.
Kdo
by měl podle vás investovat do infrastruktury. Stát? Nebo firmy jako Toyota?
Toyota, stát, další
soukromníci. My vidíme budoucnost vodíku hlavně tam, kde je dnes elektřina
hodně slabá, a to je mimo segment osobních automobilů. Když chcete nabít elektromobil
Tesla Truck, musíte mít k dispozici malou elektrárnu. Vodíkové auto se nabije
rychle a doveze vás 800, 900 kilometrů. U tohoto pohonu není žádné omezení
velikosti, vodík může pohánět lodě, letadla i vlaky.
TPCA
je především výrobní závod. Je tady něco, co by se dalo nazvat zárodkem vývoje?
V tuto chvíli ne. A
je to vcelku pochopitelné. Máte‑li joint venture a společnou výrobu, nebudete tam
dávat něco, co by mohla druhá strana zkopírovat. Toto omezení ale s odchodem
PSA skončí a v roce 2021 už se budeme moci ucházet o určitou část vývoje,
například testování motorů či production engineering.
Jednu zajímavou věc už tady děláme, a to je IOT, Internet věcí. Pro všechny výrobní závody Toyoty v Evropě připravujeme systém predikce problémů v rámci technologie. To znamená, že nainstalujeme senzory do jednotlivých technologických prvků a pak sbíráme a vyhodnocujeme data. Odvodíme z toho, kdy dojde k nějakým neshodám, a můžeme pak tyto problémy predikovat dopředu. To samozřejmě ve finále šetří náklady.
Předpokládám,
že už se připravuje nová linka pro Yaris. Jakou investici si tato změna vyžádá?
Ano, naši inženýři
již chystají výrobu čistě jen pro Toyotu. Připravují vše pro zavedení hybridní
technologie, modifikaci výrobních linek, vyšší automatizaci, která bude
kompenzovat rostoucí cenu práce. Investice do nového Ayga a hybridního Yarise dosáhne
tady v Kolíně 180 milionů eur. Tato investice neznamená pouze automatizaci
výrobní linky, ale také rozšíření a výstavbu třech nových hal.
Mluvíte
o vyšší automatizaci, bude to znamenat, že snížíte počet zaměstnanců?
Ne, s žádným
snižováním nepočítáme. Máme dlouhodobé plány, stávající pracovníky potřebujeme
a uvažujeme o náboru dalších. Velmi brzy začneme s náborem pracovníků na třetí
směnu, kdy bude třeba tisíc nových zaměstnanců nejen do výrobních pozic.
Využíváte
i nějaké agenturní?
Měli jsme jich
dříve stovky, ale už nemáme. Nemáme s tím dobré zkušenosti, stabilita
pracovníků je malá, náklady na jejich proškolení vysoké. Takže máme dnes jen
stálé zaměstnance.
O
kolik u vás letos porostou platy?
Kolektivní
vyjednávání ještě neskončilo. Rád bych zdůraznil, že TPCA je druhý nejlépe
platící automobilový podnik po Škodovce a zdejší platy jsou tady široko daleko
nejvyšší. Díky tomu TPCA zvedá úroveň celého regionu, Kolín žije z téhle
fabriky. Proto mi také vadí, že se o TPCA mluví jako o montovně. A v České
republice je teď na montovny hon.
Proč je v Česku tak
vysoká zaměstnanost? A vysoká životní úroveň prakticky všech lidí? Protože ti
lidé mají kde pracovat. Všichni by teď chtěli dělat čipy nebo palivové články.
Já tomu rozumím, ale je to to, co potřebujeme? A umíme to? Nemáme tady dostatek
kvalifikované pracovní síly. Když budu potřebovat sto inženýrů, neseženu je. Už
nemáme tak dobré školství jako dřív.
Na
jakém stupni je podle vás ve školství problém?
Zejména na základní
a střední úrovni. Řadu let se dohadujeme, jestli by měla být maturita z matematiky,
nebo ne. Tenhle stát je závislý na průmyslu, vyrábíme auta, stroje. Takže
potřebujeme lidi, kteří budou zvládat technologie. A k tomu potřebují
matematiku, fyziku, chemii, techniku. Japonsko, Korea, Čína si vychovávají
tisíce inženýrů, měli bychom to dělat taky.
V
loňském roce se TPCA dařilo, vyrobilo se více než 210 tisíc vozů. Letošní rok
ovlivní řada faktorů, přičemž u některých je ještě mnoho nejistot. Jaký rok
letos očekává TPCA?
V první polovině
letošního roku určitě pojedeme na maximum, stejně jako loni. Jaká bude druhá
polovina roku, to teprve vyhodnocujeme. Máte pravdu ohledně řady nejistot, ale
nás se to zatím nedotklo, k poklesu prodejů našich aut nedochází. Takže
bychom mohli skončit rok stejně jako ten minulý. Ale je opravdu ještě brzo na
předpověď.
Jedním
z vašich nejdůležitějších trhů je Velká Británie. Děláte nějaká opatření v
souvislosti s jejím odchodem z EU? Lze se vůbec teď nějak připravit?
Velká Británie je po Francii druhý nejdůležitější trh, vyvážíme tam 19 procent naší produkce. Diskutujeme to neustále, a to ve dvou rovinách – co se týče dodavatelů a co se týče produkce. Pokud jde o dodavatele, těch ve Velké Británii moc nemáme, takže tady nás to ovlivní minimálně. Pokud jde o prodej produkce, to je složitější. Musíme počkat, co vyjedná Evropská unie s Británií. Pokud by došlo k tvrdému brexitu, nastoupily by tarify na dovoz našich automobilů. A my nedokážeme předjímat, jak se anglický zákazník postaví k tomu, že bude auto o deset procent dražší. Z minulosti víme, že když někde došlo k nárůstu cen, tak v určitém období to znamenalo pokles prodejů.
Nezamýšlíte
také nějakou kampaň na podporu zvýšení prodejů malých vozů na domácím trhu?
My děláme kampaň
stabilně. Český zákazník ale v tuto chvíli preferuje středně velké až větší
auto a druhé nebo třetí auto do rodiny zatím není tak úplně rozšířené. Teď se
pokusíme nahradit na trhu Škodovku, která bude vyrábět jen malé elektromobily, zatímco
my máme stále malá auta s klasickým motorem, tedy mimo jiné levnější.
Jak
už jste říkal, vaše produkce v TPCA v tuto chvíli plní požadavky EU na snížení
emisí. Co si o přísné regulaci EK vůči dopravě myslíte? A jak se vám celkově
líbí projekt „zelené Evropy“, takzvaný Green Deal?
Je to neférové
vybrat si jeden sektor, automobilový průmysl, a nastavit pro něj striktní
pravidla. Takový dramatický požadavek mi připadá likvidační, myslím, že touto
cestou automobilový průmysl vytlačíme z Evropy. V Jižní Koreji nebo v
Číně, kde nemusejí uplatňovat tak přísná pravidla na ochranu životního
prostředí, mohou pak auta vyrábět levněji. My přestaneme být konkurenceschopní.
Chtěl byste, aby česká vláda nějakým způsobem podpořila nákup elektromobilů pro jednotlivce?
Takové opatření nevytváří rovnocenné podmínky pro všechny. Měly by se podporovat všechny technologie – ale tím, že stát pro to vytvoří podmínky, to nám pak pomůže ve vývoji i v prodejích. Chceme-li, aby tady jezdila jen čistá auta, tak bychom měli udělat také jiné kroky. Třeba zastavit dovoz dvacet let starých aut ze zahraničí.
V
prosinci loňského roku jste se stal novým členem představenstva AutoSAPu. O co
se budete v rámci asociace snažit?
Chtěl bych se
zaměřit na dvě oblasti. První se týká samotné podpory automobilového průmyslu,
tedy toho, co nás živí. Jak už jsem řekl, stát by měl nastavit základní
pravidla fungování a přijmout legislativu, která umožní byznysu dostát přísným evropským
předpisům.
Druhá věc je
podpora technického vzdělávání. Když už se živíme průmyslem, tak bychom měli
vychovávat další generace právě k tomu, aby dokázaly ten průmysl dále rozvíjet.
Musíme mít více technicky vzdělaných lidí. Jako jednu z dobrých cest vidím
třeba vysokou školu, kterou založila ŠKODA AUTO, nebo odbornou školu MOTORu
JIKOV. Nejsme Norsko, nemáme ropné zdroje. Naším „ropným zdrojem“ mohou být
lidé a jejich schopnosti. Tak pojďme tenhle zdroj vytěžit.
Robert Kiml
Vystudoval ČVUT a poté pokračoval ve studiu v Japonsku. Na tokijské University of A&T zůstal i po skončení studia, působil zde v letech 2000 až 2003 jako asistent profesora. Jeho prvním a dodnes jediným zaměstnavatelem je společnost Toyota. Do TPCA nastoupil v roce 2005, měl na starosti výrobu a lakovnu, později se stal manažerem zodpovědným za kvalitu. V letech 2014 až 2016 působil jako výrobní ředitel v Toyota Motor Manufacturing Poland. Na pozici generálního manažera pro administrativu kolínské TPCA je od ledna 2017.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.