Podzimní vydání časopisu Český autoprůmysl
Když si chce časopis, který vychází jako čtvrtletník, uchovat v tříměsíčním mezidobí jistou míru aktuálnosti, musí obsahovat témata nadčasová nebo taková, která vyhlíz
11/12/2023
Začněme citací z našeho velkého rozhovoru „Evropa je strašně pomalá, není akční, máme jen spousty razítek a dlouhých procesů…“ Lukáš Rosůlek z Vitesca takto mluví o Evropě, ale v druhém rozhovoru aktuálního vydání zaznívají podobná slova od Zdeňka Zajíčka, šéfa Hospodářské komory ČR, který přitom hovoří o situaci v České republice. Potvrzuje, že o většině překážek, na které podnikatelé narážejí, informují členy vlády dlouho a opakovaně a žádají nápravu. „Málokdo si uvědomuje, jak ten vlak jede rychle a jak nám ujíždí,“ charakterizuje to prezident Komory. Evropě ujíždí globální vlak, nám i ten evropský.
Důkazem ať už evropského nebo českého otálení, případně ukázkou nepochopení, jaké podmínky je třeba vytvořit, může být už text v rubrice Statistiky. Náskok, který získala Čína například ve výrobě baterií pro elektromobily, nemůže Evropa dohnat ani za deset let.
Když už jsme u té Číny, pojďme dál. Evropská komise v obraně proti levné (neekologické) výrobě v některých mimoevropských zemích schválila nařízení o zavedení mechanizmu uhlíkového vyrovnání na hranicích. „Uhlíkové clo“ budou platit dovozci, nikoliv výrobci ve třetích zemích. Kromě toho, že firmám přibyde administrativa, ceny komodit, které budou zatížené tímto novým poplatkem, vzrostou. Jak se podaří přimět výrobce k zelenější výrobě, nelze odhadovat. Na to, jestli se tento nástroj osvědčí, je třeba počkat pár let. Připravovat už se ale musí podniky teď.
A Čína do třetice. Evropská komise zahájila v říjnu šetření dovozu bateriových elektrických vozidel z Číny. Snaží se zjistit, zda tato země nezákonně subvencuje výrobce a zda tato praktika případně způsobuje újmu evropským podnikům. Pokud se to potvrdí, budou na čínské výrobky uvalena dodatečná cla. Je pravděpodobné, že takový krok by vedl k reakci ze strany Pekingu. Jasno bude v listopadu 2024.
Automobilový průmysl už si na to, že budoucnost je nejistá, zvykl. A platí to nejen makroekonomicky, ale i na úrovni podniků samotných. I tentokrát přinášíme v Českém autoprůmyslu pohledy do firem, které se nejen dokážou se složitou situací vyrovnat, ale mají i něco navíc. Třeba Ferona instalovala špičkovou progresivní technologii, Tiyo zrychlil testovací procesy, JTEKT cílí na výrobu s vyšší přidanou hodnotou, vývojové centrum Bosch v Českých Budějovicích má prestižní projekty a svíčky z BRISKu vítězí v MotoGP.
V tomto čísle přinášíme také novou rubriku. Jmenuje se Tady jsme doma a bude přinášet příklady sociální odpovědnosti firem, jak ji aplikují v regionu, kde působí. První příběh je z Toyoty, která přispívá miliony korun na vzdělávání v kolínských školách a buduje nadšení dětí pro techniku.
k přečtení