Podzimní vydání časopisu Český autoprůmysl
Když si chce časopis, který vychází jako čtvrtletník, uchovat v tříměsíčním mezidobí jistou míru aktuálnosti, musí obsahovat témata nadčasová nebo taková, která vyhlíz
15/9/2023
Dlouho byste v tomto vydání Českého autoprůmyslu hledali text, který by nějakým způsobem nezmiňoval elektromobilitu. Není to tím, že bychom záměrně vybírali firmy a témata, která se tohoto fenoménu týkají. Tak to prostě je. Přechod na alternativní pohony, především bateriové, nezaměstnává jen finální výrobce, ale v nemenší míře i jejich dodavatele. Zůstaneme‑li jen u textů v tomto vydání: Continental Barum dodává pneumatiky mimo jiné jako první výbavu pro Teslu, Strojmetal reaguje na poptávku po větších a stabilnějších podvozkových dílech a nový projekt pro elektromobily má také MOTOR JIKOV Group, respektive jeho divize Slévárna.
Transformace automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě je také jedním z témat rozhovoru s prezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Janem Rafajem, který říká, že se o budoucnost sektoru automotive nebojí. Baterie z elektromobilů a akumulace vůbec je velké téma i pro Kamila Čermáka, generálního ředitele ČEZ ESCO.
Nové trendy včetně podmínek pro rozvoj elektromobility se skrývají i za velkým materiálem o investičních pobídkách, ve kterém experti z poradenských firem vyjadřují své obavy z netransparentnosti rozhodování o nich. Přitom, jak víme, bez výrazné podpory neumístí výrobu baterií nebo čipů v ČR žádný významný investor. S elektromobilitou souvisí také další komplexní materiál tohoto čísla, který se věnuje Číně. Podíl čínských vozů s čistě elektrickým pohonem se dnes pohybuje v Evropě pod pěti procenty, ale všechno nasvědčuje tomu, že rychle poroste.
Nejen Jan Rafaj volá po ochraně trhu před čínskými dovozy. Považuje za nutné zabránit tomu, aby se do Evropy dovážely automobily, které neodpovídají „zelené transformaci“. Jenže s evropskou ochranou trhu je to složité. Zatímco Francouzi tlačí na Evropskou komisi, aby uvalila cla na „nespravedlivě“ levná čínská vozidla, Němci, kteří mají v Číně oproti Francouzům podstatně vyšší angažovanost, se podobného kroku obávají. V odvetě by totiž mohly německé automobilky přijít o podíl na čínském trhu, který se i tak snižuje. Bude to ještě drama. A dlužno dodat, že ve vztahu k Číně budou elektromobily jen jednou ze součástí příběhu.
Ale popravdě řečeno, toto číslo není jen o elektromobilitě. Najdete tady i mnoho dalších informací, například o Rakousku jako o automobilové velmoci. Jeden z mála textů, který elektromobilitu vůbec nezmiňuje, je o účasti Tomáše Ouředníčka v nadcházejícím závodě Rally Dakar. Pojede s vozem Toyota Hilux GR T1+, jehož srdcem je pětilitrový motor V8 o výkonu 400 koní. Ale i Dakar podléhá trendům. Zatím jen tak polovičatě, když závodní Audi e‑tron loni sice poháněla baterie, ale energii pro ni vyráběl na palubě umístěný spalovací motor.
k přečtení