Letní vydání časopisu Český autoprůmysl je venku

13/6/2023

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, míra nejistoty se zvyšuje, řekl mimo jiné bývalý slovenský ministr financí, dnes poradce, Ivan Mikloš na nedávné konferenci NEWMATEC. Měl na mysli ekonomiku jako celek, ale na akci, kde se mluvilo o výzvách, které stojí před automobilovým průmyslem, bylo jasné, že pro sektor automotive to platí bez výjimky.

Po zveřejnění výsledků evropských firem v automobilovém průmyslu za první čtyři měsíce letošního roku by se mohlo zdát, že problémy, kterým sektor čelil v minulých letech, jsou pryč a zase se začíná dařit. To by nabízelo samo o sobě dobrou předpověď. Osmnáctiprocentní meziroční růst registrací v tomto období je slušný výsledek – pokud ho ovšem nebudeme poměřovat s rokem 2019, tedy rokem předcovidovým. To už výsledek vypadá hůř: mínus 23 procent.

Ne, stále si manažeři v automobilovém průmyslu nemohou oddychnout, nejistot je na obzoru pořád příliš. Spolehlivé předpovědi žádné.

Celý vyspělý svět si vytyčil ve vztahu ke klimatu směr, kterým chce jít. Cíl je v podstatě stejný, ale cesty zemí či kontinentů různé. Joe Biden se může zdát ve srovnání s Ursulou von der Leyen eufemisticky řečeno méně pružný, nicméně jeho podpis pod zákonem o snižování inflace, který má do USA přitáhnout, respektive udržet doma maximum investic ve strategických odvětvích, zřejmě zafunguje rychleji a líp než všechny Evropskou unií přijaté legislativní normy a strategie. Američané prostě hodlají pumpovat obrovské prostředky do vybraných sektorů včetně elektromobility a s ní souvisejících odvětví, poskytovat více než štědré pobídky a rozjet to prostě ve velkém. Volnému obchodu navzdory.

Hned v několika textech v tomto čísle Českého autoprůmyslu zaznívá obava ze ztráty konkurenceschopnosti Evropy.

Přesto si troufnu říct, že obsah tohoto vydání je spíše optimistický. Dobrá zpráva třeba je, že školy stále víc spolupracují s firmami, aby byly schopné dodávat na trh pracovní sílu odpovídající novým požadavkům. Příklady ŠKODA AUTO, Bosch, Hyundai, Digiteq Automotive či MOTOR JIKOV zase ukazují, že je transformace automobilového průmyslu nezaskočila. Naopak.

A pak je tady velký článek o rožnovské společnosti onsemi, která už dnes vyvíjí a vyrábí pro budoucnost nepostradatelné komponenty, čipy. Investice, která by se tady mohla při určité podpoře realizovat, by firmu posunula minimálně mezi evropskou špičku. Jak to dopadne? Jak se k tomu vláda postaví? Těžké předpovídat, bude to takový malý testík, jak jsme schopni obstát tváří v tvář Americe.

 


 

k přečtení

ZDE

Kontakt

Ing. Libuše Bautzová
Ing. Libuše Bautzová

šéfredaktorka časopisu Český autoprůmysl

bautzova@autosap.cz

Další novinky

Další novinky

+ Zobrazit